MC-skyltarna blir mindre!

Kom ihåg att vissa permutationer av bokstäver inte är tillåtna samt att bokstäver som liknar en annan bokstav inte används. Där försvinner en del skyltar. Sen vad man menar med att permutationer håller på ta slut kan ju vara att det bara finns 800 000 kvar eller så.

Med hänsyn taget till att vi inte använder I, Q, V, Å, Ä, Ö, och skyltar som QUK 666, finns det drygt 12 miljoner kombinationer. Vi har ju även alla personliga skyltar med en hel del spännande möjligheter... Skulle vi använda alla kombinationer skulle det finnas totalt 24,4 miljoner plus personliga skyltar...

Finns det nu 9,5 miljoner (?) registrerade fordon så räcker 12,1 miljoner som sagt ett tag till.

Hmmm, ska man behöva beställa ny skylthållare nu då? :va Känns onödigt dyrt och meckigt för att spara några centimeter plåt.
Du borde ha råd med en hålplatta.
Skylthållaren på min Suzuki SV650S var gjord av en bockad hålplatta från tex JULA
L200xB80. Tar man L300xB80 så räcker den också till (med Marginal) för att fästa reflexen under skylten.
http://www.jula.se/halplatta-340074

Bifogat

• Biltema-82215.JPG
    Biltema-82215.JPG
    46.5 KB · Visningar: 130
Med hänsyn taget till att vi inte använder I, Q, V, Å, Ä, Ö, och skyltar som QUK 666, finns det drygt 12 miljoner kombinationer. Vi har ju även alla personliga skyltar med en hel del spännande möjligheter... Skulle vi använda alla kombinationer skulle det finnas totalt 24,4 miljoner plus personliga skyltar...

Finns det nu 9,5 miljoner (?) registrerade fordon så räcker 12,1 miljoner som sagt ett tag till.

Ja men dåså! Lyssna inte på mig.

Eftersom jag suger på matte, kan inte du räkna ut hur många det blir om man lägger till en siffra? Alltså 3 bokstäver och 4 siffror?

Eftersom jag suger på matte, kan inte du räkna ut hur många det blir om man lägger till en siffra? Alltså 3 bokstäver och 4 siffror?

Med nuvarande system men med tillägg av siffra skulle vi kunna utöka från cirka 12 miljoner till; 23^3*10^4 ~ 121,6 miljoner.
Med nuvarande system men med tillägg av bokstav; 23^4*10^3 ~ 279,8 miljoner.
- och ja, som den skarptänkta redan insett, egentligen bör ekvationen innehålla (-1) eftersom vi inte använder skyltar med sifferkombinationen 000...

Du har ju en tid innan man återanvänder ett gammalt regnummer. Så förutom de 9,5 så har du ju ett större antal som ständigt ligger i träda. Vet hej hur många som skrotas ut per år och hur många år de ligger till sig. En halv mille nummer som ständigt ligger oanvändbara?

Sedan kan man inte dela ut den allra sista regskylten och sedan byta system. Säg att man vill hissa ut nytt system redan vid 11,5+ för att överlappet skall funka säkert.

Don't be surpriced menar jag....

Fem år var ju trafikverkets egen expertuppfattning.

Det är ju bara att göra skylten större, då blir det plats med mere bokstaver

Det är ju bara att göra skylten större, då blir det plats med mere bokstaver

Dagens mc-skylt har ju plats för två tecken till utan att göra den större...
Bilskyltarna har plats för ett extra tecken utan förändring av storlek. Låt säga att vi väljer en extra bokstav på denna plats - Vips! Problem löst. För all framtid...
Vi behöver inte ens skrota nuvarande system.

Last edited:
Kan ju utöka det svenska alfabetet med det grekiska, fast det skulle nog skapa en del förvirring eller varför inte införa länsbokstäver igen :tungan

Jag beställde en ny skylt häromveckan, och åkte till stadens mc-butik och införskaffade en skylthållare med de nya måtten. Han berättade att de beställt en laddning hållare med de nya måttet, men att ansvarig myndighet bestämt sig för att ändra måtten en sista gång, efter de första hållarna anlänt. Min nya skylt är lika hög som den tidigare, vilket resulterade i att mc-firman fick beställa ytterligare en ny omgång hållare direkt efter. Vad man skulle kunna tänkas göra med de obrukbara vetetusan. =)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT