MC-Ordonnans

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Yep nu har jag fått mitt otippade förstahands val som MC-Ordonnans på Livgardet i Kungsängen...

Var inställd på Stridsfordonsförare i Boden så det är en himla lättnad, nu får man dessutom ett sommarlov :näsblod

Tänkte bara skriva av mig nu när man hostar och har feber på sportlovet :D

Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?

Akrylamid skrev:
Nån som har erfarenhet av MC-Ordonnans btw?

De har fula kläder, är småkaxiga och är lökiga! Riktiga millitärer gräver värn.. De leker inte runt på gamla hojar...

Bitter? Jag? Näe! Det var skitkul å tälta i boden i 43 minus!

Har inga direkt efterfarenheter av vad det är för folk som är Mc-Ordonnans, men när jag låg på TPC i Göteborg :tummenupp så hämtade vi lite hojar runt om i landet för mc-ordonannser.

Kan ju tillägga att det var inga direkt roliga hojar, de hade ju automatväxel vilket sög lite för det gick inte att lägga lakrits :yoparty med de

korvgubbe skrev:
De har fula kläder, är småkaxiga och är lökiga! Riktiga millitärer gräver värn.. De leker inte runt på gamla hojar...

Bitter? Jag? Näe! Det var skitkul å tälta i boden i 43 minus!

Haha, lök-tjänst i lumpen är bättre. Jag satt mest framför datorn å krängde käk å spanade på flygplan ;)

Dweezil skrev:
Har inga direkt efterfarenheter av vad det är för folk som är Mc-Ordonnans, men när jag låg på TPC i Göteborg :tummenupp så hämtade vi lite hojar runt om i landet för mc-ordonannser.

Kan ju tillägga att det var inga direkt roliga hojar, de hade ju automatväxel vilket sög lite för det gick inte att lägga lakrits :yoparty med de
de är helt otroligt sunkiga, fula, tråkiga.... MEN de går helt sjukt fort i skogen!! Matchar i princip nya tävlings enduro så länge det inte är för håligt...
Fattar inte hur det går till...?!?

Edit: Lycka till med lumpen, det kommer nog bli skitkul!!!

Apkul på vintern o köra med skidor. :banana
Vi hade Peter Hansson, endurovärldsmästaren som instruktör.

Perfekt oxå när man ligger ute i fält, för då kan man nästan alltid smita iväg till kassärn och skita på riktig WC.

Men jag kan tillägga att jag aldrig frysigt så mycket som i lumpen.

RacerX skrev:
de är helt otroligt sunkiga, fula, tråkiga
Fula? Dom är ju asballa, speciellt med skidorna! :)

När våra MC-ordonanser inte låg och sov på en skön brits i det uppvärmda kompanisjukvårdstältet så var de ute och sladdade runt med motorcyklarna, vilket jag minns att jag var ganska avis på.

Å andra sidan så satt vi inne i uppvärmda fordon under långa förflyttningar och mös medans de fick åka runt och hålla koll på fordonskolonnerna i minusgrader iklädda försvarets fina fiberpälsfodrade "ställ". Det hände ju även titt som tätt att de fick bege sig ut i den mörka vinternatten för att leverera något viktigt 5 mil bort, medans vi andra låg i tälten och sov, så man kan väl säga att det både finns för- och nackdelar med att vara MC-ordonans, jag är dock säker på att du kommer få det kul!

Akrylamid skrev:
Ohhh jag längtar redan... :3freak

Krävs det mycket tidigare MC-erfarenhet, jag syftar då på typ cross, enduro körning?

.......du måste ha jobbat som mcbud i minst 2år :rofl :yoparty

Jag, skojar? Jooooo :tungan

vet faktiskt inte.....kunna växla väl, styra o köra på bakslangen :tummenupp

vi är vist några stycken på sporthoj.com som har fått plats som MC.ordonnans. jag ska rycka in i augusti, P4 skövde.

hoppas att de blir en minnesvärd tid.

hmm, ska inte rycka in än, men ska mönstra på tisdag, hoppas sketamycke på mc-ordonans... ni som lyckats bli det, måste man få bra på fy testerna?

Mr. Red skrev:
hmm, ska inte rycka in än, men ska mönstra på tisdag, hoppas sketamycke på mc-ordonans... ni som lyckats bli det, måste man få bra på fy testerna?

Nja... jag fick 5a på styrka och dataskiten och 6 på kondition, inga häpnadsväckande siffror.
Hade perfekt syn och hörsel, hade inga anmärkningar hos sjuksköterskan.
Hade A i hälsa.

kommer nog inte få bra på hälsan, med tanka på att jag fått nåt virus som ger stora feta utslag på hela kroppen och dessutom är förkyld... :näsblod

Mr. Red skrev:
kommer nog inte få bra på hälsan, med tanka på att jag fått nåt virus som ger stora feta utslag på hela kroppen och dessutom är förkyld... :näsblod

Ring o skjut upp mönstringen då.
När jag skulle mönstra på ordenarie tid så hade jag mega halsflussen kunde knappt dricka...
Var inga problem att ändra tid... De frågade till o med om jag ville mönstra :va

Mr. Red skrev:

var ska du mönstra? med tisdag, menar du imorn då?
jag ska mönstra imorn, karlstad... måste upp tidigt som fan.. lite jobbigt...

ni som varit Mc-ordonans, är det någe å försöka sattsa på? kan ju va fetkul å köra hoj... lite små sunkit om man hamnar i boden å ska köra i -30 iof... :3freak

Hoke skrev:
Kommer du få köra dessa? ;-) http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=25926
Asballa, men då kan du få spinka på hur de lyckats få upp vikten till 185kg!??
Måste vara minor och granater i toppboxen :tungan

Riktigt schyssta ju. Har letat som fan efter MC-Ordonnans info, men inte hittat nåt...
Vad är det för hojjar? Såg ut som KTM eller?

EDIT: Ahhh det stog tydligen att det var KTM :)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025