MC-pool / Andelsmc

• Thread starter Thread starter des
  • Start date Start date

MC-pool

• Antal röstningar
    0

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
SXV 550
Tjenis,

har blivit hojlös för en tid sedan och är enormt sugen på ny hoj men pga ändrade förhållanden så har jag inte så mycket tid / pengar för tillfället.
Fick då en idé som jag vill bolla med er på sporthoj.

Säg att jag startar ett bolag och köper in till att börja med 2st hojar.
Folk i samma sits som mig tecknar avtal med mig och abbonerar sedan på en del i hojarna. För x antal pengar i månaden får man nyttja hojen 1dag i månaden.
I avtalet står att kund betalar självrisk vid skador och hojen ska alltid återlämnas fulltankad.
Man betalar bara 6mån om året, resten av tiden är cyklarna avställda och går ej att låna.
Hojarna står i ett låst och larmat garage i centrum.
Man loggar in på mcpoolen.se med sitt lösenord och får då upp en kalender där man bokar in vilken dag i månaden man vill åka.
I garaget finns två kassaskåp med kodlås där man trycker in sin personliga kod för att få tillgång till nyckeln.

Låter detta som en helt på tok för galen idé eller tror ni det kan fungera?
Hade du själv kunnat tänka dig abbonera för 1 dags körning i månaden?
Vad anser du vara rimligt att betala för detta/mån?

Kom gärna med åsikter, både bu och bä!

Snabb räkning: (exempel 250:-/mån i abb.)
40pers x 250:-/mån = 10.000:-/mån
Per hoj: 5000:-/mån
Bokar alla en dag i månaden så finns det 10 lediga dagar/mån per hoj vilket kan vara bra för verkstadsbesök, däckbyten osv.
5000:-/mån kan man hålla en hoj för, inkl. försäkring.

En månadskostnad på 350:- innebär 7000:-/hoj.
(så man har råd med sulor med)

Last edited:
Mycket vill jag dela solidariskt med mina medmänniskor men absolut inte mc!
Där vill jag vara spontan i åkandet samt ta det fulla ansvaret när det gäller omsorgen.

Gudskelov är ju inte alla lika trångsynta som jag...

Jag läste inte pollen förrän jag röstade. :huvet
Jag ångrar mig och tror att det kan funka, hade jag inte haft egen hoj (och bott i sthlm) så hade det absolut varit ett alternativ.

Perfekt för studenter t.ex. Men det måste nog kosta iaf under tusenlappen för en heldag om det ska vara attraktivt.

Kul idé. :)

Mycket vill jag dela solidariskt med mina medmänniskor men absolut inte mc!
Där vill jag vara spontan i åkandet samt ta det fulla ansvaret när det gäller omsorgen.

Gudskelov är ju inte alla lika trångsynta som jag...

Precis vad min tanke var.
Men om då tänker på att månadskostnaden enbart är (som i exemplet) 350:- (plus soppa) så kanske man kan stå ut med att den inte alltid är nyvaxad?

Last edited:
Tycker att ide´n låter klockren.
Tänker också lite längre, kanske olika sorts hojar så man kan ena dagen boka en motard och andra dagen en sporthoj.
Bra inkörsport för många som inte ricktigt vet vad dom vill ha.:tummenupp

Finns ju liknande för bilar iaf, tex stångåstaden i lkpg där hyresgäster har tillgång till ett antal bilar som nyttjas av tex barnfamiljer utan egen bil när det ska handlas mat eller åka på weekendsemester.

Skulle nog funka med MC.
Men det är som nån här sa, MC är lite mer spontanåka och det är tveksamt om nån skulle vilja boka in sig en dag om 3 veckor där det likagärna kan spöregna :/

Jag har ju inga planer på att bli hojlös själv, och det gäller nog många här inne, så jag vet inte om en poll här blir helt representativ. Känner dock flera som inte håller till här, som har haft hoj tidigare men av olika skäl (läs familj) inte längre har det. För dem skulle det säkert vara lättare att förhandla igenom ett medlemskap i en MC-pool än att hysta upp 100k för en egen hoj + 25k/år i försäkring.

Sedan måste man förstås kunna välja hur många dagar per månad ens abonnemang ska omfatta, en kanske vill betala 250 för en dag/månad, en annan kanske vill ha fyra och betala 1000 istället. Se bara till att ha vettiga bokningsregler, och tillräckligt med slack (ganska mycket). Tänk på att slacket inte bara ska räcka till service och liknande, utan även behövs för att folk ska ha rimliga chanser att lyckas boka de tider de vill ha. Du kommer aldrig att komma i närheten av 100% bokning, eftersom olika dagar är olika attraktiva, och lyckas inte folk boka de dagar de vill ha kommer de inte att stanna kvar.

En sak man kan göra för att öka nyttjandegraden är att om hojen är obokad samma dag, så får man ta den även om ens dagar den månaden egentligen är slut.

Tänk även igenom i förväg hur du hanterar att någon halvskrotar en hoj så att det inte blir totalskada, utan hojen måste stå på verkstad resten av säsongen. Antingen måste du skaffa en ersättningshoj, eller så kommer dina medlemmar att vilja ha pengarna tillbaka. Oavsett vilket kan det kosta betydligt mer än självrisken.

Tror inte att det är omöjligt att få det att funka, men det krävs nog lite storlek för att funka bra, två hojar är nog gränsfall. Frågan är då om efterfrågan är stor nog.

Risken är stor att dom hojarna smiskas rätt hårt, man vet ju bara hur det är med firmabilar...

Firmabilar är en speciell sorts bilar, dom kan varvas minst 1000 varv över rödmarkeringen vid varje växling, växlas utan koppling och backen går att lägga i även om bilen fortfarande rullar 5km/h framåt...
Dessutom behöver man aldrig kolla olja/kylvätska/spolarvätska/luft, för det är alltid någon annan som borde göra det....

Men tror du på idén så testa, men bli inte förvånad om du får folk som har motorcykel som kunder, alla vill ju inte lära sig att köra på slangen med sin egen nyvaxade pärla...

Iden verkar inte så tokig även om jag själv inte skulle gått på det eftersom jag vill kunna "spontanköra" när det passar mig.

Dock tror jag att det skulle funka om det inte vore för en sak: Försäkringsbolagen slänger sig nog hellre i en bassäng full av rakblad och trasiga flaskor än att tar den försäkringen, eller:va

Iden verkar inte så tokig även om jag själv inte skulle gått på det eftersom jag vill kunna "spontanköra" när det passar mig.

Dock tror jag att det skulle funka om det inte vore för en sak: Försäkringsbolagen slänger sig nog hellre i en bassäng full av rakblad och trasiga flaskor än att tar den försäkringen, eller:va

Det tror jag definitivt att du har rätt i...
Det är därför det är så glest med mopeduthyrningar i Sverige (jämfört med andra europeiska länder), ingen jävel får lönsamhet på det när försäkringen är betald. (enligt uppgift från en mopedhandlare som har försökt)

Man loggar in på mcpoolen.se med sitt lösenord

Well, you're gonna have a problem right there... :näsblod :tungan

Ja men annars låter det väl rätt bra, tror dock att de flesta är som jag och tycker att hojen är något högst personligt. Men det finns antagligen tillräckligt med folk som skulle vara intresserade för att få det att gå runt!

Skulle man inte kunna hyra en körskolehoj över en helg och brassa runt på. Det vore väl enklast.

Risken är stor att dom hojarna smiskas rätt hårt, man vet ju bara hur det är med firmabilar...

Firmabilar är en speciell sorts bilar, dom kan varvas minst 1000 varv över rödmarkeringen vid varje växling, växlas utan koppling och backen går att lägga i även om bilen fortfarande rullar 5km/h framåt...
Dessutom behöver man aldrig kolla olja/kylvätska/spolarvätska/luft, för det är alltid någon annan som borde göra det....

Men tror du på idén så testa, men bli inte förvånad om du får folk som har motorcykel som kunder, alla vill ju inte lära sig att köra på slangen med sin egen nyvaxade pärla...

går du å hyr en bil så fort du ska lära dig att burna eller:va

går du å hyr en bil så fort du ska lära dig att burna eller:va

Näe, men det är oerhört sällan man trillar med bilen när man burnar, jämfört med när man ska lära sig 12'a med en mc... tror jag...

Däremot provburnar jag alla bilar jag hyr....

Låter som en skitbra idé! Do it!

Finns liknande för sportbilar. Dom har ett poängsystem, för 10000kr får man 100p typ. Bil A på midsommar kostar 30p, samma bil på en vanlig helg 10p. Äldre sportbil 5p för en helg osv.

Kruxet med hojar är ju att det är mycket spontanåka och helgåka... Jag gissar det finns lediga hojar i veckan, och aldrig på helgen. Bilar är mer nyttofordon, och jag tror det funkar bättre där.

Men så är ju jag en negativ jävel också. Det finns ju de som tror på iden, så testa! :)

Det kan kanske bli svårt att få ut självrisken från de som tappar hojen eller kraschar.

Hojarna måste också besiktas efter varje körning för att säkerställa att de är "nyskadade" om de skadas lätt.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard