Mc som är KÖRT HÅRT MED.?

HARKE

Börjar bli varm i klädern
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YAMAHA FZR600R 95
Hallå.

Läser ofta i anonser att mc,är tjejkörd ock så vidare..
Men även monster mc typ r1- suzukin,som är snällt körda,inte fan köper man en sporthoj för att köra snällt med?.
Nu till frågan..
Om man har en sporthoj och kör HÅRT med den,men att man inte över varvar osv och byter olja samt sköter servicen på den,vad är det generellt som tar stryk i motorn då.

Endast seriösa svar önskas..
M.V.H
HARKE :banana

Det fanns en artikel här om några som seriöst försökte döda en ZX6 för ett litet tag sedan. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men någon annan kanske vet vad den hette.
Läs den så får du en liten fingervisning på hållbarheten hos japanska mc.

HARKE skrev:
Hallå.

Läser ofta i anonser att mc,är tjejkörd ock så vidare..
Men även monster mc typ r1- suzukin,som är snällt körda,inte fan köper man en sporthoj för att köra snällt med?.
Nu till frågan..
Om man har en sporthoj och kör HÅRT med den,men att man inte över varvar osv och byter olja samt sköter servicen på den,vad är det generellt som tar stryk i motorn då.

Endast seriösa svar önskas..
M.V.H
HARKE :banana

Att den är körd "lugnt" behöver ju inte betyda att den är bra omhändertagen för övrigt, oljebyte mm.
Även om den varit hårt körd så kan ju ägaren sett efter den mer, just pga att den har körts aktivt. Så resonerar jag iaf.

DumDum skrev:
Det fanns en artikel här om några som seriöst försökte döda en ZX6 för ett litet tag sedan. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men någon annan kanske vet vad den hette.

OK.

Tack ändå.
Hittar du den får du gärna pm mig om den.

M.V.H
HARKE :tummenupp

DumDum skrev:

Den här kanske?

Bifogat

• bikekill1 small.jpg
    bikekill1 small.jpg
    134.8 KB · Visningar: 662
Den här diskussion är löjlig, hojjar är gjorda för att köra med!! Har de inte hållit på och övvervarvat ideligen , och servicen skötts :) så är det ingen fara!!

Jag tror att de flesta kör "normalt"(men med rätt bra accelerationer) till 100% köra "hårt" går nog inte i stadstrafiken, de som kör på bana o tävlar, de kör hårt!! Tror inte det är direkt vanligt med motorhaverier o dylikt där trots den hårda körningen, men där servas det efter varje tävling också!

En sportmaskin får man i regel räkna med att den körts hårt, oavsett vad som står i annonsen. Det som faktiskt skiljer förare emellan är exempelvis hur växellådan behandlas och hur noga de är med service och oljebyten. Här kan man luska sig till information om man ställer de rätta frågorna. Annars är det bara att gå på känslan om det inte gäller uppenbara brister i skicket.

kle1991 skrev:
Den här diskussion är löjlig, hojjar är gjorda för att köra med!! Har de inte hållit på och övvervarvat ideligen , och servicen skötts :) så är det ingen fara!!

Jag tror att de flesta kör "normalt"(men med rätt bra accelerationer) till 100% köra "hårt" går nog inte i stadstrafiken, de som kör på bana o tävlar, de kör hårt!! Tror inte det är direkt vanligt med motorhaverier o dylikt där trots den hårda körningen, men där servas det efter varje tävling också!

Varför är min fråga löjlig.Alternativet är att ge fan i och ställa frågor på forumet,och vips så har vi inget forum längre,eller.
Och vem ska bestämma vad som är o inte är bra frågor eller diskutioner?.

Därimot finns både taskiga och omogna svar som en del bemödar sig att svara med :huvet

M.V.H
HARKE

HARKE skrev:
Varför är min fråga löjlig.Alternativet är att ge fan i och ställa frågor på forumet,och vips så har vi inget forum längre,eller.
Och vem ska bestämma vad som är o inte är bra frågor eller diskutioner?.

Därimot finns både taskiga och omogna svar som en del bemödar sig att svara med :huvet

M.V.H
HARKE

Bra sagt!

gissar att det flesta sporthojar är varvade till max ett par gånger under sin livstid... det sóm slits på motorn torde vara koppling och växlar, men det beror närmast på den som kört hojen...
Men är alla servisar gjorda så borde den hålla gansak väl... den är lixom gjord för att köras med. Tror motor håller längre än övriga komponenter på en hoj, såsom dämpare å dylikt..

/J

Har hojen körts mycket på bakhjulet med hårda landningar kan ju styrlager och främre hjullager ha tagit stryk. Det är väl dock saker som är ganska billiga att åtgärda och nog inget man ska hänga upp sig på när man köper hoj.

Psychodad skrev:
Den här kanske?

Tycker alltid att det känns fel att göra sånt här med en fungerande motorcykel :fatta! . Det lilla man ser på bilderna, ser den ju ut att vara i bra kondition, före misshandeln dvs.

Hehe...

Konstigt att den kawan höll..

Jag hade en ZX6R -01 som jag köpte ny. Första motorn blev det ventilras på och den andra rök växellådan... :3freak :3freak

Allt detta hände på 800 mil...

Undrar om jag gjorde nåt fel?? :va :va :yoparty

Ha de

PacMan skrev:
Har hojen körts mycket på bakhjulet med hårda landningar kan ju styrlager och främre hjullager ha tagit stryk. Det är väl dock saker som är ganska billiga att åtgärda och nog inget man ska hänga upp sig på när man köper hoj.

Vid bakhjul är det inte säkert att motorn fått sin smörjning heller.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti