Mc-resa till Montenegro.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hej på er!
Planerar en resa till Montenegro via Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien och Serbien. Tänker köra "Transalpinan" och Transfagarasan i Rumänien på väg ner. Montenegro har ju några otroligt vackra och äventyrshojs vänliga vägar, så där har jag tänkt köra runt i några dagar. Avslutar Montenegro med att stanna i Kotor några dagar. Hemåt går via Bosnien Hercegovina, Kroatien, Slovenien, Österrike. Har tänkt att besöka Mostar i Bosnien Hercegovina. Kommer endast att köra småvägar, förutom genom Tyskland.
Har någon erfarenheter eller tips att dela med sig av, så är det mycket välkommet :)

Blir resan av, (vilket jag tror och hoppas), så kommer jag att lägga upp filmer på min Youtube kanal Lasses Mc Resor.
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nästan exakt samma runda som vi tänkt, fast vi har bara 14 dygn på oss så det är möjligt man får banta bort vissa delar, tex bara ta Transalpina (båda går ju söderut) och sen förbi "Irongate" och vidare ner till Montenegro.
Vad hade du för tidsrymd för saken?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag rekommenderar att köra Rijeka-Postojna-Bovec-Kranjska Gora-Villach-Spittal an der Drau-Großglockner-Kitzbühl och vidare norrut.

Besök grottor och Predjamski grad i Postojna, njut av fantastiska vägar och utsikt längs Soča och ta Hochalpenstraße till Grossglockner. Värt tid och liten omväg.

Sedan tycker jag att du skall vika in västerut mot Strasbourg och köra Moseldalen norrut.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag rekommenderar att köra Rijeka-Postojna-Bovec-Kranjska Gora-Villach-Spittal an der Drau-Großglockner-Kitzbühl och vidare norrut.

Besök grottor och Predjamski grad i Postojna, njut av fantastiska vägar och utsikt längs Soča och ta Hochalpenstraße till Grossglockner. Värt tid och liten omväg.

Sedan tycker jag att du skall vika in västerut mot Strasbourg och köra Moseldalen norrut.
Tack för tipsen, men det där har jag redan bockat av :tummenupp Flera gånger dessutom. Har inte besökt grottorna däremot?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Slottet och grottan är ju fräcka, men där har många varit... strax intill ligger dock Weaver cave, den är utan betalstation och knappt att det ens finns parkering där (sök på Google maps).
Tyckte vi var en kul grej när vi ändå passerade.

I Bosnien kan man besöka Kravica och ta ett dopp, fina vattenfall kombinerat med badplats... ligger nere vid Mostar.
Söder om stan finns Blagaj och där kommer floden Buna ut ur en grotta... man kan även åka in med båt och precis intill ligger en tekija (kloster) på en klippa.
Min profilbild här är för övrigt från "insidan" av bron i Mostar, den är ju känd för sin spetsiga siluett så ville se hur spetsig den var i verkligheten.... men skall inte dränka din tråd utan låta även andra ge tips.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nästan exakt samma runda som vi tänkt, fast vi har bara 14 dygn på oss så det är möjligt man får banta bort vissa delar, tex bara ta Transalpina (båda går ju söderut) och sen förbi "Irongate" och vidare ner till Montenegro.
Vad hade du för tidsrymd för saken?
Jag räknar med minst 3 veckor.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag körde för några år sedan från Boden ner till Turkiet och i stora drag de du nämner, transfargasan, Mostar etc etc.(17 länder)
Nu var vi ute i två veckor(varav flera dagar i Sverige, har 150 mil genom landet så...)

I norra Kroatien kring Split kom det en jädrans massa vatten så åkte raka vägen hem. Åkte dock tillbaka sen dit året efter och fortsatte turen.

Har en reseberättelse från turen med massa bilder o filmer om intressant.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ta färjan Nynäshamn-Gdansk och sov på båten ?.
Planera inte för mycket. var flexibel pga väder mm
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för tipsen, men det där har jag redan bockat av :tummenupp Flera gånger dessutom. Har inte besökt grottorna däremot?
Grottorna är trots att det är turistiskt världsarv ett måste att besöka. Skönt att få vara i sval luft några timmar särskilt när det är varmt ute.

Bra att du bockat av dessa flera gånger, det tyder på god smak.

