MC på innergård BRF eller allmänt

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har haft hojar sen 2007 på innergård för hyresrätt. Har alltid varit noga med att aldrig starta inne på gården, samt att alltid vara trevlig mot alla. Symbolvärdet av man anstränger sig för att visa hänsyn tror jag gör hela skillnaden.

För några år sedan kom en ny områdesvaktmästare som vid tillfälle kom i samspråk med granne, och då sa "...och så ska vi se till att få bort dom där hojarna....". Vavid grannen svarade "Så helsike heller. Dom har stått här i över 10 år, och dom stör ingen". Inga problem efter det :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"Sen kan det ju vara så att många av dom som sitter i BRF-styrelser gör det för att dom har stagnerat i resten av livet, och vill utnyttja sin sista möjlighet att utöva hävdelsebehov och makt över andra?"

Det är sant att det finns sådana individer. Så av just den anledningen sitter jag med i just nu två styrelser; samfälligheten som består av tre BRFer i området, och så i min BRF (två hus med 40+ lägenheter vardera). Det blir ett par möten i månaden. Jag har gjort så nu snart 20 år, har själv bott här i ca 25 år. Det är 'min förening', jag trivs här, här bor jag! Så jag gör det jag kan. Och alla vet att "vicevärden gillar motorcyklar".

Jag gick med styrelsen i början för att sittande styrelse var korrupt och myglade med vår ekonomi på flera sätt. Samt att jag ville ha möjligheten att observera/ ha koll, samt influera. Blev så småningom vicevärd, i typ 15 år, sedan ordförande i samfälligheten i 5 år, nu endast konsulterande informationsansvarig efter förmåga då mitt andra arbete tar mycket tid. Tillsammans med ett par tidigare missnöjda rensade vi ut all skit, sparkade alla stående entreprenörer, rev gamla kontrakt, och på så sätt faktiskt räddade ekonomin, och BRFen. Vi har aldrig haft det så bra som dom senaste 15-20 åren.

När jag hade som flest hojar hade jag min XJ900 på "MC-plats" i stora garaget, min pendlarhoj GS450 i 'cykelporten' för snabb åtkomst, och min lillhoj (en 70cc kineshjuling) i ordförandes trädgårdsförråd enligt överenskommelse en begränsad tid. I cykelrum får inga bensindrivna fordon förvaras, det har med brandskydd att göra.

Vanligtvis grundas stadgarna på bostadsrättslagen, vill BRF anpassa vissa detaljer så går det göra, men om detta sedan är i enlighet med lagen är en annan femma. Boende har rätt att klaga, bestrida/överklaga, osv. Jag fick aldrig nåt skit för mina hojar för att jag sköter det snygg. Varje morgon ledde jag min GS450 ut till parkeringen och startade den bakom återvinningskärlen, ca kl 5.30 om mornarna, störde ingen, körde i låga varv till stora vägen, och brassa jag på.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad betyder detta med dödskallar och sånt i MC-sammanhang?

.. att det är en farlig hobby eller?
Nä, betyder bara att man vill vara ball och i detta sammanhanget med min bild att ungarna i området tycker det är ballt med dödskalle och skelettarmar. Men oftast för att jag själv vill vara ball om jag pratar för egen del. Svar på din fråga? ?☠
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fick tillåtelse av hyresvärd att ställa mig i cykelförråd men då överklagade gnällig granne till bolaget centralt. Påstod sig vara rädd för att bensintanken skulle fatta eld och det var tillräckligt för att jag inte skulle få stå där, finns säkert regler om hur ett förråd ska vara beskaffat för att man ska få förvara bensin i det.

Idag har jag löst det med eget hus med tillhörande garage. Dela fastighet med grannar är överskattat.
Ja. Motorcyklar i förråd eller cykelförråd är ofta problematiskt. Rent generellt så brukar brandreglerna ställa till det eftersom man ofta inte brandskyddat förråd och cykelförråd tillräckligt för att få förvara brandfarligt material där vilket betyder att man hamnar på gränsen att max 5 kg får förvaras och eftersom tanken är större än så på alla motorcyklar så är det inte godkänt. Det spelar ingen roll om tanken är tom utan det är behållarens volym som har betydelse enligt reglerna. Om förråd och cykelförråd är i separat byggnad där det inte är bostadsutrymmen så är det oftast inte några större problem.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Har haft hojar sen 2007 på innergård för hyresrätt. Har alltid varit noga med att aldrig starta inne på gården, samt att alltid vara trevlig mot alla. Symbolvärdet av man anstränger sig för att visa hänsyn tror jag gör hela skillnaden.

För några år sedan kom en ny områdesvaktmästare som vid tillfälle kom i samspråk med granne, och då sa "...och så ska vi se till att få bort dom där hojarna....". Vavid grannen svarade "Så helsike heller. Dom har stått här i över 10 år, och dom stör ingen". Inga problem efter det :)


Exakt så. Visa respekt för andra och man får i de flesta fall respekt tillbaka. Sedan kan man väl ibland vara lite nyttig, också. Ta fram snöskoveln på vintern, t ex. Skotta bort snö, inte bara just runt sina egna hojar, utan även kring gemensamma utrymmen. Sedan brukar det väl ge plus i boken om grannsämja om hojarna är rena och snygga, också. Och att det är rent och snyggt där de står. Tredjesorteringens skitiga blysänken med oljeläckage vill inte ens jag se på min egen gård. Man kan liksom inte alltid utgå ifrån att folk är så fabulöst underdånigt undfallande att allt faktiskt är okej, bara för att man själv tycker att det är okej...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top