Mc-semester viffer 800 - en besvikelse?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ok gick precis igenom hojen

Du har 48 mm Ride Sag fram och det ska vara 30-40 mm. Så du ska öka förspänningen så att den blir styvare fram
.
Du har 34 mm Ride Sag bak och det ska vara 25-35 mm. Men det verkar som att den är för hårt spänd bak genom att den bara sjunker ihop 1 mm när du sitter på hojen. Något är knas om det inte är felmätt.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Du har 48 mm Ride Sag fram och det ska vara 30-40 mm. Så du ska öka förspänningen så att den blir styvare fram
.
Du har 34 mm Ride Sag bak och det ska vara 25-35 mm. Men det verkar som att den är för hårt spänd bak genom att den bara sjunker ihop 1 mm när du sitter på hojen. Något är knas om det inte är felmätt.

Kanske var oklar med mätningen.

L1 är upplyft hoj. L2 är när jag sitter på och den trycks ner (när jag sitter på) och släpps upp. L3 är när den lyfts upp (när jag sitter på) och släpps ner.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
OK, det förklarar varför värdena ser konstiga ut. Då är det bara att göra om med passagerare och last och hoppas att det går att ställa in chassit något så när inom de mått jag skrev. När du spänner åt bakfjädern behöver även returdämpningen ökas.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
har du kollat svinglager, styrlager och hjullager ?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Hade ca 4 kg last i varje sidoväska, 7kg i tankväskan, 7 kg i topboxen och ett tält på ca 3 kg ovanpå det. Cheyen väger 50kg så inga jättevikter. Hjulen var väl balanserade då jag kollade det när jag kom hem. Inga gamla ostar. Som nämnt så var det inga onödiga grejer med den här gången. Det som upplevdes otrevligt var att det var VÄLDIGT turbulent och ryckigt vid omkörningar och framförallt när man blev omkörd. Svårt att sätta fingret på det. Trodde det skulle bli mindre turbulens med hårda linjeformade väskor men de kanske sticker ut mer än vad mjukväskorna gjort tidigare. Kanske är den där framkåpan som ställer till det. Är den för downforce eller varför är den utformad som den är?

Är det original ljuddämpare på den där? Dom är sjukt tunga (alltså nästan skämtsamt tunga) och sitter dessutom väldigt högt monterade vilket gör den lite vinglig redan när man lättat den från sidostödet. Har man dessutom en toppbox på den välter man fan innan man kommit upp i rullfart. Har man DESSUTOM, som du, packat i toppboxen med 7 kg och satt ett tält ovanpå allt så ger jag inte mkt för körglädjen på den där hojen. Lägg därtill tjej, sidoväskor och tankväska... Nä! :gnissla
Köp en 98-01 så kommer det fungera finfint! Eller den senare från 2014, den är fin! Annars en VFR1200F, bergstabil och bra mos i maskin!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk på spoliereffekten av stora toppboxar som man desutom satt tält o grejer på.Luftmotståndet trycker ned bakändan o därmed lättar framändan.Kan bli rätt intressanta vägegenskaper i högre fart:crash
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Hur mycket i däcktyck? Med den lasten du körde med så bör det bara minst 2,7-2,9 bak.
Fram 2,3-2,5
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
För mycket rider sag kan göra att hojen känns helt farlig att köra, nervös och ostabil i alla lägen.
Kan varit så att någon tidigare ägare ställt om den för att vara väldigt mjuk och bekväm (stor möjlighet med tanke på hojtypen) vilket funkar för slökörning, men ställer till grova problem när man trycker på.

Har ställt min Ninja till F37, R30 och det känns väldigt bra (rebound=4)
Generell rekommendation för gata är Front 35-40mm Rear30-35mm.
Front "ska" ha ca 5mm mer än rear, men den del kör samma fram och bak.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
har du kollat svinglager, styrlager och hjullager ?

