Mc-ovänliga farthinder

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
War-psycho skrev:
2613657Däremot gillar jag att dom för en gångs skull satsar lite på att få ner farten utanför skolor å liknande. :tummenupp
Det är iallafall bättre än t.ex. fartkameror som sitter på stora 70-vägar, tycker jag.
(Man ser ju vad dom satsar först på, dynamiska farthinder ger inga bötesinkomster = inte lika högprioriterat som fartkameror.)

Alltid dessa konspirationsteorier :D.

Det är väl snarare så att dynamiska farthinder inte tar ner farten så mycket mer än aggresiva fasta farthinder. De förfinar snarare förfarandet bara och gör att man slipper åka över guppet om man är laglydig. Ingen nämnvärd säkerhetsmässig förbättring alltså för skolbarnen.

Det finns ingen konstant dygnet-runt-mätning av hastigheten efter 70-vägar varför det inte bara är förfining av en redan funktionsduglig teknik att sätta upp hastighetskameror. Därför blir det en direkt säkerhetsmässig förbättring genom att genomsnittshastigheten tas ner med dessa erfarenhetsmässigt.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Galne Dansken skrev:
2613568 Ett av många punkter på agenda´n är bl.a farthindar - vi ser inte särskild positivt på dessa dynamiska farthinder. Vi anser att farthinder ska vara MC vänliga, och framför allt klart synliga. Vi har jobbigt att acceptera att stålbalkar och dylikt som på bilden plötsligt kommer farande upp av väg ytan om man har lite för hög hastighet...

Jag tror jag är lite trög idag, vad menar du med mc vänliga? Att dom ska vara väl uppmärkta så man vet var dom är kan jag förstå, men mc vänliga?

Tar inte det bort lite av meningen med farthinder?

Jag får väl vänta och se vad ni kom fram till på mötet, lycka till.... :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Swedecat skrev:
2613791 Finns ytterligare en variant på dynamiskt farthinder i Gävle.
http://www.gd.se/Article.jsp?article=57799

Och ytterligare:
polis_laser.jpg


Själv är jag nog för de hele. Det är ju klart bättre med dessa dynamiska farthinder (up and down fart stoppes på engelska btw?) än de nuvarande som redan kostat mig ett hjullager. :gnissla Och ska man köra hoj i stan så får man endå ta det piano så jag ser inte det som ett problem för motorcyklister. Vi pratar väl endå om 30- och ev. 50-vägar? Eller endast 30-vägar t.o.m.?
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Hela idén med dynamiska farthinder är ju helt befängd.

Kan se det framför mej, det saknas tydlig skyltar och moster Agda från landet letar efter en adress. Stressad och råkar komma obetydligt för fort vid ett tillfälle och rätt vad det är slår Vägverkets stolthet sönder bilen för henne.

Vad är nästa påhitt? Satelitbaserat system som spränger felparkerade bilar?
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
#6 Limpan skrev:
2613576 Om alla har missat det så ser det ut som att det kommer finnas en lucka i mittan av gupet som inte åker upp, där lär en mc kunna passera ostört.

Hela "klumpen" är för två filer, och luckan i mitten kommer det att ligga en refug över, så där kan det nog bli problem att köra.

Och hindren är inte i uppläge från början, de åker upp om man kör för fort, så bromsar man så hinner de gå ner igen(om inte materialproblem uppstår så att man obönhörligen mosar bil/hoj även om man endast kör 30). Funkar säkert skitbra. Ska tydligen byggas ett vid en 70 sträcka på E18/E20 mot Oslo.:yoparty
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Art Vandalay skrev:
2613921 Hela "klumpen" är för två filer, och luckan i mitten kommer det att ligga en refug över, så där kan det nog bli problem att köra.

Och hindren är inte i uppläge från början, de åker upp om man kör för fort, så bromsar man så hinner de gå ner igen(om inte materialproblem uppstår så att man obönhörligen mosar bil/hoj även om man endast kör 30). Funkar säkert skitbra. Ska tydligen byggas ett vid en 70 sträcka på E18/E20 mot Oslo.:yoparty

Vet du eller gissar du..?
Tycker själv att hindret ser sjukt litet ut för ett det ska kunna ligga över två vägbanor, spec. om man tittar på plankorna som ligger under och andra ting på bilden. (men jag kan ju ha fel :tungan )
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
E de bara jag som tycker att detta verkar vara något av de vettigaste jag varit med om...
Kör man för fort... skyll dig själv
Kör man inte för fort.. ja då händer inget...
Kör en motorcykel lagligt= händer inget.
Kör en motorcykel för fort = spräckt magkåpa i värst fall..
Och om jag förstår det hela rätt så syns de att de e uppe, och då kan man bromsa..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag är mest oroad av hur metallen kommer påverka greppet i däcken... komma lite snett mot en sån när det är lite regnigt ute... :näsblod
Hell, brunnslocken är tamejtusan hala när de är torra... :3freak
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
majtii skrev:
2613883 Hela idén med dynamiska farthinder är ju helt befängd.

Kan se det framför mej, det saknas tydlig skyltar och moster Agda från landet letar efter en adress. Stressad och råkar komma obetydligt för fort vid ett tillfälle och rätt vad det är slår Vägverkets stolthet sönder bilen för henne.

Men Agda får väl skylla sig själv om hon inte är uppmärksam på trafikreglerna och rådande hastighetsskyltar? Det kanske är vägverkats fel om Agda sitter med näsan i en karta medans hon kör på en gående också?

majtii skrev:
2613883
Vad är nästa påhitt? Satelitbaserat system som spränger felparkerade bilar?

:banana :kulspruta
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Zee skrev:
2614087 Men Agda får väl skylla sig själv om hon inte är uppmärksam på trafikreglerna och rådande hastighetsskyltar? Det kanske är vägverkats fel om Agda sitter med näsan i en karta medans hon kör på en gående också?

Så om man är mindre uppmärksam en kort stund ska man straffas med kanske en trasig bil eller en vurpa med hojen menar du.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
P@trik skrev:
2614095 Så om man är mindre uppmärksam en kort stund ska man straffas med kanske en trasig bil eller en vurpa med hojen menar du.


Så om man är mindre uppmärksam en kort stund när vägen svänger ska man straffas med kanske en trasig bil eller en vurpa med hojen menar du.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
P@trik skrev:
2614095 Så om man är mindre uppmärksam en kort stund ska man straffas med kanske en trasig bil eller en vurpa med hojen menar du.

Menar du att dessa farthinder förstör bilen direkct om man kör på dem? Är de konstruerade för att sabotera bilen eller ska de minska farten på bilen? hur fort kör Agda egentligen? Om hon kör i 40 km/h ist för 30 km/h tror jag inte Agdas bil pulveriseras, men jag kanske har fel?

Dessa farthinder kan väl inte vara så mycket värre än de nuvarande farthindrena. Enda skillnaden är ju att de är höj- och sänkbara.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Vi har redan ap-höga böter pga fortkörning. Blir man dessutom av med lappen kan det kosta jobbet etc. Är straffet i proportion till brottet?
Ska man ytterligare behöva riskera en sönderslagen bil till de övriga straffen?

Är det ett trafiksäkert förslag?
Säg att oljetråget eller fälgarna går i bitar först en stund senare när man gått ut på en motorväg eller större väg.
Vill man som MC-förare komma bakom en bil som fått all olja utspilld på gatan?

Inte ens Zee följer reglerna till punkt och pricka. Man kan bli oskyldigt drabbad också.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
P@trik skrev:
2614108 Och skillnaden var ?

Skillnaden var att är man ouppmärksam så kan det hända saker i trafiken.

om man missar att det är ett farthinder som är fast ja då är det precis samma sak som o köra över som ett som fällt upp...

Eller du klagar på de guppen med?
Och jag förutsätter att det kommer att märkas upp att det finns ett gupp som de göra med andra gupp.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Det är väll inget nytt, det finns ett i Mälarhöjden.
Den kom 03 eller 04 men är urkopplad nu. Den funkade inte och skadade bilar.:tummenner

Vem bryr sig om vanliga fartgupp när man kör hoj? Det är bara att resa sig och hoppa! Mitt rekord över ett gupp är väl ca 150 km/h, tanterna såg lite förvånade ut när en gammal SuperTenere kom flygande i värsta Paris-Dakar stilen! Synd bara att fjädringen var så mjuk...:crash
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Sandstrom skrev:
2613746 Alltid dessa konspirationsteorier :D.
Konspirationsteorier??? :va

Bara för att jag tycker det är märkligt att man verkar satsa mer på 70-sträckor, än på 30-sträckor?

Jag har inte sett en enda fartkamera monterad utanför en skola.
Däremot är det gott om dom på 70-sträckorna runt huvudstan.


Själv skulle jag gärna se bättre övervakning vid vägarbeten å skolor också, än enbart på våra genomfartsleder.
Men det är ju bara min åsikt.

JT skrev:
2614333 Det är väll inget nytt, det finns ett i Mälarhöjden.
Den kom 03 eller 04 men är urkopplad nu. Den funkade inte och skadade bilar.:tummenner
Kolla inlägg #20 i denna tråd. (Lär ju vara samma vi talar om.:))

Visste dock inte att dom kopplat ur det nu... var ett tag sen jag testade guppet. :D
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top