Mc Resa och transport till Alperna

RobZero

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2023
Hoj
BMW RnineT Scrambler
Är det någon som ska resa till Alperna och planerar att köra med mc-släp eller skåpbil i sommar?

Min hoj står hemma i Sverige och sommaren har just slagit till här (Chamonix Frankrike) så är sugen på att få ner pärlan hit. Kan tänka mig att flyga hem och hjälpa till att köra ner om någon annan har liknande planer. Autobahn genom Tyskland på hoj lockar inte alls och biltåg verkar vara väldigt dyrt (även om man kommer fram utvilad=)

Alt. tips på budfirma som kan leverera i närheten för en rimlig peng.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bortsett från att hojen står i Stockholmsregionen då, annars är ju 70 i snitt på ett dygn inget för en sån som dig :mattias
Stockholm?

Screenshot_20230614-140028.png

Då blir det en SaddleSore 2000 K istället.

Z.jpg
Fortfarande inom 24h ramen, men man får planera lite mer noggrant för att ta de olika vägarbetena vid rätt tidpunkter.
15 minuter att vinka på. No worries.

Jag bjussar på en live Spotwalla-länk där man kan följa mig i realtid.

Sitter det några strömuttag på hojen eller behöver man koppla något?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dyngsvila gäller väl bara yrkesfolk och annat löst folk va? :D

Japp.
Lagen om Kör och vilotider gäller förare av tunga fordon som har chaufförsjobbet som yrke.

Vad folk inte har klart för sig är att reglerna INTE har trafiksäkerhet som mål, utan mer är ett socialt skydd för att chaufförer inte skall bli utnyttjade.

Ytterst få inser att lagen tillåter 15 timmar långa arbetsdagar - där du i praktiken kan handlasta 40 ton kartonger på bilen under typ 5 timmar, för sedan sätta dig bakom ratten och köra dina 9 timmar med bara 45 minuters paus.

Ja, eller parta rasten i 15 + 30 minuter - också lagligt.

Lagen om Kör och Vilotider har kommit att vändas mot chaufförerna, som upplever ökad stress och press dels från sina chefer och dels från myndighets uppföljning. Den är helt enkelt omänsklig - och pisseflaskorna i diket är ett tydligt spår på hur fel lagen slår.

Kör du för fel transportör så FÅR du inte ta mer än 45 minuters rast. Det kan också krävas att du kör fram efter lastning för att färdskrivaren skall hinna registrera "körning". Då kan man knäppa över på "rast" under kvarten man säkrar godset och behöver bara stå stilla ytterligare 30 min någon gång senare på dagen. ...när det förutsätts att man tankar eller gör annat underhåll.

Din dag är så tight planerad att det helt enkelt inte finns utrymme för ett extrastopp, gå ett varv kring bilen och slå en piss. Gör du det ändå så kan du ge dig fan att det är ett meddelande på DynaFleet som undrar om det hänt något - varför du har stannat...?

Om du står långt ner på stegen.

Många gnäller på att lastbilar "kör fort" och ja - det gör dom. Huvuddelen av dom som kör tight planerade körningar tvingas ligga uppe mot fartspärren för att skapa den tidsbuffert som transportledningen borde planerat in från start.

Det kan också vara så att din körtid kommer att sluta någonstans ute i ingenstans. Om du behöver en dusch någonstans mitt i veckan så kan du stå inför valet att antingen äta eller duscha under ditt 45 minuters stopp.
Det finns inte tid till båda.
...om du inte sätter upp bilen mot fartspärren och skiter i sänkningar till 70 eller 50 genom samhällen.

Då kan du köra in minutrarna som krävs för att hinna både äta och duscha under din enda 45 minuters paus på dagen.
Om det nu inte är kö till duschen...

Nej, inte alla chaufförer har det så här.
Men problemet existerar, och förhållandena ligger inbakade i Lagen om Kör och Vilotider.

Det finns exempel på allmänt kända olyckor där just KoV varit en bidragande anledning.


När jag kör en Ironbuttkörning så kan jag förbereda mig för just den körningen.
Jag kan välja om jag vill vara ledig dagen innan, jag kan oftast välja en starttid som stämmer in med just min egna cirkadiska rytm, jag kan oftast välja vilken väg jag vill ta och jag kan stanna precis när det passar mig själv.

Och, viktigast av allt: jag kan avbryta min körning precis när jag vill.
Den lyxen har inte stackarna som kör inom tvångströjan som Lagen om Kör och Vilotider innebär.


Detta är som du förstår ett återkommande diskussionsämne för mig som Ironbuttförare, och jag häpnar över folks okunnighet kring hur deras varor kommer till dörren.
KoV bidrar i mycket liten utsträckning till trafiksäkerhet.
En Makedonsk förare med fejkat Bulgariskt körkort som kör inrikestrafik i Sverige för 3 månaden i rad har ingen att ringa sig sjuk till. Han har inget hem att sova bort febern i. Han bor i sin lastbilshytt 24/7 - eller ålar sig in i en sovkabin som står uppställd på en vändplats för att få ett kvitto på "helgvila".

