MC-säsongen 2010 har härmed börjat! :)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tog första turen för iår idag. Termometern visade -6, vilket var helt ok med tanke på att temperaturen dagarna innan hade varit runt -10. Att köra med slicks när det ligger decimeter med snö & is på vägarna gjorde att mina 50 hästar i motorn kändes snarare som 500! Var jag inte exakt och försiktig med gasen åkte cykeln i sidled istället för rakt fram! Mina bromsar är inget annat än dåliga med moderna mått mätt, men nu krävdes det inte mycket kraft för att låsa hjulen. Frambromsen var bara att glömma, bakbromsen dög bara till att sladda med, trotts att jag bara duttade på den lite försiktigt med stortån.

Motorbromsen och växlarna var med andra ord mina verktyg inte bara för att accelerera, men även för att bromsa! Det gällde att planera körningen minsann, speciellt när man fick upp lite hastighet! Men i överlag så gick det bra. Kylan var faktiskt inget problem, frös inte det minsta förutom om fingertopparna. Visiret immade igen blixtsnabbt. Att kondensen blev till is bidrog inte till bättre sikt direkt. Fick köra med öppet visir titt som tätt.

En liten komisk förödmjukelse fick jag även erfara. På en liten väg låg det stora mängder tillplattad snö, vilket gjorde väglaget fullt av bulor och gropar. Trotts att jag åkte i knappa 10km/h började bakhjulet glida åt höger samtidigt som framhjulet gled åt vänster. Desperat försökte jag hålla kvar cykeln upprätt med både armar och ben, men klotningen var oundviklig. Lyckades dock lägga den mjukt och fint utan någon smäll.

Efter några svettiga försök att lyfta hojen insåg jag att jag inte kunde lyfta 220kg topptung hoj, speciellt inte i halkan. Det gick bara inte. Vad fan skulle jag göra nu??

En gammal tant med en liten hund gick förbi och skakade på huvudet när hon såg mig ståendes där som ett fån. Hon frågade om jag inte skulle lyfta hojen. Jag svarade att den var på tok för tung, jag hade inte en chans.

"Man ska nog lyfta den i styret", sa hon. Jag tog tag i skyddsstången runt motorn samtidigt som hon greppade styret och vi började lyfta. Hojen var uppe på hjulen på ett ögonblick!! :eek: Överförtjust i att hojen äntligen var uppe, reflekterade jag inte så mycket över vad som just hände, utan tackade snällt för hjälpen. :Bugar Hon måste fan ha varit pippi långstrump i yngre dagar eller nåt.

Och nu lite bilder! (tagna med mobilkamera)
 

Bifogat

  • DSC00109.jpg
    DSC00109.jpg
    187.4 KB · Visningar: 127
  • DSC00110.jpg
    DSC00110.jpg
    156.3 KB · Visningar: 191
  • DSC00111.jpg
    DSC00111.jpg
    171.7 KB · Visningar: 165
  • DSC00112.jpg
    DSC00112.jpg
    215.8 KB · Visningar: 121
  • DSC00113.jpg
    DSC00113.jpg
    216 KB · Visningar: 198
  • DSC00114.JPG
    DSC00114.JPG
    208.6 KB · Visningar: 137
Last edited:

brolle

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL 1000 R -98, Suzuki GSX-R 750 turbo, Kawasaki z500
inte så mycket flugor och annat på visiret antar jag???
 

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
Det gäller att passa på att åka en tur när det inte regnar. Det kan ha varit det bästaste vädret den här säsongen.:tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Skaffa dubbisar så går det bättre :tummenupp

Finns att köpa där man skruvar i däcken. Funkar helt ok.
 

Nicotin

Guest
ser skönt ut...bara skrapa styrändar i kurvorna då :D
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
I dagsläget så tycker jag att min Polo utan varken ABS eller antisladd är tillräckligt "spännande" på vägarna :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Grymt! Blir nästan lite avis. Fast bara nästan, det är ju så j-a halt ute. Vilket du också fick erfara. Hade gärna gjort som du, men jag har en backe direkt utanför huset. Så om jag ens kommer ned för backen utan att dråsa omkull, så kommer jag nog inte upp igen... Suck!

Råkade ut för det häromåret jag jag for iväg (på minTMax) i torrt väglag. Under min svinkalla vintertur började det snöa och på vägen hem hade jag stora problem att överhuvudtaget ta mig framåt de sista 50 meterna till huset... Hade inte varit kul att lämna hojen på gatan flera dagar tills det töat.

Gillar din hoj. En CX 500, väl? V-twin och kardan. Lagom udda och snygg (ja, jag vet att en del talar om CX i förklemande ordalag, men det är bara så'na som inte förstår...).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Säsongspremiär!

Då var den avklarad, säsongspremiären. Äntligen. Efter 10 veckor avhållsamhet från hojkörning kunde jag äntligen rulla TMax:en nedför backen hemma och köra några mil. Det hade töat så mycket att jag kunde köra i de smala spåren som bilarnas vinterdäck gjort i snön/isen/slasket på våra smågator hemmavid.

Mina Conti Twist som jag lade på 2009 fick nu göra skäl för sig i slasket. Jag har tidigare varit kritisk mot Conti Twist för att de är lite väl grovmönstrade, de ger vibrationer i styret på grovkornig och normaldålig svensk asfalt. Men just i det här föret så var förstås mönstret till sin fördel. Se foto.

Det var mycket grus och en del snösträngar på de mindre vägarna, medan de större var rena och fina, men förstås blöta. 10 mil blev det. Skönt!

PS. Trajan, då? Nä, den får inte komma ut i sån't här väder... Alldeles för söligt för den. Blir för mycket att tvätta. TMaxen är betydligt enklare att spola av. Massa plast! :) Ds.
 

Bifogat

  • DSC00015.jpg
    DSC00015.jpg
    245.9 KB · Visningar: 55
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top