Mc-släp på Biltema?

Kör du 120kg hoj direkt på draget pe en vanlig personbil typ Vobblo V70, Saab 95 eller nåt liknande och inte känner att bilen blir gravt understyrd och lite returbenägen så är det nå som e fel.....

Får lite känslan av att du bara gissar nu....

Perfekt med ställning på kulan bak om man som jag kör en bakhjulsdriven 240. Bra med lite extra tryck på bakaxeln

Har nu kollat med trafikpolisen och den kärran får inte framföras överhuvudtaget på allmän väg. Ett vanligt missförstånd är att det är ok att köra 30 med vad som helst bakom bilen.

För att det skall car ok att framföra oreggat släp på allmän väg måste man dra släpet med en jordbrukstraktor samt inneha ett jordbrukt.

D v s stor det av båtsverige kör olagligt på vår och höst!

Polisen du pratade med har väldigt fel. Precis som någon klistrade in så är det specialregler för båtkärror. Man får med andraord lasta en båt på kärran och köra det som efterfordon, dock inte om man lastar en mc på. Lite märkligt kan tycka men sådan är lagen.

Jobbar med tillverkning utav släpkärror och båttrailers (Tiki trailer) och kan säga med en gång att du inte får transportera enduro-hojen bakom då det finns en dispens utfärdat av transportstyrelsen för transport av BÅTAR på efterfordon. Att transportera annat gods på trailern är direkt olagligt.

Köp ett billigt eu-släp (obromsat) istället. Kostar inte många mer kronor dessutom kan du använda kärran till annat. Finns flera modeller i storleken ~2x.12 M

Tänker inte göra reklam för varken mina egna produkter eller konkurrenters men vill du veta mer kan du skicka ett PM.

/krut

Har nu kollat med trafikpolisen och den kärran får inte framföras överhuvudtaget på allmän väg. Ett vanligt missförstånd är att det är ok att köra 30 med vad som helst bakom bilen.

För att det skall car ok att framföra oreggat släp på allmän väg måste man dra släpet med en jordbrukstraktor samt inneha ett jordbrukt.

D v s stor det av båtsverige kör olagligt på vår och höst!

Nej, det finns ett undantag just för båtsläp (ett av fem undantag, andra undantag är t.ex. transport av villavagn till permanent uppställningsplats). Dom får köras närmsta väg till/från sjösättningsplats två gånger per år. Men detta undantag fordrar att man de facto har en båt på släpet, alternativt kan bevisa att man är på väg för att hämta upp en båt. Står det en enduro på släpet så är det :4skrika..

edit: oj vad många andra som skrivit samma sak.. sorry..

Får lite känslan av att du bara gissar nu....

Säger kille som tappade av en hoj i en rondell....men du kände när den ramlade av eller? :smasha Vad skall man säga, vissa har känslan andra inte. Jag känner absolut skillnad i balans och uppförande på en personbil med en sån klump på kroken. :gnissla

Säger kille som tappade av en hoj i en rondell....men du kände när den ramlade av eller? :smasha Vad skall man säga, vissa har känslan andra inte. Jag känner absolut skillnad i balans och uppförande på en personbil med en sån klump på kroken. :gnissla

:D:D du måste åka 4T:D:D

Jag har varit tvungen att göra en undanmanöver med hojen på dragkroken och det var ren tur att det gick så pass bra som det gjorde. Har även gjort samma grej med bagaget fullt med öl. Då var det inga problem.

Visst, om du kör en stor SUV så märker du kanske inte jättestor skillnad men en mellanklassbil kan bli direkt livsfarlig.

Hur många hade du då druckit:rolleyes: ??

Jag har ett litet släp från Erde avsett för en hoj. Jag är mycket nöjd. Väger väldigt lite, man kan förvara det på högkant om man vill spara plats. Bra kvalite på galven. Mitt har stått ute i fem år nu och har inte börjat rosta än. Det bästa med släpet är att man enkelt kan spola av hojen på cleanpark eller liknande med hojen stående på släpet direkt efter träningen. Finns ju inget flak där lera och skit samlas och iom att det är så smalt kommer man åt överallt. Enda nackdelen är väl att man inte kan använda det till något annat än till hojtransport. Brukar dyka upp begagnade på blocket emellanåt.

Det kan ju vara så att problemet inte huvudsakligen är den lagstiftningsmässiga utan att de där släpen inte är byggda för att rulla i 80km/h.

Mjo iochförsig men jag tänkte att förmodligen är de liknande regler för kärror som för t.ex pallbockar för bilar . Måste palla 4 x uppgiven godkänd belastning . Min Julavagn får lasta typ 450 kg och säg , köras i 30 km / h . Med en båt som kanske väger 50 kg borde den palla 120 km / h ! 4 x 30 km / h med mycket mindre än 450 kg last ! :tummenupp
Inte lagligt men möjligt !

Mjo iochförsig men jag tänkte att förmodligen är de liknande regler för kärror som för t.ex pallbockar för bilar . Måste palla 4 x uppgiven godkänd belastning . Min Julavagn får lasta typ 450 kg och säg , köras i 30 km / h . Med en båt som kanske väger 50 kg borde den palla 120 km / h ! 4 x 30 km / h med mycket mindre än 450 kg last ! :tummenupp

Det är ju knappast så att belastningen på kärran dubbleras med dubblad hastighet. En båtupptagningskärra har en helt odämpad axel. Surra hojen bra för ett sånt släp är lågtflygande med låg last och hög fart.

Öööööhhhhh, och om du kör den tom så borde den kunna framföras i ???? kanske 350 km/h :va

Hastigheten begränsas framförallt utav att dels axeln är ofjädrande samt så har de flesta undermåliga hjullager som inte är designade för att rulla så fort.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back