Men bilen skall rulla, och KoV gäller även om killen har 40° feber och hallucinerar.
Bilen skall rulla, och tvingas åkeriet byta chaufför så försvinner bilen som är ordinarie chaufförs hem bort på en tre veckorsrunda. Var skall killen ligga och tillfriskna...?


Jodå.
Jag kan göra en Ironbuttkörning som på pappret kan godkännas enligt Lagen om Kör och Vilotider - med 9 timmars vila efter 9 timmars körning, inklusive 45 min paus.

Men det skulle krävas att jag gjorde huvuddelen i Danmark och Tyskland (130 km/h + sträckor med fri fart) men jag skulle tvingas ta mycket större risker än om jag gjorde den enligt normal procedur och med pauser på mina villkor.

Det går, men jag är inte speciellt sugen på att ta risken.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
"Lagen om Kör och vilotider gäller förare av tunga fordon som har chaufförsjobbet som yrke."
Regler om kör o vilotider för yrkeschaufförer som framför fordon under 3500 kg finns också men är mer generösa (minst 11 timmars dygnsvila).
Till TS vill jag säga: Kör hojen själv på de vägar och i den takt som passar dig bäst (minst strul).
Två - tre dagar senare är du framme, en erfarenhet rikare och det är väl roligt att köra hoj?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Lagen om Kör och vilotider gäller förare av tunga fordon som har chaufförsjobbet som yrke."
Regler om kör o vilotider för yrkeschaufförer som framför fordon under 3500 kg finns också men är mer generösa (minst 11 timmars dygnsvila).
Till TS vill jag säga: Kör hojen själv på de vägar och i den takt som passar dig bäst (minst strul).
Två - tre dagar senare är du framme, en erfarenhet rikare och det är väl roligt att köra hoj?

Absolut. Men småbilarna saknar färdskrivare, så värdet av det som skrivs i de olika arbetstidsböcker som brukar finnas reduceras till "berättelser" mer än något annat. Lagen finns där dock.

Å andra sidan har vi klonade förarkort som färdskrivarna kan matas med - så värdet av KoV kan verkligen diskuteras.


Ursäkta utbrottet tidigare i tråden.
Jag är engagerad i frågan och spyr på folk som tror att regleringen av körtid har något med säkerhet att göra.
Vill minnas att just Hoztic har lagt upp andra bollar för slag åt mig tidigare, i andra ämnen. Han skulle bli en bra diskussionsledare...


Ämnet!

Vill du ha ner hojen, @RobZero?

Min tidigaste chans är nu i veckan efter midsommar.

Jag ger dig en satellitlänk där du kan se var hojen är i realtid (uppdateras var 20;de minut) och där du tom kan se vilken hastighet hojen framförs med.

Har du bara bra däck och ordning på drivpaketet så skall det inte vara några problem. Du lär inte kunna få ner hojen billigare - och absolut inte snabbare.

Jag är sugen på detta stuntet!
Lagom knäppt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vill minnas att just Hoztic har lagt upp andra bollar för slag åt mig tidigare, i andra ämnen. Han skulle bli en bra diskussionsledare...
Om ingen ifrågasätter så kommer vi aldrig att få framdrift och förändring :fakta

Det är nog många som är omedvetna om att det faktiskt är straffbart att vara för trött i trafiken, och hur otroligt lätt det är att somna.

Eller för den delen vad som händer när man köper något mög på nätet bara för att det är billigt, inser att det är fel storlek och skickar tillbaka det, från folk som bara går fram och tillbaka i lagergångar och plockar saker hela dagarna, till dom som paketerar, transporterar, packar om, distribuerar, och sedan omvänt för alla returer. Och ALLA jobbar på accord och/eller med prestationskrav, plockar/packar/kör man under uppsatta mål så skälls det. Returerna slängs ju dessutom i många fall, vilket handlarna så klart lägger på priset på det dom säljer, och det är en enorm miljöpåverkan att tillverka och transportera saker, bara för att slänga dom igen.

Men ALLT löser sig om vi bara byter ut alla fordon mot elfordon, i Sverige åtminstone.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om ts inte vill ha hojen körd på vägen ner så kommer det mer konventionellt tips här:


Dessa lirarna är uppe just nu i Sverige med två stora kärror lastade med motorcyklar - vars ägare flyger in lite senare för en "äventyrssemester" i Norden.

Kanske har dom plats på något av släpen på vägen ner igen? Kolla med dem.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Vad hände, kom ni överens om transporten av hojen till alperna? TS fick en schysst deal av notrightrider!
Uppdatera gärna.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Lagen om Kör och vilotider gäller förare av tunga fordon som har chaufförsjobbet som yrke."
Regler om kör o vilotider för yrkeschaufförer som framför fordon under 3500 kg finns också men är mer generösa (minst 11 timmars dygnsvila).
Till TS vill jag säga: Kör hojen själv på de vägar och i den takt som passar dig bäst (minst strul).
Två - tre dagar senare är du framme, en erfarenhet rikare och det är väl roligt att köra hoj?
Sååå, så länge det inte är fråga om en guldvinge är det lungt med andra ord? :va
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top