Mc-semester/ Europa-tour 2011

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Om det finns intresse har jag en åttadagarstour för alperna. Österrike, Italien, och lite Schweiz & Slovenien. Finns i .gpx format för garmin.

Sex dagars körning i absolut toppklass med två hotell som är grymt prisvärda och ligger perfekt för dagstourerna. Dvs två boenden med tre övernattningar på varje. Genuint mc-intresse på båda hotellen.

Ett urval passkörningar som man lätt hinner med: Berninapass, Offenpass, Stelviopass, Timmelsjoch, ,Wurzenpass, Jaufenpass, Villacher Alpenstrasse, Gross Glockner, Gerlos + några till.

Har tänkt mig en sväng i de krokarna i sommar. tar gärna emot en rutt att utgå ifrån.. :)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Om det finns intresse har jag en åttadagarstour för alperna. Österrike, Italien, och lite Schweiz & Slovenien. Finns i .gpx format för garmin.

Sex dagars körning i absolut toppklass med två hotell som är grymt prisvärda och ligger perfekt för dagstourerna. Dvs två boenden med tre övernattningar på varje. Genuint mc-intresse på båda hotellen.

Ett urval passkörningar som man lätt hinner med: Berninapass, Offenpass, Stelviopass, Timmelsjoch, ,Wurzenpass, Jaufenpass, Villacher Alpenstrasse, Gross Glockner, Gerlos + några till.

Tackar så väldigt mycket för dessa tipsen, vi kommer nog följa dig i bakhasorna även om det blir ett år efter:banana Påväg hem så blir det nog några varv på Ringen också.
Utresan blir ung. 1/7, e det några som vill haka på så e det inga problem :)
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Skakar lite liv i tråden igen...

Tänkte köra till Normandie på franska nordkusten i juni/juli. Är det någon som är intresserad så är sällskap alltid trevligt.

Vart ligger Normandie? Har googlat men hittade ju typ 20 resultat. Är det den ca 12mil norr om bordeaux?

Jag funderar på avfärd åt det hållet, vecka 25 eller 26 troligen.
 

Lillgixer

Bar<-->Sarajevo!! Best!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Borås
Hoj
2008, Suzuki, GSX650F
Tjena, grabbar! Ju, jag har redan planerat en längre resa själv till Croatien i juli. Det ända problemet är väl just det att jag åker själv och det skulle vara kul om nån "yxmördare" skulle vilja följa med ! :) Jag tänkte passa på att fråga också de mer erfarna knuttar om vad är det som är det mest nödvändiga att ta med sig på en lång MC resa ur säkerhets och den tekniska synvinkel. Jag hörde nånstans att extra lås, däckburk/spray och kedjespray skulle komma till nytta. Fler förslag.,någon? Och just det, vem vill följa med? :) I Balkan finns det de bästa MC vägar i världen! Ha det gött
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tjena, grabbar! Ju, jag har redan planerat en längre resa själv till Croatien i juli. Det ända problemet är väl just det att jag åker själv och det skulle vara kul om nån "yxmördare" skulle vilja följa med ! :) Jag tänkte passa på att fråga också de mer erfarna knuttar om vad är det som är det mest nödvändiga att ta med sig på en lång MC resa ur säkerhets och den tekniska synvinkel. Jag hörde nånstans att extra lås, däckburk/spray och kedjespray skulle komma till nytta. Fler förslag.,någon? Och just det, vem vill följa med? :) I Balkan finns det de bästa MC vägar i världen! Ha det gött

Reflexväst, 1:a-hjälpenkit, extra lampor. Obligatoriskt.
 

PrinceofPersia

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
2000, Yamaha R6
Tjena, grabbar! Ju, jag har redan planerat en längre resa själv till Croatien i juli. Det ända problemet är väl just det att jag åker själv och det skulle vara kul om nån "yxmördare" skulle vilja följa med ! :) Jag tänkte passa på att fråga också de mer erfarna knuttar om vad är det som är det mest nödvändiga att ta med sig på en lång MC resa ur säkerhets och den tekniska synvinkel. Jag hörde nånstans att extra lås, däckburk/spray och kedjespray skulle komma till nytta. Fler förslag.,någon? Och just det, vem vill följa med? :) I Balkan finns det de bästa MC vägar i världen! Ha det gött

Tjena,
jag följer gärna med. själv har jag varit sugen som fan på det, efter att ha hört om deras härliga vägar, men ingen vågar hänga med mig på en sån resa, trots att alla dem har fina bra bågar. Men hey, om du är seriös på det, så hell yea jag e på.. let me know om det e okey:tummenupp
 

Lillgixer

Bar<-->Sarajevo!! Best!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Borås
Hoj
2008, Suzuki, GSX650F
Tjena,
jag följer gärna med. själv har jag varit sugen som fan på det, efter att ha hört om deras härliga vägar, men ingen vågar hänga med mig på en sån resa, trots att alla dem har fina bra bågar. Men hey, om du är seriös på det, så hell yea jag e på.. let me know om det e okey:tummenupp

Tjena! Det låter bra det. Jag har planerat att åka den 30 juni. Tänkte stanna kvar hela juli nere i Croatien/Bosnien. Alla är välkommna att hänga med :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om det finns intresse har jag en åttadagarstour för alperna. Österrike, Italien, och lite Schweiz & Slovenien. Finns i .gpx format för garmin.

Sex dagars körning i absolut toppklass med två hotell som är grymt prisvärda och ligger perfekt för dagstourerna. Dvs två boenden med tre övernattningar på varje. Genuint mc-intresse på båda hotellen.

Ett urval passkörningar som man lätt hinner med: Berninapass, Offenpass, Stelviopass, Timmelsjoch, ,Wurzenpass, Jaufenpass, Villacher Alpenstrasse, Gross Glockner, Gerlos + några till.
Jag kan bara stämma in i kören, det låter som en perfekt vecka!
En dag hade jag gasat över fyra pass och skulle bara över Timmelsjoch för att komma till Sölden där jag tänkte slagga. Hade inga större förväntningar, men fick en riktigt läcker "ödekänsla" uppe på berget.
Givetvis kollade jag även in byn med namnet Gurgl!

Det verkar som en riktigt skön vecka, men som någon sa, späd gärna på med ett par dar på Ringen på hemvägen.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Reflexväst, 1:a-hjälpenkit, extra lampor. Obligatoriskt.

Har kört hoj genom 22 länder och över 2200 mil de tre senaste somrarna och aldrig haft något av de tre, inte för att det skadar förstås. Och även om reflexväst gör att man syns mer så kan jag bara inte ha en sådan på mig, gillar inte att känna mig självlysande.

ATT: Lillgixxer...

Tips att ta med först och främst är en slimmad och väl utvald samling av de viktigaste verktygen du kan komma att behöva om hojen knasar någonstans på vägen. Utöver det har jag sällan tagit med mer än biltemas däcklagningskit + extra patroner, kedjespray samt extra bromsbelägg (iaf till fram). Och såklart packning/kläder. Att resa ner till och runt kontinenten är inte en resa till månen så man man behöver inte ta med precis allt man kan komma på. Det slutar oftast med att man bara släpat med en massa grejer som aldrig kommer till användning.

Kan rekommendera bra regnkläder dock, även om det inte regnar värst mycket på sommaren så när det väl gör det så är det grymt bra att ha skiten med sig. Jag och tjejen körde 770 mil genom 16 länder på 5 veckor i somras och det regnade faktiskt bara på riktigt vid ca 2 tillfällen men då verkligen öste det ner. Eller så stannar man och inväntar att det går över men det kan ju ta en evighet ibland.

Glöm inte tankväskan och gröna kortet!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad gäller reflexväst så är det väl så att det är lag i tyskland OM man får stop och står jämte vägen, inte så att man måste ha den på sig hela tiden... ?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vad gäller reflexväst så är det väl så att det är lag i tyskland OM man får stop och står jämte vägen, inte så att man måste ha den på sig hela tiden... ?

mer än vad jag känner till! vore intressant att veta om det verkligen var så. själv stod jag i över en timme brevid/på autobahn 10 mil norr om frankfurt i 2008 då min honda hornet 900 dog mitt på motorvägen. var inte en jävel som sa något, inte heller bärgaren. det var förövrigt en kontakt till bensinpumpen som gått av och lossnat, hur vettifan, lyft tanken för hårt eller nåt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Sörmlandski Oblast
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
mer än vad jag känner till! vore intressant att veta om det verkligen var så. själv stod jag i över en timme brevid/på autobahn 10 mil norr om frankfurt i 2008 då min honda hornet 900 dog mitt på motorvägen. var inte en jävel som sa något, inte heller bärgaren. det var förövrigt en kontakt till bensinpumpen som gått av och lossnat, hur vettifan, lyft tanken för hårt eller nåt.

Det är lag på att ha reflexväst med i ett flertal länder i Europa. Även i Östeuropa. Man behöver inte ha den på sig när man kör men står man vid vägsidan så ska den på. Säkert inte alltid man får böter om man inte har någon men det är vad lagen säger.

Krav på att medföra reflexväst i fordon finns redan i Belgien, Luxemburg, Frankrike, Italien, Österrike, Slovakien, Ungern, Slovenien, Kroatien, Spanien, Portugal, Bulgarien och Norge. Västen ska finnas lätt tillgänglig och sättas på om man måste gå ut på en trafikerad väg vid t ex ett däckbyte eller motorhaveri. Fler länder är på g. Även Sverige. Motormännen lobbar hårt för detta.

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det är lag på att ha reflexväst med i ett flertal länder i Europa. Även i Östeuropa. Man behöver inte ha den på sig när man kör men står man vid vägsidan så ska den på. Säkert inte alltid man får böter om man inte har någon men det är vad lagen säger.

Krav på att medföra reflexväst i fordon finns redan i Belgien, Luxemburg, Frankrike, Italien, Österrike, Slovakien, Ungern, Slovenien, Kroatien, Spanien, Portugal, Bulgarien och Norge. Västen ska finnas lätt tillgänglig och sättas på om man måste gå ut på en trafikerad väg vid t ex ett däckbyte eller motorhaveri. Fler länder är på g. Även Sverige. Motormännen lobbar hårt för detta.

//J

där ser man, bra å veta!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Sörmlandski Oblast
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
där ser man, bra å veta!

Lite samma sak som att man enligt lag måste ha varningstriangel med sig i bilen. Konstigt egentligen att detta inte gäller även hojar. Vilket jag faktiskt är glad över. Vore INTE lajbans att behöva släpa runt på en varningstriangel vart man än ska när man är ute och kör hoj...... Dom kanske resonerar så att en hoj tar mindre plats i bredd och inte är lika mycket i vägen som en bil. Kanske.....

//J
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hoppsan vad det har dragit iväg med antal länder vad gäller ha med sig reflexväst. .....Norge var en total nyhet. Säkert inte många som känner till det.

Ang varningstriangel. Var o besiktade min MP3. Fick tips innan besiktning att läsa detta http://www.tvingmcservice.se/mctips10.html och....punkt 14

110315b3.jpg
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Hoppsan vad det har dragit iväg med antal länder vad gäller ha med sig reflexväst. .....Norge var en total nyhet. Säkert inte många som känner till det.

Ang varningstriangel. Var o besiktade min MP3. Fick tips innan besiktning att läsa detta http://www.tvingmcservice.se/mctips10.html och....punkt 14

110315b3.jpg

Stämmer bra. Jag körde mycket 4-hjuling på gata innan och när de var besiktningsdax så var de bara att stoppa ner triangeln i ryggan o se glad ut.
Sjuk regel.
 

