Mc råd, måste jag kunna mecka och vara 'intresserad av att kunna laga' för att...

Triforce

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Stockholm någonstans
Hoj
Ingen ÄN.
Pratade högt med kollegor och sa att jag tänkte skaffa mc ecr detta år och blev 'påhoppad' att jag inte kan mecka med bilar eller mc. Vilket är sant.

Jag är relativt helt oerfaren inom detta område, blir det något fel på bilen så lämnar jag bara in den på verkstad så får det lösa sog där.

Är det något skillnad på mc? Kan jag inte bara 'köra damma sträcka' och lämna in den på en verkstad så får dem lösa alla problem som uppstår just då?

Eller är det något som man måste kunna om man nu ska äga en mc.

Mvh
 
Köra är ju bra att kunna, allt annat finns det folk som lever på att fixa, precis som med bil.

Lite kostsamt, kan ta sin lilla tid när det är högsäsong att få en tid men då köper man något japanskt och nytt så brukar det bara funka :)
 
Har ju med pengar att göra. Nytt är nytt men....
Lägger du ut 20-25 på en vanlig sund japsare från cirka 2000-talet och nyare så ska man ju inte behöva bekymra sig för större reparationer.

Lägger du ut typ 10´ på en äldre japsare från typ tidig 80-talet eller nåt annat, så lever dom ju ofta sitt egna lilla liv med lite småtrix. Finns risken då att den hojen kommer snabbt att kosta dom där 20-25 om du har tummen precis mitt i handen. Så, i det fallet har nog din kollega en poäng i det.
 
Snick snack!
Det är som att säga till nån att dom inte ska ha ett kök för att dom inte är bra på att laga mat.

Klart du ska ha hoj.
Antingen har du ett intresse och lär dig det du behöver kunna eller så låter du andra göra det åt dig.

Fördelen med att kunna själv är att man sparar tid och pengar. (Gäller även matlagning)

Personligen så servar jag inte ens hojen själv.
 
Det är väldigt roligt och rofyllt (för det mesta :crash) att kunna lära känna sin hoj inte bara på vägen utan i garaget också. Med det sagt så är det inget måste. Lite tråkigt dock att behöva vänta en månad på att få en verkstad att vilja göra 1200 mils service mitt i säsong, men det borde väl gå med lite planering tänker jag.

Om hojen ska skötas efter skolboken behöver kedjan rengöras och smörjas varje 30-50 mil, lite beroende på vilket väglag du kört på. Av praktiska skäl borde man fixa det själv (eller tvinga barnen eller frugan att göra det). Finns en massa trådar som behandlar denna spirituella procedur.

Klart du ska ha hoj, lycka till med hojvalet :tummenupp
 
Dina kollegor vet inte vad dom snackar om. Det var kanske sant för årtionden sen. Som återfallshojåkare tyckte jag att det blev lite tråkigt med moderna hojar som bara funkar utan att meckas med. Så det blev lite gammalt skit att skruva med på vintrarna.
 
Köp en hoj med kardan. Både hojtypen och tidigare ägarhistorik brukar ge ett relativt mekfritt ägande. Oljebyte årligen, sedan är det oftast bara att hålla koll på däckens skick.
 
Köp hoj och glöm vad de säger. Man behöver ju inte kunna skruva för att köpa en bil, så varför skulle man behöva ha det till en hoj?

Min hoj är från 1998 och är det driftsäkraste fordonet jag någonsin har ägt.

Gör det, köp en hoj, du kommer inte att ångra dig.

Det är inte lika roligt som det ser ut, det är fan roligare.:yoparty:rock
 
Han e bara avundsjuk. Klart du inte måste meka själv!
Sånt har man frun till så man inte skitar ner sig eller bryter några naglar!
Enda skillnaden är att det kostar lite mer om man inte kan. O du kanske inte ska köpa en gammal HD som kräver att man stannar o drar åt lite skruvar var 30onde mil!
Köp rätt hoj. O kör hårt! Syns på vägarna!
 
Kruxet är väntetiderna på MC-verkstäderna. Om du inte mekar själv.
Lämnat in en moped för 100mila service. Man upptäcker jag lyckats böja gaffeln, antagligen för jag kört på en trottoarkant och trott att de små hjulen klarar det lika lätt som cykelhjul. Inlämnat i november, klart i januari 3 månader senare.
Välter med GSX1300R i början av oktober 2015, inte klart i mars 2016, 5 månader senare.
Tur jag har en hoj till, Triumphen att köra med.
 
Trams.
Tror man någon vågar lämna fem års garanti på saker som strular?
Däremot säger min fördomsbarometer att det är japanskt som gäller för dig
 
Mecka med hojen är inte så svårt visst för någon som alldrig har gjort det men du kommer att lära dig. Det är inget krav att kunna mecka men vissa saker måste du kunna för din säkerhet skull. Som att ha koll på däckens skick, kedjan hur du kollar och spänner du den, det behöver du inte vara raket forskare för att lära dig. Allt handlar om intresse och just mc grejen är ett stort intresse, behöver du hjälp med något kommer du att ha många som du kan fråga och hjälpa dig. Klart att du ska skaffa hoj du kommer inte att ångra dig, be dina så kallade kolegor hoppa i sjön.:tummenupp
 
Det är bara att vrida på nyckeln och trycka på startknappen. Lyssna inte på kollegorna, de är bara avis för de inte vågar själva.
 
Jag har ägt mopeder sedan mitt av 60-talet och motorcyklar sedan 70-talets början och jag har aldrig intresserat mig för mekandet. Jag varken kan eller är intresserad. Resonerar som så att är det så att någon kan det bättre än vad jag kan det så överlåter jag det hellre till den utbildade specialisten. Enda nackdelen är att det rullar iväg en del slantar den här vägen som jag gott skulle kunna lagt på annat. Men so what... MC- och bilreparatörer ska väl leva dom också.