Nepp har inte kollat det än. Blir nog till vintern att jag river isär hela skiten och kollar det OM jag väljer att behålla den. Skruvade lite på den idag och den kändes rätt slö dessutom :död
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Ägt -97 Viffer och kört även nyare. Nedpackade med väskor. Känner inte igen mig i dt du skriver. Något är vajsing med hojen!!!

Bra touringlok är annars 954:an fireblade, men dock sämre åk-komfort för passageraren.

/KaliZ

Yepp känns så. Känns som jag måste göra en renovering av gafflarna samt bakdämparen för att känna på den på riktigt. Bestäler grejer förhoppningsvis i morgon.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Är det original ljuddämpare på den där? Dom är sjukt tunga (alltså nästan skämtsamt tunga) och sitter dessutom väldigt högt monterade vilket gör den lite vinglig redan när man lättat den från sidostödet. Har man dessutom en toppbox på den välter man fan innan man kommit upp i rullfart. Har man DESSUTOM, som du, packat i toppboxen med 7 kg och satt ett tält ovanpå allt så ger jag inte mkt för körglädjen på den där hojen. Lägg därtill tjej, sidoväskor och tankväska... Nä! :gnissla
Köp en 98-01 så kommer det fungera finfint! Eller den senare från 2014, den är fin! Annars en VFR1200F, bergstabil och bra mos i maskin!

Nä de skitdämparna slängde jag bort de första jag gjorde. Sitter Leo vince kolfiberdämpare på nu.

- - - Updated - - -

Hur mycket i däcktyck? Med den lasten du körde med så bör det bara minst 2,7-2,9 bak.
Fram 2,3-2,5

Hade 3,1 bak och 2,9 fram.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
För mycket rider sag kan göra att hojen känns helt farlig att köra, nervös och ostabil i alla lägen.
Kan varit så att någon tidigare ägare ställt om den för att vara väldigt mjuk och bekväm (stor möjlighet med tanke på hojtypen) vilket funkar för slökörning, men ställer till grova problem när man trycker på.

Har ställt min Ninja till F37, R30 och det känns väldigt bra (rebound=4)
Generell rekommendation för gata är Front 35-40mm Rear30-35mm.
Front "ska" ha ca 5mm mer än rear, men den del kör samma fram och bak.

Ja det är mkt möjligt. Ska fortsätta att skruva i veckan på kvällarna och se vad jag kommer fram till. Bra fakta! 5mm extra fram blir det då.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nä de skitdämparna slängde jag bort de första jag gjorde. Sitter Leo vince kolfiberdämpare på nu.

- - - Updated - - -



Hade 3,1 bak och 2,9 fram.
Det är väldigt mycket, gör däcken hårda och vingliga/spårkänsliga i onödan. Kör med rek tryck. Dessutom verkar fjädringen inställd för en person utan packning, den har alltså gått lågt och baktungt när ni åkt två med väskor. Det bättrar inte direkt på stabiliteten heller...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror inte att det har med hojen att göra. Jag har själv en VFR 800 -06 med originalväskorna. Och jag upplever inte att den är instabil vare sig med eller utan skjuts. Det är först när man kommer upp i rejält höga hastigheter som den kan kännas lite fladdrig men då pratar vi om hastigheter som är rejält mycket högre än dom du uppger.

Jag upplever den snarare som väldigt stabil i alla hastigheter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nepp har inte kollat det än. Blir nog till vintern att jag river isär hela skiten och kollar det OM jag väljer att behålla den. Skruvade lite på den idag och den kändes rätt slö dessutom :död

Slö vet jag inte om jag håller med om. Enligt uppgift så ska den ju göra 0-100 på ca 2,9 och en quarter mile på 11,3 med slutfart på ca 200.

Däremot vill den ha en del varv för att ge ordentligt med kraft. Håller man sig över 7000 varv när man vill ha mycket kraft så ska det utan problem räcka och bli över. Som bäst går den när man håller sig i intervallet över 8000.
Under 6600 varv har den ännu inte öppnat alla ventiler och då är det lite mindre kraft men det är fortfarande tillräckligt för att relativt odramatiskt kunna göra en omkörning på ett säkert sätt.

