Mc slipon/ljuddämpare på bil

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Nu har jag funderingar kring detta med hur det skulle fungera med mc dämpare på bilen.
Någon som testat och vet?
Låter det lika coolt som på hojjen?
Film vore askalas! =)

Men som sagt, bra eller a**s?!

Anus, skulle jag tro.
Att det är ljuddämparen som ger ljudet är inte hela sanningen.

Svar på din fråga utifrån ett tekniskt och logiskt perspektiv så: Nej, det kommer inte låta lika coolt som på hojen. Annan längd på avgasrör, fler / färre cylindrar, lägre varvtal, andra gradtal inställt på kamaxlar, mer dämpning på insugssidan i form av filter, osv.

Allt spelar roll för motorljudet.

I praktiken: Gissar att det låter som vilken Turkporsche med japsdämpare som helst, förutsatt att du plockar bort allt annat innan slip-on burken som dämpar ner ljudet.

Last edited:
Vad är det för bil? Ganska avgörande för att få ett vettigt svar :tummenupp:)

När det gäller bilar så fick jag rätt gött ljud med 2x2,5" och simon-ljuddämpare från mekonomen. Billig skit, men det lät ju fräckt :)

Så, köp simon-ljuddämpare, finns i lämpliga dimensioner/former och är lika fullflödes som något annat. Mina .02$

Bilen är tänkt att bli ett amatörbygge, men motorn är från en saab 9000 2,0t. Men 3" avgassystem hela vägen är det tänkt, utan kat och annat skit ;)

Spelar nog inte så stor roll vad du har för ljud"dämpare" i det fallet, vad som helst som är "fullflöde" ger nog samma ljud :tummenupp

Jag har ett gammalt Yoshimura på min bil, den låter garanterat inte som en sporthoj :D

Tänk på att mc ljuddämpare är mjuka så det finns ju en riskt att den spriker lätt under en bil.. Bättre att åka till biltema och köpa en japsdämpare.. :tummenupp

Varför blir jag inte förvånad att en sådan idé härstammar från Norrlan ???

Går det inte att bygga en dämpare av ett Pringles paket ?

Kolla hos grabbarna som tror dom vet hur dom ska göra:D
zatzy.com (.com? .se? .nu?)

Vet en som hade ett mc slipon på sin crx vti. Det varken lät eller gick.. kändes som det gick tyngre.. utblåset var den minsta diametern på hela systemet.

Själv byggde jag 2,5" hela vägen med en japsdämpare för 800:- på min civic vti. vet inte om den gick bättre men den lät tufft vid 8500rpm

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon