MC omkullblåst

Micke880

Ny medlem
Gick med
24 May 2020
Ort
Sundbyberg
Hoj
Suzuki VX800
Min hoj har blåst omkull, och bredvid hojen stod en bil som fick en rätt rejäl buckla från styret på min hoj. Min hoj klarade sig som tur var.

Jag har endast trafikförsäkring. Tror ni försäkringen täcker för bilens skador?

På försäkringsvillkoren står det så här:

Du behöver inte betala någon självrisk:
• Vid utbetalning enbart för skadat tamdjur.
• Om skadan inträffat medan motorcykeln var stulen/tillgripen.
• Om skadan inträffat när polisman eller annan behörig person besiktigade
motorcykeln.
• Om du kan visa att annan person än du själv eller föraren ensam vållat skadan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fråga försäkringsbolaget? Det är ju ändå de som kommer ha svaret i slutändan oavsett vad vi spekulerar här. Men jag är rätt säker på att du kommer behöva betala självrisk. Om det dessutom är en parkeringsskada brukar den vara högre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fråga försäkringsbolaget? Det är ju ändå de som kommer ha svaret i slutändan oavsett vad vi spekulerar här. Men jag är rätt säker på att du kommer behöva betala självrisk. Om det dessutom är en parkeringsskada brukar den vara högre.

Minns för många år sedan när en byggkran välte i Skåne.
Inte en krona från Skanska till familjen som blev svårt skadad i sin bil på gatan.

För att du / försäkringsbolaget ska behöva betala något fodras vårdslöshet.
Sådan är lagen. Om det inte ändrats.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Svårt att hävda vinden som person även om just stormen har/hade ett namn.. Men ditt bolag vet detta utan tvekan o det kostar enbart 1 samtal.
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Är det enbart en buckla eller är det lackskada också? Sonen fixade en buckla på vår bil som verkstaden tog 980:- för att slå ut. Självrisken var 3500:- så kolla med en plåtverkstad först.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Min hoj har blåst omkull, och bredvid hojen stod en bil som fick en rätt rejäl buckla från styret på min hoj. Min hoj klarade sig som tur var.

Jag har endast trafikförsäkring. Tror ni försäkringen täcker för bilens skador?

På försäkringsvillkoren står det så här:

Du behöver inte betala någon självrisk:
• Vid utbetalning enbart för skadat tamdjur.
• Om skadan inträffat medan motorcykeln var stulen/tillgripen.
• Om skadan inträffat när polisman eller annan behörig person besiktigade
motorcykeln.
• Om du kan visa att annan person än du själv eller föraren ensam vållat skadan.

Du gav dig tillkänna till personen som ägde bilen och som fick bucklan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svårt att hävda vinden som person även om just stormen har/hade ett namn.. Men ditt bolag vet detta utan tvekan o det kostar enbart 1 samtal.

Ja det lär vara svårt hävda vinden.
Om man inte själv var på platsen när det hände och såg det.

Kan ju lika gärna vara någon som provsuttit hojen och hojen sedan vält.

Eller är det bilägaren som hävdar att det var vinden ?
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hemförsäkringen kan också funka när man skadar andras egendom men förmodligen inte i det här fallet eftersom det är ett fordon.

I övrigt så är gud den skyldige

Act of God
From Wikipedia,

In legal usage throughout the English-speaking world, an act of God[2] is a natural hazard outside human control, such as an earthquake or tsunami, for which no person can be held responsible. An act of God may amount to an exception to liability in contracts (as under the Hague–Visby Rules)[3] or it may be an "insured peril" in an insurance policy.[4]
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hemförsäkringen kan också funka när man skadar andras egendom men förmodligen inte i det här fallet eftersom det är ett fordon.

I övrigt så är gud den skyldige

Act of God
From Wikipedia,

In legal usage throughout the English-speaking world, an act of God[2] is a natural hazard outside human control, such as an earthquake or tsunami, for which no person can be held responsible. An act of God may amount to an exception to liability in contracts (as under the Hague–Visby Rules)[3] or it may be an "insured peril" in an insurance policy.[4]

Hemförsäkringen täcker inte fordonsrelaterade skador generellt. Visst, en oaktsamhet som orsakar skada på annans egendom går nog. Men det är inte fallet här. Antingen betalar TS trafikförsäkring för skadan, eller så träder bilägarens försäkring in om han eller hon har minst delkasko. Så får bilägarens försäkringsbolag regresshantera ärendet sen, om de tycker det är värt pengarna. Ungefär så bör det gå till, men den klassiska juridikfrågan dyker upp i mitt huvud; Det beror på...
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Din trafikförsäkring bör täcka skadan på bilen, hurvida du måste betala självrisk får du fråga ditt försäkringsbolag om
 

Micke880

Ny medlem
Gick med
24 May 2020
Ort
Sundbyberg
Hoj
Suzuki VX800
Tack för era svar.

Blandade tankar här. Har hört av mig till mitt försäkringsbolag och väntar på svar.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är väl samma som om du kör in i en parkerad bil eller slår upp dörren i bilen bredvid. Så länge du är utan skada så ersätts skadan på den andra bilen. Har du tur blir det ingen eller väldigt låg självrisk.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
det är därför det är lag på minst trafikförsäkring i sverige. för att den ska ersätta skador på andras fordon/egendom som ditt fordon/du orsakar.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Minns för flera år sen. Trött å hade jobbat natt.
Körde min Monza in i en rondell och en golf körde in i mej.
Bara trafikförsäkring hade jag. Golfen blev de bara skrot av.
Min bil fick snett hjul å flygeln blev skrot.
Trafikförsäkring täckte golfens (skador)
Men jag fick betala min ur egen ficka.
Bonusen gick dock ner till noll.
Men va rätt glad ändå
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Läser man sina villkor är det noterbart att självrisken på trafikdelen är förhållandevis låg. Möjligen hade fler varit benägna att axla sitt misstag när självrisken är t ex 1500.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Läser man sina villkor är det noterbart att självrisken på trafikdelen är förhållandevis låg. Möjligen hade fler varit benägna att axla sitt misstag när självrisken är t ex 1500.
Ja, tänk så många som smiter från skador där självrisken är 0kr och där de istället riskerar åtal för smitning. Jag fattar inte att många är så dumma.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hemförsäkringen kan också funka när man skadar andras egendom men förmodligen inte i det här fallet eftersom det är ett fordon.

I övrigt så är gud den skyldige

Act of God
From Wikipedia,

In legal usage throughout the English-speaking world, an act of God[2] is a natural hazard outside human control, such as an earthquake or tsunami, for which no person can be held responsible. An act of God may amount to an exception to liability in contracts (as under the Hague–Visby Rules)[3] or it may be an "insured peril" in an insurance policy.[4]

"Act of god" är ett kul sätt att uttrycka sig! :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top