Har du 20-30 kg packning och flickvän på och dessutom har spänt ett tält ovanpå toppboxen så krävs det nog att du växlar ner för att den ska dra ordentligt om man ska göra en snabb omkörning men.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Slö vet jag inte om jag håller med om. Enligt uppgift så ska den ju göra 0-100 på ca 2,9 och en quarter mile på 11,3 med slutfart på ca 200.

Däremot vill den ha en del varv för att ge ordentligt med kraft. Håller man sig över 7000 varv när man vill ha mycket kraft så ska det utan problem räcka och bli över. Som bäst går den när man håller sig i intervallet över 8000.
Under 6600 varv har den ännu inte öppnat alla ventiler och då är det lite mindre kraft men det är fortfarande tillräckligt för att relativt odramatiskt kunna göra en omkörning på ett säkert sätt.

Har du 20-30 kg packning och flickvän på och dessutom har spänt ett tält ovanpå toppboxen så krävs det nog att du växlar ner för att den ska dra ordentligt om man ska göra en snabb omkörning men.

Jo det håller jag med om. Känns bara som jag plågar den när man börjar närma mig 9000 rpm. Det känns som om effektkurvan inte är helt rätt. Känns som den planar ut strax innan vtecen drar igång samt strax efter. Är det likadant på din? Finns några småtips på youtube som jag läst att folk gjort har du gjort dessa modsen också?

https://www.youtube.com/watch?v=XaewxRJXJ0g
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo det håller jag med om. Känns bara som jag plågar den när man börjar närma mig 9000 rpm. Det känns som om effektkurvan inte är helt rätt. Känns som den planar ut strax innan vtecen drar igång samt strax efter. Är det likadant på din? Finns några småtips på youtube som jag läst att folk gjort har du gjort dessa modsen också?

https://www.youtube.com/watch?v=XaewxRJXJ0g

Jag vet inte om jag reagerat på någon utplaning innan VTEC men strax över att den öppnat så känns det ganska plant upp till 7000 där den börjar vakna.

Plågar den vågar jag nog säga att du inte gör. Enligt uppgift så ska motorn i viffern vara i stort sett skottsäker men jag har inte kört så länge att jag kan uttala mig av egen erfarenhet. Jag har dock fått ihop kanske 2500 mil utan annat än vanliga servicear.

Jag tror att Honda medvetet valt att lägga intervallen som dom gjort. Vid vanlig landvsägskörning när man ligger och kör i jämn fart under 150 så är bara hälften av ventilerna öppna och motorn går tystare och lite mjukare samt att den enligt uppgift ska dra mindre bränsle.
Vill man hetsa den så lägger man sig högre upp i varvtalsspannet då det är där effekten finns.

Dock måste jag säga att direkt bränslesnål är den inte. Min drar kring 0,6 vid hyfsat lugn körning. Dvs någorlunda inspirerat och det verkar inte som om det går att få den mycket lägre än så. Jag har en misstanke om att motortempen påverkar då den vid normal körning sällan kommer över 80 grader om man inte hamnar i köer. Det kan vara så att det är läge att byta termostaten för min del.

Min förra hoj, en TDM 850, var betydligt snålare med 0,4 vid körning i lätt momsad hastighet. Men det skiljer å andra sidan 30 hk till VFR:ens fördel så det är inte så att jag klagar egentligen.

Jag har läst lite om dom där olika moddarna som man kan göra. Det finns många som säger att dom är toppenbra medan många andra hävdar att känslan av att dom små "tappen" försvinner beror på att man istället orsakar ett tapp över hela spannet. Dvs istället för att åtgärda dipparna så sänker man effekten över hela spannet så att inte dippen märks.

Jag har i alla fall inte gjort någon av dom på min hoj och kommer troligen inte att göra det heller.
Jag tror i så fall att det skulle vara bättre att slänga på en Powercommander och mappa om den men det känns inte så prioriterat att jag kommer att ge mig på det.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top