MC på finladsbåt

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
hur surrar man hojjen på båten, behöver man egna remmar.
Sen har jag inget centralstöd, funkar det ändå.
alla tips mottages, ska till Helsinki mån kvall.
/D

dwestlund skrev:
2226053 hur surrar man hojjen på båten, behöver man egna remmar.
/D

Jag har mest åkt med båten Vasa - Umeå men dom har egna remmar och man surrar hojen själv, går bra utan centralstöd.
Trevlig resa. :tummenupp

dwestlund skrev:
2226053 hur surrar man hojjen på båten, behöver man egna remmar.
/D
Ska du ha hojen surrad får du ta med egna remmar o surra själv. Däckspersonalen gör det inte
Men... du behöver inte surra, dom där båtarna gungar knappt, om det inte blåser orkan

duckie skrev:
2226106 När jag åkte ålandsbåt fanns det GROVA remmar att fästa den med.
mm, men nu ska han inte åka roddbåt till Åland...

Man får ett par rejäla gummikilar att lägga framför o bakom hojen. Hittils har det räckt. En i däckspersonalen sa en gång: "Jag har jobbat här i xx år, aldrig surrat en enda hoj och inte en enda har trillat omkull, men vill du ha den surrad så varsågod..."

Så ta med dig remmar ifall du vill surra. Ett par skidband räcker långt, problemet blir att hitta nåt o surra i.

Jag har visserligen inte åkt Sthlm-Helsingfors, men däremot Sthlm-Åbo bra många gånger. Jag slutade o fråga efter remmar efter ett par gånger. Nu när Silja Line är ensamma på den rutten, kanske dom har kostat på sig remmar o bultat fast öglor i däcket med 3 meters mellanrum. Vad vet jag...

Gör som du tycker känns bäst, det är din hoj

Last edited:
Båtarna har remmar att surra med och det går bra utan centralstöd om du ställer hojen intill en vägg vilket det är vanligaste platsen man blir anvisad.

Skaffa en Gold Wing...bara att köra i plurret å tuffa över....då kan du ju ta med några hundra passangerare oxå...kan bli lukrativt! :tummenupp

ibland har dom remmar o ibland inte..ibland räcker dom inte..
ta med egna.

Ställ inte på centralstöd, det tippar bara lättare då. Luta hojen in mot skottet (väggen) på sidostödet och dra fast med ett par remmar runt styrkrona och baktill på lämpligt ställe. Peta i ettans växel och/eller lås fast frambromsen med ett spännband eller liknande. Finns det klotsar för hjulen, så använd dessa också.

Tack för all info. Låter som det är rätt lugnt.
Men får se, lutar åt flyget ändå. Ska över och jobba och åker själv och verkar som man får betala för hela 4 bädds hytten, och det slutar på 5-6' så blir väl flyget iaf.
/D

dwestlund skrev:
2226762 Tack för all info. Låter som det är rätt lugnt.
Men får se, lutar åt flyget ändå. Ska över och jobba och åker själv och verkar som man får betala för hela 4 bädds hytten, och det slutar på 5-6' så blir väl flyget iaf.
/D

På flyget bör du surra hojen...

fogerty skrev:
2226781 På flyget bör du surra hojen...
Ha Ha.
Det va ändå slutsålt nu.
Borde finnas nåt special traktamente när man måste lämna hojen hemma. (nu när det ska bli kanon väder med )

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back