Lillgixer

Bar<-->Sarajevo!! Best!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Borås
Hoj
2008, Suzuki, GSX650F
Utrustning!

Har kört hoj genom 22 länder och över 2200 mil de tre senaste somrarna och aldrig haft något av de tre, inte för att det skadar förstås. Och även om reflexväst gör att man syns mer så kan jag bara inte ha en sådan på mig, gillar inte att känna mig självlysande.

ATT: Lillgixxer...

Tips att ta med först och främst är en slimmad och väl utvald samling av de viktigaste verktygen du kan komma att behöva om hojen knasar någonstans på vägen. Utöver det har jag sällan tagit med mer än biltemas däcklagningskit + extra patroner, kedjespray samt extra bromsbelägg (iaf till fram). Och såklart packning/kläder. Att resa ner till och runt kontinenten är inte en resa till månen så man man behöver inte ta med precis allt man kan komma på. Det slutar oftast med att man bara släpat med en massa grejer som aldrig kommer till användning.

Kan rekommendera bra regnkläder dock, även om det inte regnar värst mycket på sommaren så när det väl gör det så är det grymt bra att ha skiten med sig. Jag och tjejen körde 770 mil genom 16 länder på 5 veckor i somras och det regnade faktiskt bara på riktigt vid ca 2 tillfällen men då verkligen öste det ner. Eller så stannar man och inväntar att det går över men det kan ju ta en evighet ibland.

Glöm inte tankväskan och gröna kortet!


Ju, finns lite att tänka på. Kommer att skriva ut en hel del av detta tråden som en checklista!! :rolleyes: Undrar bara om två saker som kom upp i diskusionen här:
1. När det gäller däcklagning/bromsbelägg och diverse, hur i hel... gör man det på plats när man inte har nån centralstöd??
2. Tankväska äger jag och dessutom en bra sådan men det verkar jobbig att ta ner den varje jä... gång man ska tanka. Borde det inte räcka med tre st. väskor i bak? :)

Dumma frågor för nån kanske men glöm inte att ni snackar med en grönling här :) Ha det gött , grabbar! :gråta
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ju, finns lite att tänka på. Kommer att skriva ut en hel del av detta tråden som en checklista!! :rolleyes: Undrar bara om två saker som kom upp i diskusionen här:
1. När det gäller däcklagning/bromsbelägg och diverse, hur i hel... gör man det på plats när man inte har nån centralstöd??
2. Tankväska äger jag och dessutom en bra sådan men det verkar jobbig att ta ner den varje jä... gång man ska tanka. Borde det inte räcka med tre st. väskor i bak? :)

Dumma frågor för nån kanske men glöm inte att ni snackar med en grönling här :) Ha det gött , grabbar! :gråta

för att byta bromsbelägg behöver du inte ställa upp hojen på centralstöd. eventuellt inte heller när du fixar en punktering. beroende på om du ska byta hela däcket eller inte förstås.

har du en bra tankväska behöver du inte "ta av den" varje gång du tankar utan bara lossar på clips eller enklare fästen. har du en mindre bra tankväska måste du knyta upp och lossa på en massa remmar. men jo, har du väskor till den bakre delen av hojen så är ju det bra och räcker säkert. personligen gillar jag att ha tankväska så jag kan ha grejer nära mig och lättillgängliga, t.ex. pass, reg-papper, grönt kort etc som man får visa rätt ofta när man kommer ner till balkan eller östeuropa. även en del av regnkläderna brukar jag ha där ifall jag misstänker regn, så jag kommer åt grejerna fort och enkelt.

fråga på!
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Omplanerat, vi siktar på lite nordligare delarna av europa istället. Pga ev. värme där nere i söder.

Grova planen nu e färjar till helsingfors, sedan lite ryssland, baltstaterna. Längre i planeringen e vi inte i nuläget =)
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top