MC-skyltarna blir mindre!

Trevligt! Mindre skyltar skadar ju inte... Hur stora är dagens skyltar till MC?
 
Sveriges registreringsskyltar förändras
Transportstyrelsen har gjort en översyn av det svenska systemet för registreringsskyltar och skyltarnas utseende. Översynen ska ge förutsättningar för att skapa en effektiv skylthantering och bättre möta de krav som idag och i framtiden kommer att ställas på skyltar.

– Just nu pågår en upphandling av skyltleverantör och inför den har vi sett över hela skyltfrågan. Vi vill försäkra oss om att vi har de typer av registreringsskyltar som behövs i dagens trafik, säger Anders Larsson, direktör för transportregisteravdelningen på Transportstyrelsen.

Flera nyheter införs
Översynen har resulterat i beslut om flera förändringar:

•Ny typ av registreringsskylt införs – tävlingsskylt
Tävlingsskylten kommer att ha storleken 300 x 110 mm eller 170 x 150 mm, med en orange ljusreflekterande botten och svart text. Den kommer att utfärdas till tävlingsfordon (rallybilar och tävlingsmotorcyklar).
•Fler skyltar får EU-märkning
EU-märkning införs på de mindre så kallade USA-skyltarna, saluvagnsskyltar och taxiskyltar. (Skyltar för beskickningsfordon, terrängmotorfordon och tillfälliga fordon samt provisoriska skyltar kommer även i fortsättningen att vara utan EU-symbol.)
•Skyltar utan EU-symbol försvinner
Idag finns möjlighet att få en ordinarie registreringsskylt eller MC-skylt utan EU-symbol. Den möjligheten tas bort från och med årsskiftet. Andelen skyltbeställningar utan EU-symbol är endast cirka 11 procent av det totala antalet dubblettbeställningar och trenden är minskande.
•MC-skylten blir mindre
Slopandet av kontrollmärkena har möjliggjort en minskning av storleken på MC-skylten. Det nya måttet kommer att vara 170 X 150 mm.
•Enklare att få USA-skyltar
De mindre, ordinarie registreringsskyltarna, så kallade USA-skyltar, med måttet 300 x 110 mm har hittills utfärdats i begränsad omfattning. Begränsningar kommer att kvarstå men det blir enklare att få den mindre registreringsskylten vid till exempel ombyggnation.
– Det har varit viktigt för oss att lyssna på vad omvärlden har för åsikter om skyltarna, för det är något som engagerar många. Både införandet av en tävlingsskylt och en mindre MC-skylt är önskemål från intresse-organisationer, säger Karim Barsoum, sakkunnig inom fordonsområdet på Transportstyrelsen.

Ökad säkerhet - skylten visar fordonsfabrikatet
Alla fordon i vägtrafikregistret har en så kallad fabrikatskod, dvs. en kod som visar vilket fabrikat det aktuella fordonet har. Som ett led i att öka säkerheten och göra det svårare att falskskylta fordon kommer de nya registreringsskyltarna att visa fordonets fabrikatskod. Koden består av två eller tre tecken och skrivs ut uppe till vänster på registreringsskylten tillsammans med fordonets chassinummer.

Inriktningen är att de nya registreringsskyltar ska börja tillverkas från och med 2014 då nytt avtal med leverantör träder ikraft.

Skylt_1.jpg
Skylt_2.jpg
Skylt_3.jpg
Skylt_4.jpg
Skylt_5.jpg
Skylt_6.jpg
 
är tävlingsskylten ämnad för enduro regg och liknande? eller hur får man tag i en sån? :rolleyes:
 
är tävlingsskylten ämnad för enduro regg och liknande? eller hur får man tag i en sån? :rolleyes:
•Ny typ av registreringsskylt införs – tävlingsskylt
Tävlingsskylten kommer att ha storleken 300 x 110 mm eller 170 x 150 mm, med en orange ljusreflekterande botten och svart text. Den kommer att utfärdas till tävlingsfordon (rallybilar och tävlingsmotorcyklar).

Sen riktigt hur de tänkt närmare där vet jag inte, men det skulle ju vara kul att se RR-hojar med skylthållare på banorna :hihi
En E-reggad enduro är väl ingen tävlingsmotorcykel...eller...
 
är tävlingsskylten ämnad för enduro regg och liknande? eller hur får man tag i en sån? :rolleyes:

Det är väl tänkt att delas ut till typ rallybilar och så när dom måste köra på allmänna vägar mellan specialsträckor eller liknande, antar jag.
 
Last edited:
Sen riktigt hur de tänkt närmare där vet jag inte, men det skulle ju vara kul att se RR-hojar med skylthållare på banorna :hihi
En E-reggad enduro är väl ingen tävlingsmotorcykel...eller...

Det är väl just det den är. Ett tävlingsfordon där du får dispenser från reglerna men i utbyte bara får köra i smband med tävling eller träning inför tävling.
 
Det är väl just det den är. Ett tävlingsfordon där du får dispenser från reglerna men i utbyte bara får köra i smband med tävling eller träning inför tävling.
Jo, jag vet att det är så vissa tänker, men en cross med lyse är väl inget tävlingsfordon.... Det är ju lite som att säga att innebandy är en sport. :rolleyes:
Jag tycker att RR-förare på bana skall tvingas ha skylt bak. Skall de köra i en produktionsklass så får de helt sonika efterlikna produktionshojar.
 
Jo, jag vet att det är så vissa tänker, men en cross med lyse är väl inget tävlingsfordon.... Det är ju lite som att säga att innebandy är en sport. :rolleyes:
Jag tycker att RR-förare på bana skall tvingas ha skylt bak. Skall de köra i en produktionsklass så får de helt sonika efterlikna produktionshojar.

Att kalla rr för sport är ju jämförbart med att benämna schack som en sport... :7peta
 
Det var ju lite skillnad trots allt:)
Skrek dock rakt ut i frustration att man blir tvingad till dem hemska EUflaggan på bilskylten:mad:
Dags att gå ur det där förbannade påhittet snart!
 
Varför ska dom plötsligt vilja göra skylten mindre :va hmmm.. tänker.... kanske är det enklare senare att kräva reg-skylt fram på hojarna :gnissla nu kom jag på det. -Dom har alltid en plan med dessa ändringar. -Snart får man inte skita utan att ha en kamera i röven
 
SMC har ju på uppdrag av oss hojåkare framfört att vi vill ha mindre skyltar. Motivering till detta har bland annat varit att utrymmet för kontrollmärket, som numera inte finns, är outnyttjat.
Jag tycker mindre skylt är bra. Vi har ju köpt miniskyltar i alla dar och nu får vi en laglig mindre skylt. Ok, att det inte är en riktigt liten miniskylt, men den är ju mindre än den gamla.
Och dessutom så är vi t.ex. jämfört med tyskarna riktigt lyckligt lottade.

wrRO8Od.jpg
 
SMC har ju på uppdrag av oss hojåkare framfört att vi vill ha mindre skyltar. Motivering till detta har bland annat varit att utrymmet för kontrollmärket, som numera inte finns, är outnyttjat.
Jag tycker mindre skylt är bra. Vi har ju köpt miniskyltar i alla dar och nu får vi en laglig mindre skylt. Ok, att det inte är en riktigt liten miniskylt, men den är ju mindre än den gamla.
Och dessutom så är vi t.ex. jämfört med tyskarna riktigt lyckligt lottade.

wrRO8Od.jpg

Det är klart, är det så, så är det toppen ! Naturligtvis vill vi alla ha mindre skyltar :) Tänkte bara, att det låter för bra för att vara sant. -Yes till mindre skyltar :tummenupp
 
Jag förstår inte problemet. Jag ser inte min skylt alls när jag kör så varför skulle jag bry mig om den är liten eller stor?

Har ni inget viktigare att reta er på? Som att era blinkers är för stora eller att glasen inte är vita?

Tur att man inte är en hen som bryr sig alldeles för mycket om hur man ser ut när man kör. Man skulle nästan kunna tro att ni är av samma skrot och korn som HD folket med sin "livsstil" kopplad till mc ägandet.

Ger mig den på att ni inte kör vare sig när det regnar eller är mörkt. :tummenupp
 
Last edited:
Tack för din kommentar tuffing :tummenupp -Du har helt rätt, jag vågar inte köra i mörker eller när det har regnat.. och tänker bara på hur hojen och jag ser ut :( Skulle vilja vara lika tuff som du... -Förlåt min "töntiga" kommentar om reg-skyltar.. Så barnsligt av mig
 
Jag förstår inte problemet. Jag ser inte min skylt alls när jag kör så varför skulle jag bry mig om den är liten eller stor?

Har ni inget viktigare att reta er på? Som att era blinkers är för stora eller att glasen inte är vita?

Tur att man inte är en fj***a som bryr sig alldeles för mycket om hur man ser ut när man kör. Man skulle nästan kunna tro att ni är av samma skrot och korn som HD folket med sin "livsstil" kopplad till mc ägandet.

Ger mig den på att ni inte kör vare sig när det regnar eller är mörkt. :tummenupp
Felfelfelfelfel. Du har missförstått hela grejen.
Mindre regplåt = Lägre luftmotstånd
:fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top