Farsan är från Slovenien, så det är mitt andra hemland och jag har bilat dit regelbundet sedan 1974 så jag har också bockat av en del pass där, tyvärr bara med bil än så länge...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ta färjan Nynäshamn-Gdansk och sov på båten ?.
Planera inte för mycket. var flexibel pga väder mm
Bättre att ta Karlskona. Bättre båt, betydligt billigare och framför allt, man är framme på morgonen. Från Gdansk 30 mil billig motorväg och man är på eftermiddagen i sydpolen.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Grottorna är trots att det är turistiskt världsarv ett måste att besöka. Skönt att få vara i sval luft några timmar särskilt när det är varmt ute.

Bra att du bockat av dessa flera gånger, det tyder på god smak.

Farsan är från Slovenien, så det är mitt andra hemland och jag har bilat dit regelbundet sedan 1974 så jag har också bockat av en del pass där, tyvärr bara med bil än så länge...
Vrsic pass och Mangart är helt underbara på hoj. Har kört längs Soca i strålande sol, då är färgen på floden helt magisk :kär
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vrsic pass och Mangart är helt underbara på hoj. Har kört längs Soca i strålande sol, då är färgen på floden helt magisk :kär
Bohinjska Bistrica (fortsätt förbi Bled) är kalasfint, finns en camping där med floden rinnandes alldeles förbi; där kan man simma i helt klart vatten med halvmetersöringar...

Mangart har jag inte fått med familjen på (tidsbrist pga återvändsgränd). Måste bli en tur söderut med hojen också.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Börjar också titta på att resa lite söderut i sommar o man blir ju riktigt sugen på såna här trådar !
 

Bifogat

  • 310617348_1249408762570991_3916046321068892639_n.jpg
    310617348_1249408762570991_3916046321068892639_n.jpg
    720 KB · Visningar: 34

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Som "halv-jugge" ( jo, jag är så gammal så man kallades för det då ) så kan jag bara nämna att kusten är precis fullknôkad med folk under huvudsemestertiden. Har dock inte varit där "post covid" men det kan vara bra att ta med i beräkningen när man vill få tag i boende.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som "halv-jugge" ( jo, jag är så gammal så man kallades för det då ) så kan jag bara nämna att kusten är precis fullknôkad med folk under huvudsemestertiden. Har dock inte varit där "post covid" men det kan vara bra att ta med i beräkningen när man vill få tag i boende.
Det går oftast utmärkt att tälta, även på de mest knökade semesterorterna som Porec eller Krk. Är resten fullbokat, finns det ändå alltid tältplatser i skuggiga partier. Men annars är det absolut planeringsläge.

/halvjugge
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Som "halv-jugge" ( jo, jag är så gammal så man kallades för det då ) så kan jag bara nämna att kusten är precis fullknôkad med folk under huvudsemestertiden. Har dock inte varit där "post covid" men det kan vara bra att ta med i beräkningen när man vill få tag i boende.

Det går oftast utmärkt att tälta, även på de mest knökade semesterorterna som Porec eller Krk. Är resten fullbokat, finns det ändå alltid tältplatser i skuggiga partier. Men annars är det absolut planeringsläge.

/halvjugge
Jo, jag har förstått att det kan vara svårt att hitta boende i "turistmagneterna" under högsäsong. Jag kommer trots det inte att boka något i förväg, för jag vill inte vara styrd av det. Kommer heller inte att tälta. Jag hoppas på att hitta lämpligt boende i Kotor och Mostar, men går inte det, så är det inte hela världen. För mig är det resan/vägen som är det viktiga. Slutdestinationen är inte en prioritet. Hamnar ofta i mindre orter, mitt i ingenstans, när jag bokar mina boenden. Brukar väldigt sällan vara nerköp.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har åkt mycket på Balkan och aldrig haft minsta problem att hitta boende.
I somras var det annat... såja, läxan blev att man nog bör ha lite luft i planeringen och/eller ha bokat boende.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag grovplanerar nästa dag kvällen innan, och bokar då även boende. Vill inte ha stressen att hitta något, när dagen lider mot sitt slut. Det är inte ovanligt att boendet jag hittar, bestämmer lite vilken rutt det blir för dagen. Har gjort så i många år och trivs med upplägget.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top