MC-säkerhet - extremt positiva trender

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
SCB, SIKA och Vägverket är överens om att MC-körning blir allt säkrare för varje år. En kortsiktig negativ trend har visserligen visat sig under 2004. Troligen kan dessa mindre variationer förklaras med naturliga svängningar som alltid sker vid mätningar och i samband med statistik.

Över en 20-årsperiod visar bl a statistisk information från Vägverket att olycksfrekvensen för MC har minskat påtagligt och mycket stadigt fram till 2002. Mellan 1986 och 2001 har antal dödade eller skadade per antal fordon minskat med ofattbara 62%. Det var i storleksordningen 4 gånger fler dödade eller skadade per antal fordon 1980 jämfört med 2001. Det är en minskning med ca 74%.

Källor: SCB, SIKA, Vägverket

Last edited:
tycker jag är väldigt bra med tanke på hur mycket snabbare sporthojarna är idag! En eloge till alla som kör! :klappar

Det finns även stora svängningar i hur många som kör hoj varje år oxå.
Så lösryckta siffror säger inte så mycket. Att däremot 60pers dog i fjol är inte bra.
Det önskavärda talet borde vara noll, något att sträva efter?

ändå väldigt svårt att sträva efter en nollvision, vill någon köra i 250km/h på E4:an så gör han nog det! hur motverkar man det? fartbulor?
allt handlar om att sinnet ska vara i dess fulla bruk.. att inse vilka konsekvenser ens handlingar kan få :död

Vad jag har för mig så inträffar få olyckor E4. Mest är det fyllor och yngre män som kör för fort på 70-vägar som avlider.

Victor skrev:
Vad jag har för mig så inträffar få olyckor E4. Mest är det fyllor och yngre män som kör för fort på 70-vägar som avlider.
70 och 90-vägar.

Men det är väl inte särskilt ofta som alkohol är inblandat i mc-olyckor?

* Antalet motorcyklister som dött i trafiken har totalt sett hållit sig på en ganska konstant nivå (med några undantag) de senaste 30 åren. Men antalet dödade per mc i trafik har ju så klart sjunkit eftersom det på senare tid blivit fler motorcyklar i trafik. På de övriga områden som upptas i statistiken (moped, bil cykel, gående etc) så har antalet dödade sjunkit.

* Antalet allvarligt skadade har dock ökat markant under åren 2002 och 2003 på alla områden.

* Den vanligaste dödsolyckan är en singelolycka (31%), tätt följd av mötesolyckor. Detta baserat på statistik över samtliga områden. Den vanligaste olycksorsaken för mopedolyckor är korsningsolyckor av diverse slag (55%).

* Den farligaste månaden att vara ute i trafiken verkar vara Juni, medan en av de minst farliga är Mars.

* Enligt preliminär statistik för år 2004 så har antalet dödade och allvarligt skadade bilister och bilpassagerare sjunkit hyfsat sedan 2003. Dödssiffrorna för mopedister och motorcyklister har dock stigit från år 2003 till år 2004, men även där har antalet allvarligt skadade sjunkit.

Jag är trött och reserverar mig därför för de fel som smugit sig in i denna statistiska sammanställning.

Det ska bli intressant att se hur det ser ut när MC-OLA är färdigt. :)

Siffrorna är positiva men VV har ju nollvisionen som murbräcka för att krossa allt motstånd till regleringar och begränsningar. Jag tror att deta ger förbudsivrarna ännu mer vatten på hjulet att fortsätta med storebrors propagandan då det ger effekt. Något man ej heller får glömma är att vårat sociala välfärsddystem belastas hårt av olyckor

#Olsson# det var en bra sammanställning som inte bara generaliserar utan även tar med de naturliga svängningar. :tummenupp

Victor skrev:
Det finns även stora svängningar i hur många som kör hoj varje år oxå.
Jag håller med dig att åkandet varierar mycket år från år men det gör det ännu viktigare att man kontrollera trenden under en längre tidsperiod.

Har för mig att enligt uppgift så är vi sporthojsåkare ca. 10% av utövarna men står för ca. 50% av olyckorna.

Det vore intressant med en sammanställning som visar fördelningen av antal rullade mil på vägen (visserligen svårare att mäta) men jag tror det skulle bli en helt annan fördelning.

Våra hojar är ju byggda för att vara effektiva under själva framförandet medan den stora massan av hojar i Sverige är byggda med något helt annat i åtanke.
Jag tror att körandet är en mycket större del av vårt motorcykelägande än vad det är för dom som äger ex. en customhoj.

Risken att hamna i en trafikolycka ökar inte för att man äger en hoj utan när man använder den, detta visar ju inte minst statistiken i Swedies tidigare tråd då långtifrån alla förolyckades på egen hoj.

Nu ska man givetvis fortsätta att sträva efter att minska antalet döda och skadade men det måste ske på ett genomtänkt sätt.

/Tobbe

#Olsson# skrev:
SCB, SIKA och Vägverket är överens om att MC-körning blir allt säkrare för varje år. En kortsiktig negativ trend har visserligen visat sig under 2004. Troligen kan dessa mindre variationer förklaras med naturliga svängningar som alltid sker vid mätningar och i samband med statistik.

Över en 20-årsperiod visar bl a statistisk information från Vägverket att olycksfrekvensen för MC har minskat påtagligt och mycket stadigt under en 20-årsperiod och fram till 2002. Mellan 1986 och 2001 har antal dödade eller skadade per antal fordon minskat med ofattbara 62%. Det var i storleksordningen 4 gånger fler dödade eller skadade per antal fordon 1980 jämfört med 2001. Det är en minskning med ca 74%.

Försök få nån reporter på expressen att skriva det :tummenupp

#Olsson# skrev:

Över en 20-årsperiod visar bl a statistisk information från Vägverket att olycksfrekvensen för MC har minskat påtagligt och mycket stadigt under en 20-årsperiod och fram till 2002. Mellan 1986 och 2001 har antal dödade eller skadade per antal fordon minskat med ofattbara 62%. Det var i storleksordningen 4 gånger fler dödade eller skadade per antal fordon 1980 jämfört med 2001. Det är en minskning med ca 74%.

#Olsson# - Du *MÅSTE* skicka detta till expressen/aftonbladet ! Skicka även med källorna, och statistiken...

Tyvärr tror jag inte dom är intresserade av det. i så fall hade de redan skrivit det för det är ju inte nytt direkt....

enhjuling skrev:
Tyvärr tror jag inte dom är intresserade av det. i så fall hade de redan skrivit det för det är ju inte nytt direkt....

Journaliste ÄLSKAR färdigskrivna pressmedelanden, som dom mer eller mindre kan kopiera... väldigt enkelt att ställa samman till en notis eller artikel. Kan inte #Olsson# få titlen språkrör eller mediekommunikatör eller nåt sånt?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien