MC-resor sommaren 2011

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tycker det är lite dött här i den lite mer intressanta delen av SH, så jag tänkte dra igång en tråd där vi kan diskutera era resor planerade för vår-höst 2011. Ge varandra tips, idéer och feedback på planer/tankar om både resor, hoj och utrustning, dock kanske i huvudsak om resan/resorna i sig.

Kan ju inleda det hela med att berätta om att jag tänkt köra en runda runt England, Skottland, Wales, Irland samt Nordirland nästa sommar, tidsmässigt förmodligen minst 5 veckor. Tar mig till öarna gör jag om det går via båten från Esbjerg-Harwich. Under denna resa är det nog tänkt att bo på både B&B's och liknande samt tälta.

Tar gärna emot tips om ställen att besöka, framför allt i Skottland, Wales och Irland. Vad för hoj jag kommer köra är oklart ännu men förmodligen någon form av semi-offroad/touringhoj runt 1000-1200 kubik.

Bergstrakterna kring Harz i Tyskland är arbetshypotesen för 2011 års resa. Det blir en kort/snabb tur, bara. Dels är ju inte så långt dit (från västkusten alltså), dels har vi inte så jättemycket tid på oss utan tänkte ta oss fram och tillbaka på 4-5 dagar. Vi är uppåt 9-10 pers som åker, och eftersom vi är så många är det svårt att synkronisera en längre resa med övriga semesterönskemål med 10 olika familjer...

Vi har bara "tagit beslut" och inte hunnit göra någon research att tala om (söka info här på forumet, SMC etc). Så självklart tar vi gärna emot tips om trakterna kring Harz och vägen dit.

Vi vill inte bränna 100 mil motorväg, det är inte kul nog. Hellre åker vi färja till Tyskland och sparar milen till landsbygden därnere.

Last edited:
UK måste ändå vara ett av de mer MC vänliga länderna. De är pionjärer inom MC och har ett enormt nät av små krokiga vägar, iallafall vad jag ser på alla bilder och filmklipp. Roslagen non-stop typ. Motormuseum kanske vore ett intressant stopp?

Har du frexten koll på om man kan vildcampa där på liknande sätt som i norden?

Vi vill inte bränna 100 mil motorväg, det är inte kul nog. Hellre åker vi färja till Tyskland och sparar milen till landsbygden därnere.

Åker ni Gbg-Kiel eller kör ni från Fredrikshavn? Det låter skitkul. Vi också några som åker ihop och brukar kunna få ihop ca 5 dagar. Vi har varit i Norge, Danmark och skåne-österlen-småland de senaste åren och är sugna på nå´t nytt. Tyskland låter kul.

Isle of Man TT 2011.

Kör från Stockholm via Göteborg till Esbjerg, båt till Harwich sedan vidare till Liverpool med en B&B övernattning. IoM steam packet avgår 04:15, sedan är vi på ön 07:00 den 4
Juni, RACE DAY...
Vi bor i Port Erin på södra ön, och vi hoppas på samma fina väder vi haft tidigare gånger. Lämnar ön den 12:e och båten landar i Heysham, sedan drar vi norrut till Lake District, stannar några dagar och kör runt i The Lakes och Yorkshire Dales... massor av sköna hoj vägar.
Någon annan som skall besöka IoM TT 2011??

Åker ni Gbg-Kiel eller kör ni från Fredrikshavn?
Inget är spikat, Kiel är smidigt (avfärd på kvällen, man somnar till havs och vaknar i Kiel) men kostar nog en del. Fredrikshamn=många mil rak väg om man skall komma fram någon gång... Lutar åt Kiel, med andra ord.

Färja från Trelleborg är också ett alternativ. Avfärd från Göteborg dag 1 på em/kväll, drygt 30 mil transport till Trelleborg. Färjan går kl 22.00, man sover på färjan som är framme 7:30. Efter frukost rullar man yttterligare 30-35 mil och är framme i Harzregionen dag 2 på eftermiddagen (om man tar det lite lugnt genom Tyskland, på mindre vägar, käkar god lunch å så...)

Så vi får se hur vi gör, det är inte bestämt ännu.

Last edited:
Jag och en god vän hade planerar för Stockholm - Oslo...
...via Nordkap.

Stockholm - Haparanda/Kalix - Nordkap - Tromsö - Lofoten - Trondheim - Geijranger - Trollstigen - Lillehammer - Oslo - Stockholm

Någon som har gjort en resa till Nordkap och sedan ned igenom Norge?

Jag och en god vän hade planerar för Stockholm - Oslo...
...via Nordkap.

Stockholm - Haparanda/Kalix - Nordkap - Tromsö - Lofoten - Trondheim - Geijranger - Trollstigen - Lillehammer - Oslo - Stockholm

låter som ungefär samma som jag har planer för :tummenupp

UK måste ändå vara ett av de mer MC vänliga länderna. De är pionjärer inom MC och har ett enormt nät av små krokiga vägar, iallafall vad jag ser på alla bilder och filmklipp. Roslagen non-stop typ. Motormuseum kanske vore ett intressant stopp?

Har du frexten koll på om man kan vildcampa där på liknande sätt som i norden?

jodå det finns gott om fina vägar i alla dessa länder vi ska till! :tummenupp

nej jag har faktiskt ingen aning om vilka regler som gäller vid campande i vildmarken, det lär jag kolla upp för det är ju inte helt fel!

tror "Hellman" har gjort något liknande!?

...sedan drar vi norrut till Lake District, stannar några dagar och kör runt i The Lakes och Yorkshire Dales... massor av sköna hoj vägar.

några specifika områden/ställen/vägar däromkring som man bör besöka eller köra?

Last edited:
Isle of Man TT 2011.

Kör från Stockholm via Göteborg till Esbjerg, båt till Harwich sedan vidare till Liverpool med en B&B övernattning. IoM steam packet avgår 04:15, sedan är vi på ön 07:00 den 4
Juni, RACE DAY...
Vi bor i Port Erin på södra ön, och vi hoppas på samma fina väder vi haft tidigare gånger. Lämnar ön den 12:e och båten landar i Heysham, sedan drar vi norrut till Lake District, stannar några dagar och kör runt i The Lakes och Yorkshire Dales... massor av sköna hoj vägar.
Någon annan som skall besöka IoM TT 2011??

Jag och en polare håller på och letar boende 8-12 Juni på IoM men det verkar hopplöst.

Jag och en polare håller på och letar boende 8-12 Juni på IoM men det verkar hopplöst.

Vi är ett gäng från Nyköping som kommer att ta oss ditt i. Hotellet är bokat så det är i princip klart. Första gången vi åker och det ska bli SWEET!

Nu e tråknisse här igen.... Varför Nordkap? Det är enbart en platt grusig platå där det är långt ner till vattnet, sen då, jo, dyrt som fan. Men det är klart, har man varit där så har man.

Däremot, änvänd fantasin, ta er ut på Lofoten (en ö) åk den från norr till söder, färja till Bodö, sedan riksväg 17 till Trondheim. Sedan så sträckkör ni ner igenom trollstigen Geiranger stannar i Lom och sover. Sedan lägger ni så många dagar ni kan i södra delarna av Norge. Sognefjäll, Setesdal, Lysebotn, Evje, Drangedal. Ni kommer att ha så kul, den delen av Norge är som en kurvkurs ungefär som dom SMC fixar.

Däremot, änvänd fantasin, ta er ut på Lofoten (en ö) åk den från norr till söder, färja till Bodö, sedan riksväg 17 till Trondheim. Sedan så sträckkör ni ner igenom trollstigen Geiranger stannar i Lom och sover. Sedan lägger ni så många dagar ni kan i södra delarna av Norge. Sognefjäll, Setesdal, Lysebotn, Evje, Drangedal. Ni kommer att ha så kul, den delen av Norge är som en kurvkurs ungefär som dom SMC fixar.

låter som en sväng jag skulle vilja göra! :tummenupp har kört runt 2200 mil runt om i central- och östeuropa under de senaste tre åren men aldrig i Norge. kanske är dags!?

Du måste uppleva Norge! Det som kan dra ner är vädret även om jag/vi varit otroligt lyckligt lottade i stort sett alla gångerna. Lite senare på säsongen är hyttpriserna ofta förhandlingsbara och trafiken, (läs tyska, danska och svenska husbilar:mad:), inte så besvärande.

Lätt mina bästa mc-upplevelser.

Gör't!

Du måste uppleva Norge! Det som kan dra ner är vädret även om jag/vi varit otroligt lyckligt lottade i stort sett alla gångerna. Lite senare på säsongen är hyttpriserna ofta förhandlingsbara och trafiken, (läs tyska, danska och svenska husbilar:mad:), inte så besvärande.

Lätt mina bästa mc-upplevelser.

Gör't!

jo jag ska, har nog bara känt att det inte är långt bort nog haha. jag vill ju egentligen köra så långt bortifrån sverige som möjligt, sydamerika kanske? men jo, norge ska göras och köras. det är väl sjukt hur annorlunda natur det är där, bergsmässigt iaf.

jo jag ska, har nog bara känt att det inte är långt bort nog haha. jag vill ju egentligen köra så långt bortifrån sverige som möjligt, sydamerika kanske? men jo, norge ska göras och köras. det är väl sjukt hur annorlunda natur det är där, bergsmässigt iaf.

Grymt ekonomisk körning, går åt mindre soppa och du använder aldrig mitten på däcket, kan du spara till Sverige. Knalla upp till Prekestolen eller bolten när du är vid Stavanger. Finns bra trådar med Norgetips om du söker, lite som att vara där igen, fast bara liiite...

Det är långt ifrån Sverige, om än nära.

Vi är ett gäng från Nyköping som kommer att ta oss ditt i. Hotellet är bokat så det är i princip klart. Första gången vi åker och det ska bli SWEET!

Dum fråga... har ni plats på Steam Packet färjan?
När åker ni och vilken rutt?
Var bor ni på ön?

Vi är 6 hojar som lämnar Stockholm den 31 maj och kör ner till Göteborg...

Dum fråga... har ni plats på Steam Packet färjan?
När åker ni och vilken rutt?
Var bor ni på ön?

Vi är 6 hojar som lämnar Stockholm den 31 maj och kör ner till Göteborg...

Allt är inte klart ännu men vi har fått tag på boende, det är inte jag själv som fixat detta så jag vet inte vad hotellet heter. Datumen som vi har bokat boende är dock från den 30 maj till den 6 juni.
Färjan och rutten blir nästa problem som vi ska ta tag i, tror dock att vi pratade om att åka ner över Danmark men inget är spikat.

Hur tar man sig vidare om man åker via Göteborg? Du skrev att ni skulle åka den 31 maj men hur länge stannar ni? Jag observerade att du har en likadan cykel som jag, har du funderat något på packning och hur du löser det? Hittade den när jag Googlade lite men jag vet inte.
http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=showdetail&wkid=129019385820946&ls=de&nc=1290193937-21067&rubnum=products.1252674507.hecktaschen&artnum=BCK.CB5041&id=3&gesamt_zeilen=Tshowrub--products.1252674507.hecktaschen&typid=23961398

Back