MC-olyckorna minskar kraftigt - Ny statistik från Trygghansa 26 april 2010!

Debatt

Jag tänker skicka in den här artikeln till lokaltidningarna och be dom göra en uppföljning lokalt, tipsa om farliga utfarter, korsningar osv.

Varför inte hänga på.....skicka in till din lokaltidning och hjälp till att sprida POSITIV propaganda om hojåkning!

KentW

10% parkerings olyckor.... skulle man kunna få ett ålders-span på de som varit vållande? Skulle kunna sätta en månadslön på att över 70% av dessa är de som fick A på köpet. J-a 30-40-talisterna

Varför säger ni att trafikverket är negativa.

På sid 17 i trafikverkets rapport ser man ju att MC olyckorna gått ned till en femtedel per fordon.

Det är ju enormt ras i olyckor.

Från 750 st till 150 st, det är ju otroligt bra.

9a1201010544042b9.jpg

Olyckorna kanske har minskat men min premie har inte minskat hur kommer det sig?

Varför säger ni att trafikverket är negativa.

På sid 17 i trafikverkets rapport ser man ju att MC olyckorna gått ned till en femtedel per fordon.

Det är ju enormt ras i olyckor.

Från 750 st till 150 st, det är ju otroligt bra.

9a1201010544042b9.jpg

Hela upplägget av den rapporten osar "jävla mc förare" tycker jag. Hade det varit färre neggo sidor och fler positiva sidor (än den) så hade jag nog tyckt annorlunda. Men ja, det är ett jäkla stort ras! :)

Undersökningen gäller endast olyckor där fler än en är inblandad står det. Singelolyckor är alltså INTE med.

Lite annat kul vetande: läste någonstans att det det är ca 300.000 motorcyklar registrerade ute i trafiken 2009, jämfört med bara 150.000 stycken 1999. (sen stod det också att det är tjugo gånger farligare att köra MC än bil.... hehe)

Den här undersökningen är för övrigt gjord på folk som varit försäkrade hos just Trygg-Hansa..

Känns som att de flesta med sporthoj finns hos Folksam, och även IF om man kör märkesförsäkring.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti