Mc råd, måste jag kunna mecka och vara 'intresserad av att kunna laga' för att...

Som ägare kan man ju t ex se till att saker och ting fixas off-season. Så att hojen inte behöver verkstadsbesök under själva mc-säsongen mer än i undantagsfall. Enklare saker brukar ju mc-firmorna ta in och fixa rätt omgående. Kraschar man hojen eller något allvarligare havererar då får man så klart räkna med att det är sådant som inte hamnar i första prioriteringen. Är man lagd åt det hållet då kanske det kan vara bra med en reservhoj.

Jo, men om man kör längre än vad serviceintervallet är på en säsong så får man ju om man inte vill meka själv lämna in den på service, vilket jag gjorde de första 2 åren pga garantin. Blev 6 stycken servicear på verkstad. :crash Fast, då brukar man åas få tillbaka hojen samma dag som man lämnar in den med. Bara att dumpa den hos verkstan innan jobb, och hämta efter jobb.
Men är det något som gått sönder som kräver delar kan det ju dra ut en hel del i tid istället.

Genomsnittshojen går inte så många mil/år och det är vanligtvis under mycket gynsamma väderförhållande. Det gör att hojar, även många äldre är i pinsamt bra skick.

Ju nyare du köper desto mindre problem. Märket kan också vara avgörande. Många säger japanskt men jag tycker att du också skall titta på mindre och nyare BMW.

Du behöver i princip kunna två saker, smörja kedjan om det finns nån (det visar dom dig hur du gör där du köper smörjan) och du behöver kunna tanka.

Sen lämnar du in hojen för service och översyn det första du gör när det är dax att ställa av i Oktober eller nåt sånt.

Tänkte också instämma med andra som sagt att några saker bör man åtminstonde kunna kontrollera på sin hoj, nämligen lager och kedjan. Bakgrunden till skillnaden mot bil är ju såklart att om ett lager eller drivningen på en bil går sönder så stannar ju bilen bara med mer eller mindre gnissel. Om samma sak går sönder på en mc så kan det leda till alla möjliga otrevliga situationer och skador, alla kan nog gissa vad en kedja gör med allt den träffar om den går av i 120+ km/h.

Men sen insåg jag att alla som tagit mc-kort ska redan kunna kolla lager och kedjespel eftersom det finns med i både teoretiska och praktiska provet. De flesta såna grejerna står nog också beskrivna i manualen eller väldigt utförligt på nätet (om inte så kan jag göra en tutorial för kontroll av kedjespel).
Övriga saker som slits ut bör verkstaden kunna ta hand om, speciellt om man vid inlämningen ber dom kolla ordentligt och säga till om något börjar bli dags att bytas, som dreven till exempel (alternativt kör man på kardan och slipper allt sånt).

Sen lär du dig säkert med tiden om du kör mycket och märker att verkstaden tar bra pengar för enkla saker. Bromsar är inte svårt att byta och inte heller däcken om man bara har rätt verktyg och en plats att vara på.

Alla andra har redan sagt allt. Jag är en av de som knappt lossade en skruv själv innan jag köpte hoj.
(Sen bytte jag faktiskt till helsystem själv med lite assistans!)

Köp för fan!
Det finns alltid verkstäder eller händiga vänner som kan hjälpa dig.

Jo, men om man kör längre än vad serviceintervallet är på en säsong så får man ju om man inte vill meka själv lämna in den på service, vilket jag gjorde de första 2 åren pga garantin. Blev 6 stycken servicear på verkstad. :crash Fast, då brukar man åas få tillbaka hojen samma dag som man lämnar in den med. Bara att dumpa den hos verkstan innan jobb, och hämta efter jobb.
Men är det något som gått sönder som kräver delar kan det ju dra ut en hel del i tid istället.

Har man garantier kvar är det bra att gilla läget. Det hör inte till vanligheterna att folk lägger många mil. Skulle tro att en stor majoritet kör mindre än ett par hundra mil under en sommarsäsong. Motorcykel är ungefär vad en segelbåt är för många. Sedan kommer verkligheten ifatt. Men det ska inte stoppa någon från att förverkliga sina drömmar.

Som du säger om något måste beställas hem kan det ta tid att få hem delar beroende på vad det är. Själv har jag aldrig drabbats. Det har tagit någon arbetsdag på sin höjd att ta hem. Aldrig rört sig om något akut. Smågrejer man velat byta i förekommande skäl.

Har man för mycket prylar äger de en tillslut. Man får försöka ha balans i tillvaron. Risken med att ha flera fordon är att de blir negligerade och fungerar inte som de ska när de väl ska användas. Har alltid det i bakhuvudet när man börjar fundera på att köpa något nytt.

Det är ju inte fel att ha ett komplement redo i garaget. Saknar man det går det ju att lösa genom att köpa något begagnat temporärt. Finns hela tiden hojar till salu.

En kompis har en ER6:a och har haft den i flera år. Han har inte behövt röra den alls förutom oljebyte, filter och smörja kedjan med sträckning av den. Något strul med tanklocket fick han men det var också allt.

Den hojen bara går och går.

Som nämnt. Köp dig en hoj. Håll dig borta från veteranhojar och sånt som någon annan redan trott sig veta vad denne höll på med så går de fint.

Du kan tjäna pengar på att skruva själv, men du kan också förlora pengar om du inte är duktig på att skruva själv! Det finns firmor som har som affärsidé att laga motorcyklar! :fakta

Köp, kör och njut! :)

Som många redan sagt - naturligtvis ska Du köpa hoj, sedan låter Du verkstaden ta hand om de svårare saker Du inte vill eller vågar prova på.

Var däremot beredd på att Du så småningom vill prova på vissa enklare saker själv. En hoj är så mycket enklare att serva och underhålla själv, mycket beroende på att det mesta sitter relativt lätt åtkomligt och att Du inte behöver lyftverktyg för att demontera kåpor och maskineri.

På körskolan kommer de att gå igenom en "säkerhetskontroll" som Du förväntas göra innan körning. Den är lite omständlig och den kommer Du att förenkla kraftigt. Men vad Du vill hålla koll på och ska komma ihåg att ha en god bild av är:
- Bromsbelägg
- Kontroll att gaffeltätningarna inte läcker (d v s att det rinner olja på gaffelbenen)
- Hjullager och styrlager
- Att gasrullen återfjädrar, att bromshandtaget känns stumt (och inte sjunker under belastning)
- Kedjespänning (samt att Du smörjer den efter ca 50 mil)
- Att fotbromspedalen är stum (och inte sjunker under belastning)

Sedan naturligtvis kontroll av oljenivå och påfyllning - speciellt på en ny hoj som Du inte lärt känna.

Har Du redan körkort lär Du väl förr eller senare hamna på en SMC-kurs av något slag - där gör man, tillsammans med föraren, också en enklare säkerhetskontroll av denna typ.

Med de enkla punkterna undviker Du mycket risker och potentiella orsaker till gråt och tandagnisslan.

Klart Du ska tjacka båge - Välkommen:)

Last edited:
Om man är normalbegåvad så lär man sig lite med tiden.:banana
Jag kan meka det mesta med motorer och motorcyklar, men lämnar in hojar /delar till verkstäder i bland.
Inte för att jag inte kan, utan för att det är effektivare. Man saknar delar och utrustning och det saknas tid. Verkstäderna har oftast de små men viktiga prylarna hemma.:tummenupp

Tveka inte, -köp hoj !!!

Instämmer som alla andra. . Klart du ska köpa hoj....

Du kan kontra till kolegan å säga att de måste även gälla bil då... Dvs. om du ska äga bil så måse du kunna meka me den... :D

Köp o lär dig under resans gång eller lämna in den, vem här inne kunde meka innan de började pilla för första gången?
Det är ju något man antingen lär sig, eller inte lär sig under resans gång som fordonsägare, jag mekar hoj mkt bättre än bil, trots att jag kört bil flera år mer

Som många påpekat, nej du behöver inte kunna men du kommer säkert vilja fixa en del enklare saker, service, småreparationer efter ett tag. Spar ju både pengar och är roligt - iaf när man fått det att fungera :banana. Ta med dig någon som kan lite om hoj om/när du ska titta på en begagnad. Han/hon, våga vägra h*n ;), hjälper dig kolla glapp, vätskenivåer, allmänt slitage och skick osv. Väl hemma skaffa dig en Haynes handbok för din nyligen utvalda så får du mycket bra hjälp av den för dom dagliga/regelbundna kontrollerna men även mer avancerat mekande. Hur mycket du sedan vill hålla på blir helt upp till dig!

Lycka till och välkommen till galningarna :) :hej

Tja! Klart du skall köpa en hoj om du känner för det. Om du inte är utmanad i mentalt hänseende så lär man sig allt eftesom, En bra start är att tillgång till hojens manual för där hittar man massvis med info.
Som tidigare beskrivits i andra inlägg så ingår en del i utbildningen på körskolan.
Det viktigaste är däremot att kanske ha lite kamrater som kanske kan hjälpa dig. Om det råder brist på sådana kan kanske en hojklubb vara en väg att gå. De flesta brukar mer än gärna hjälpa noviser allt med både råd och även handgripliga insatser. Eftersom du bor i Stockholm har du flertalet klubbar att välja emellan. Även om du kanske inte vill gå med i en klubb så kan du alltid besöka en klubb och snabbt brukar samtalet hamna om motorcyklar. Du är välkommen ut på en kaffe och en massa goda råd oavsett om du är medlem eller ej. Vi hjälper alla vi kan bara för att se till att alla överlever och kan fortsätta åka. Goda råd kan även ges före köp och kanske även hjälp med genomförandet av köpet så att du lär dig vad du skall titta efter.
Du kan hitta var vi finns via SMC-Stockholms hemsida.
http://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/Club/Klubbarna_i_lanet/
:):)
Ma Dalton
MCK Dalton
Stockholm

Skönast är ifall någon annan fixar hojen så slipper du göra det, men jag gillar att laga själv.
Men om du till exempel behöver byta lameller på en hoj i maj lr juni så kan du räkna med en kö på ca 1 månad till en verkstad...Kan du mecka själv så tar det ca 1-2 timmar att byta lameller. Och du spar ca 5000 kronor :). Dvs 1 timme - 2500kr vilket är nice :banana

Köp en hoj, lär dig köra och lär dig mecka. Det är kul att kunna lösa problemen själv.

Man behöver inte kunna meka för att köra hoj, varken gammal eller ny. Det finns folk som har det som yrke att laga och serva motorcyklar, precis som med bilar. Men, det ganska förnöjt att veta att man själv har skruvat ihop mc:n som man åker på och veta att man klarar av att laga alla eventuella fel som dyker upp. När jag sålde min R1:a så räknade jag ut att jag har kört ca 400 mil under tiden jag haft den, men lagt strax över 450 timmar mekande på den. Och då inte bara för att laga saker utan pillande och förbättrande med olika saker. Men jag har kompisar som definitivt inte alls har detta intresset utan de bara kör och det går bra det med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti