Mc-Polisen stoppade oss!

håkan skrev:
jupp, det är 103.0 dB som gäller.
//håkan

Ska man vara petnoga så är det OK med 103,499... dB. Lusläser man vägverkets regler så ska man avrunda till närmaste hela decibel, och 0,5 ska avrundas uppåt. Se http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023 .pdf

Har förövrigt mätt de öppna kolfiberstrutarna på min Ducati enligt alla konstens regeler och med ett kalibrerat instrument. De mullrar på i 102,7 dB, alltså godkänd ljudnivå.


/RedTop
 
RedTop skrev:
Ska man vara petnoga så är det OK med 103,499... dB. Lusläser man vägverkets regler så ska man avrunda till närmaste hela decibel, och 0,5 ska avrundas uppåt. Se http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023 .pdf

Har förövrigt mätt de öppna kolfiberstrutarna på min Ducati enligt alla konstens regeler och med ett kalibrerat instrument. De mullrar på i 102,7 dB, alltså godkänd ljudnivå.


/RedTop
...om man är ännu mera petnoga, så är 103db max, inga decimaler eller nåt.....


"15 § Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med nedvarvning
mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta
och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det
värde som är högst skall anses som mätresultat. Mätresultatet
skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre
skall avrundas uppåt.

16 § Om mätresultatet enligt 15 § överstiger 103 dB(A) skall
fordringarna för utvändigt fordonsbuller inte anses vara uppfyllda.
Värdet 103 dB(A) inkluderar tolerans för bristande mätnoggrannheter.
 
Hur vanligt är det egentligen att de kollar ljudnivån vid besiktning? Dom sket i det när jag besiktigade R1:an med kolfiberrör på...
 
Max ljudnivå är 103dB(A). De mäter på olika varvtal beroende på SLAGLÄNGD, inte beroende på antalet kubik. En blejd-92 ska t.ex. mätas vid 5650.
 
Exakt vad är slipon (nybörjare) :)

En annan fråga, får man köra utan sidospeglar?

//Copse
 
copse skrev:
Exakt vad är slipon (nybörjare) :)

En annan fråga, får man köra utan sidospeglar?

//Copse

Som sagt, slip-on är en (oftast) effektljuddämpare som ger lite mer effekt i hojen men som låter lite mer (vilket ofta är en lika stor del av charmen med den som effektökningen). Du får köra helt utan backspeglar på hoj eftersom du har fri sikt runt om. Behöver alltså inte ha dom på vid besiktning heller.

Häppårä!!!
 
Florodoltarzan skrev:
Som sagt, slip-on är en (oftast) effektljuddämpare som ger lite mer effekt i hojen men som låter lite mer (vilket ofta är en lika stor del av charmen med den som effektökningen). Du får köra helt utan backspeglar på hoj eftersom du har fri sikt runt om. Behöver alltså inte ha dom på vid besiktning heller.

Häppårä!!!


Enligt konstapeln som stoppade mig så var man tvungen att ha backspeglar.
 
På mitt bolt-on står det klart och tydligt. "Not for road use" instansat... Så dom behöver nog inte göra någon mätning på min... :rolleyes:
 
Instrument för mätning


9 § Mätningen skall ske med ljudnivåmätare av precisionstyp (typ 1 eller bättre) som uppfyller kraven i "International Elec*trotechnical Commission" publikation 651 "Precision sound level meters". Vid mätningen skall tidsvägning "F" användas. Ljudnivåmätaren skall kalibreras före och efter varje mättill*fälle med en akustisk kalibrator.

Mätning


10 § Motorcykeln skall placeras inom mätområdet så att kraven i 8 § första stycket uppfylls.



11 § Motorcykelns växelväljare skall vara i neutralläge. Förbindelsen mellan motor och växellåda skall vara obruten. Motorn skall ha normal driftstemperatur.

Har inte motorcykeln växelväljare med neutralläge skall mätningen göras med motorcykelns bakhjul upplyft från marken.



12 § Under mätningen skall motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av nedanstående tabell. För att fastställa varvtalet skall användas en varvtalsräknare med högst 3 % felvisning.


13 § Mätinstrumentets mikrofon skall hållas på samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken. Avståndet mellan mikrofonen och mynningen skall vara 0,5 meter.

Mikrofonens symmetriaxel skall vara parallell med marken om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare. Sym*metriaxeln skall, räknat utåt från motorcykelns sida, bilda 45 ± 10° vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas huvudriktning.



14 § Har motorcykeln två eller flera avgasrör och är det inbördes avståndet mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3 meter skall mätning endast göras mot den mynning som är längst ut från motorcykelns sida eller som är högst belägen. Är det inbördes avståndet större eller lika med 0,3 meter skall mätning göras vid varje mynning.



15 § Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med ned*v*ar*v*ning mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst skall anses som mätresultat. Mätresulta*tet skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre skall avrundas uppåt.



16 § Om mätresultatet enligt 15 § överstiger 103 dB(A) skall fordringarna för utvändigt fordonsbuller inte anses vara uppfyllda.

Värdet 103 dB(A) inkluderar tolerans för bristande mätnoggrannheter.


Källa och nyttig länk om bestämmelser:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949549
 
Last edited:
amullo skrev:
12 § Under mätningen skall motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av nedanstående tabell. För att fastställa varvtalet skall användas en varvtalsräknare med högst 3 % felvisning.

Här är kryphålet, iaf om man blir stoppad av polisen och bötfälld. Din hojs varvräknare är definitivt sämre än 3%. Jag har aldrig sett någon använda en extern varvtalsräknare utan man har förlitat sig på hojens.
 
Fredde Meck skrev:
...om man är ännu mera petnoga, så är 103db max, inga decimaler eller nåt.....


"15 § Varje mätning skall bestå av tre avläsningar med nedvarvning
mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta
och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det
värde som är högst skall anses som mätresultat. Mätresultatet
skall avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre
skall avrundas uppåt.

16 § Om mätresultatet enligt 15 § överstiger 103 dB(A) skall
fordringarna för utvändigt fordonsbuller inte anses vara uppfyllda.
Värdet 103 dB(A) inkluderar tolerans för bristande mätnoggrannheter.


103 är mellan 102,5 och 103,49
 
2Wheeldrive skrev:
Det vet han inte än, det kommer att komma ett brev först. Hans motard saknade... Baklyse, blinkers, regskylt :tummenupp Polisen var inte glad! :rock
Han skulle få mängdrabatt :hihi

Låter onödigt korkat att skriva på "in blanco" om han nu gjorde det.
Han kan ju få böter för sylt i ljuddämparen om det är så , måste ju stå på hans böter vad som ligger till grund för bötfällandet eller ?
 
Heol skrev:
103 är mellan 102,5 och 103,49
Tror du på det själv eller? Gränsen är 103db och inkluderar allt prut osv,
minsta lilla buller över det är övertramp, avrundningen gäller upp till 103db och inget annat.
 
möggel skrev:
Någon som vet hur det är, och om det är lag på backspeglar, hur mycket böter får man om man inte har det?
En hoj tagen i bruk efter maj -99 gäller två speglar (eu-pryl)
innan det behövs inga!
 
Fredde Meck skrev:
Tror du på det själv eller? Gränsen är 103db och inkluderar allt prut osv,
minsta lilla buller över det är övertramp, avrundningen gäller upp till 103db och inget annat.

Menar inte db, bara generellt med lite ironi.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top