MC-semester i Finland?

Dags att damma av tråden lite då.

Ska som det ser ut nu köra Jkpg-Sthlm ta färjan till Helsingfors och sedan köra norrut till Oulo. Efter det får jag se vart jag tar vägen, har inte planerat riktigt så långt utan kör på infall.

Stämmer det fortfarande att alla mackar inte tar visakort? Vilket kort är det som gäller?

Finns det några ställen jag inte bör missa? Berg, sjöar, krigsminnesmärken etc. Funderade på att köra nordöst mot Joensuu och sedan svänga nordväst mot Oulo. "Ser massa fina vägar på kartan :)"

Edit: Kan någon vänlig moderator flytta tråden till rätt forumdel?

Det är mer att dom inte tar utländska kort alls direkt i kort-pumparna utan man måste gå in till kassan och betala. :3freak

Nu vet jag inte riktigt när du ska åka, men du har WRC i Jyväskylä 1-3 Augusti, om sådant lockar. :)

Om du skulle bli stannad p.g.a fortkörning så kan du ibland komma ur situationen beroende på vilket språk du väljer att tala på till polisen. I Finland måste polisen kunna ge service på svenska p.g.a tvåspråkigheten. Långt ifrån alla poliser är duktiga på svenska även om de tydligen måste klara en lägstanivå vid antagningen. Vissa poliser kan därför vara bättre på engelska än svenska men de måste kunna ge dig service på svenska. Börja inte snacka engelska det första du gör utan pejla vilket språk konstapeln är sämst på så är chansen större att du blir ivägsläppt p.g.a språkförbistring, har jag hört :brynad.

För övrigt är Finland ett väldigt vackert land och det bästa är väl egentligen att bete sig om man är turist och inte belasta deras rättsväsende i onödan :krama.

ta vägen om Savonlinna...väldigt fint där :tummenupp

..

råkade en gång ut för en mack som inte tog mitt kort, annars lugnt med mackarna, fast se upp, ligger inte lika tät med mackar på vissa sträckor så tänk på det.

annars var det riktigt fint att åka MC i finland, fast såklart si och så med engelskan :gnissla å andra sidan hade jag en personlig guide bakom ryggen :kär

jag tog färjan Kapellskär - Naantali.

Jag hade faktiskt tänkt köra förbi Savonlinna, ser ut som en bra kombo på google maps. Massvis med små kurviga vägar och sjöar precis överallt. Borgar för en riktig kanonkörning.
Tolken jag ska ha med mig är en liten bok, man vet aldrig när batteriet tar slut i telefonen.
Morsan var riktigt dålig på att lära mig språket :mad men viss känsla har man väl. Inte orolig över det.
Hade tänkt mig hitta färja under 1000kr, tack för tipset.

Jag har ingen direkt erfarenhet av att kör hoj i Suomi land annat än skåpbil till SMC Kemora körning. Dock är och min uppfattning att det som typ som vilket annnat land som helst, typ samma goblen runt, gasa på så länge du inte stör andra trafikanter eller boende :tummenupp.

(finns alltid risk för nitiska jävla poliser som har en mindre bra dag eller måste fylla sin kvot av böter :dummer)

Jag har generellt sett högre förtroende för den finska polisen. Mindre snack och mer verkstad så att säga. Stå ditt kast.. :brynad
Hade gärna kört på Kemora i år men min semester börjar veckan efter. Inte långt från mitt huvudmål på resan där mestadelen av släkten bor.

Det är mer att dom inte tar utländska kort alls direkt i kort-pumparna utan man måste gå in till kassan och betala. :3freak

Nu vet jag inte riktigt när du ska åka, men du har WRC i Jyväskylä 1-3 Augusti, om sådant lockar.
:)

Det kan bli ett problem. Får tanka ofta och stanna tidigt. Tack för tipset om WRC:n! Ska defenitivt försöka planera in det på hemvägen.

Om du skulle bli stannad p.g.a fortkörning så kan du ibland komma ur situationen beroende på vilket språk du väljer att tala på till polisen. I Finland måste polisen kunna ge service på svenska p.g.a tvåspråkigheten. Långt ifrån alla poliser är duktiga på svenska även om de tydligen måste klara en lägstanivå vid antagningen. Vissa poliser kan därför vara bättre på engelska än svenska men de måste kunna ge dig service på svenska. Börja inte snacka engelska det första du gör utan pejla vilket språk konstapeln är sämst på så är chansen större att du blir ivägsläppt p.g.a språkförbistring, har jag hört :brynad.

För övrigt är Finland ett väldigt vackert land och det bästa är väl egentligen att bete sig om man är turist och inte belasta deras rättsväsende i onödan
:krama.

Jag har inte tänkt hitta på jävelskap, ska köra städat och titta på naturen. Men tack för den kunskapen. Hade inte tänkt på det själv utan troligtvis vart hjälpsam.. :tummenupp

Åk via åland, jävligt fint där!

Nej, inte denna gång men det är ett intressant resmål senare.

Ingen som har några andra tips på saker jag inte ska missa?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park