Enda nackdelen vad beträffar just MC är att det inte finns MC-reparatörer i vart och vartannat kvarter. Här på Öland har vi ingen. OVES MOTOR (Olofström) flyttade till Färjestaden på Öland hösten 2014 och skulle öppnat våren 2015. Men dessvärre ser det ut som om hela projektet skulle bli en SUPERFLOPP! :va
 
Jag har ägt 5 hojar nu, den enda som faktiskt gått sönder (utan att jag kraschat med den dvs) var en gammal RD350, en tvåtaktare från 80-talet. Tror jag kört runt 6000 mil sammanlagt på alla hojarna, varav 4300 på en av dem, och inga strul alls. Inte ens behövt byta batteri på någon hoj.
Så, dina kollegor är bara korkade, eller så kör de gamla harleys eller engelska hojar som är milt opålitliga. Hur ofta ser du en hoj stå i vägkanten med en ledsen pilot bredvid? Jag har inte sett det på evigheter, men jag ser ganska ofta bilar med varningsblinkers utmed pendlingsvägen.
Ska du bara köra och lämna in på verkstad så kan det dock vara av intresse att ha två hojar, så du inte blir ståendes mitt i säsongen utan hoj ett par månader, det är högst upprörande. :fakta
En finkörahoj, och en lite sliten och billig pendlarhoj, till exempel. :hihi
 
Lite mer koll än med bil måste man väl ha, du ska ju kunna kolla glapp i lager och kontrollera bromsar och dyligt vid uppkörningen.. Kommer inte ihåg men på bil va det väl typ spolarvätska och kolla så alla lampor lös, har inget minne av att man behövde lyfta bilen och kolla hjullagrena iaf.
 
Du kommer säkert lära dig meka lite med om du vill! Serva alltifrån bromsar till motor iaf lär du dig av en polare eller Youtube. Meka fel så kostar det så ta det stilla bara.
 
Lite mer koll än med bil måste man väl ha, du ska ju kunna kolla glapp i lager och kontrollera bromsar och dyligt vid uppkörningen.. Kommer inte ihåg men på bil va det väl typ spolarvätska och kolla så alla lampor lös, har inget minne av att man behövde lyfta bilen och kolla hjullagrena iaf.
Det va bara Samuelsson som fick kolla hjullager utan domkraft!
 
Ska du bara köra och lämna in på verkstad så kan det dock vara av intresse att ha två hojar, så du inte blir ståendes mitt i säsongen utan hoj ett par månader, det är högst upprörande. :fakta
En finkörahoj, och en lite sliten och billig pendlarhoj, till exempel. :hihi

Som ägare kan man ju t ex se till att saker och ting fixas off-season. Så att hojen inte behöver verkstadsbesök under själva mc-säsongen mer än i undantagsfall. Enklare saker brukar ju mc-firmorna ta in och fixa rätt omgående. Kraschar man hojen eller något allvarligare havererar då får man så klart räkna med att det är sådant som inte hamnar i första prioriteringen. Är man lagd åt det hållet då kanske det kan vara bra med en reservhoj.

Till trådskaparen: Det är ingen skillnad mot att äga en bil. Vissa bilar bör man kunna skruva själv med eftersom det tillslut inte är försvarbart att åka till en mekaniker och leja bort jobbet. Andra bilar krävs det i princip bara service enligt bok. Samma sak med motorcyklar.

Det kan vara bra att kunna kontrollera det mest elementära. Att alla vätskenivåer är rätt, luftryck osv. På så sätt kan man förebygga problem längre fram. Är man osäker på om kedjan är rätt spänd kan man alltid fråga någon annan motorcyklist eller svänga förbi en mc-verkstad. De tar troligtvis inte ens betalt för att tala om hur det ska vara. Bara slänga några slantar i kaffeburken. Det är en så pass elementär sak. Det står annars i instruktionsboken. Det är inte svårare att smörja kedjan på en motorcykel än en vanlig cykel.

Jag tror du kommer att lära sig de sakerna du behöver kunna även om du har tummen mellan pekfingret. Man kan betydligt mer än vad man tror.
 
Det är naturligtvis bra att kunna skruva själv med sina fordon vilket många gånger kommer med på köpet om man nu äger ett av dessa fordon som t ex en mc.Men som sagt var.Alla har inte möjlighet till detta pga bristande kunskap eller plats att skruva på och då är det ju en himla tur att det finns verkstäder för detta som i sin tur tyvärr har skamligt höga timpriser som kan få den mest okunniga att köpa sig en gör det själv handbok.

Sedan så kan man ju tycka vad man vill om dessa individer som kanske lämnar in hojen eller bilen för att byta olja eller kolla om kedjan är rätt sträckt mm.

Stod i en kortare kö en gång och vred mig av smärta på Lillemans i Lund när jag tvingades höra en tjej med den absolut senaste hojen och det absolut senaste skinstället med alla säkerhetsdetaljer som säkerligen lämnade in hojen direkt om det så bara landade en fluga på tanken där hon beklagade sig över att det gnisslade lite från frambromsarna när hon nu väl bromsade.Hon fick olika förklaringar till detta av personalen men det slutade ändå som jag mycket riktigt misstänkte med att hon ville att dom återigen skulle ta in denna hoj på en koll som tydligen var nyuthämtad från sitt senaste verkstadsbesök.Dessa mc åkare måste ju helt klart vara guld värda för en profithungrig mc bransch. :3freak
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top