Denkan
f.d. Dennis_DJ
http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb
verkar som om en omedveten skribent har fått för sig att "r-mc" är något som bara unga galningar köper
tyvärr sabbar detta sporthoj förarnas rykte
saksat ifall länken ej funkar:
Över 50 procent fler döda i år än i fjol
Mc-olyckorna
skjuter i höjden
I år har 20 motorcykelförare och en -passagerare dött i trafik-olyckor. Antalet är över 50 procent större än under motsvarande tid i fjol. Dessutom har över 400 personer skadat sig allvarligt i motorcykelolyckor i år.
Enligt Trafikförsäkringscentralens uppgifter har mc-föraren själv förorsakat olyckan i 14 fall. Det rör sig närmast om tillfällen då föraren kört av vägen.
Fyra olyckor är krockar som mc-förarna själva gjort sig skyldig till. Till tre dödskrockar har mc-föraren varit oskyldig.
I Sverige har man noterat ett stort antal dödsoffer med så kallade R-motorcyklar. R-motorcyklarna- är likadana muskel-mc:r tävlingsförarna använder. De kommer upp i farter om 160 kilometer i timmen på ettans växel och har en toppfart på närmare 300 kilometer i timmen. En ny R-mc går i dag löst på cirka 18 000 euro.
I Finland ser statistiken annorlunda ut än i Sverige.
I sju dödsolyckor har det varit frågan om lätta motorcyklar. I 14 dödskrockar talar trafikförsäkringscentralen om större motorcyklar, vilket innebär 600 kubik och mera.
Av de 21 döda i mc-olyckorna är 20 män och en kvinna. Av förarna var fyra under 21 år gamla, två i åldersklassen 21-25 år, nio 26-40 år gamla och sex mellan 41 och 60 år.
Av de döda förarna hade sex mycket liten erfarenhet av mc-körning en av förarna hade haft motorcykel endast två dagar.
Nio förare körde för fort de flesta grovt. Sju förare höll fartbegränsningarna. Hastigheten för de fem övriga dödskörningarna vet trafikförsäkringscentralen inte.
Mer utbildning
If:s försäkringschef Peter Roselius säger att om försäkringsbolagen fick bestämma skulle R-motorcyklarna förbjudas.
Men det är inte så entydigt. Det är inte motorcykeln som skapar olyckan, utan föraren. Den grupp mc-förare som behärskar en R-mc är väldigt liten. Därför håller vi nog med If i Sverige som vill att de som kör R-mc bör ha specialutbildning.
Enligt Roselius är 96 procent av de ersättningar försäkringsbolagen betalar ut i samband med mc-olyckor ersättningar för personskador.
Juho Kelhu stod i går i en mc-butik i Reso och tittade på R-motorcyklar.
Nästa år ska jag ha en sådan här, det är helt klart. Jag har väl alltid varit fa-scinerad av farten. Var jag skulle kunna köra ordentligt med en R-mc vet jag inte kanske på motorvägen. Då jag körde lätt mc miste jag körkortet två gånger. Hoppas jag har blivit lite klokare nu.
För cirka två veckor sedan dog en mc-förare precis utanför affären i Reso. Han körde förbi en buss på högra sidan och märkte inte vägarbetsmaskinen som stod framför bussen innan det var för sent.
Mc-handlaren Ykä Salonen i Åbo säger att 21-åringarna direkt köper minst 600-kubikare nuförtiden.
Inte är väl R-mc:n farligare än andra. Många R-förare är mc-freakar som kör ner till Tyskland för att se på mc-racing. I Tyskland kan man verkligen använda en R-cykel. På autobahn kör bilarna 220 och motorcyklarna 250 kilometer i timmen.
(r-mc är en sporthoj...fanns mera skrivet i tidningen)
verkar som om en omedveten skribent har fått för sig att "r-mc" är något som bara unga galningar köper

tyvärr sabbar detta sporthoj förarnas rykte

saksat ifall länken ej funkar:
Över 50 procent fler döda i år än i fjol
Mc-olyckorna
skjuter i höjden
I år har 20 motorcykelförare och en -passagerare dött i trafik-olyckor. Antalet är över 50 procent större än under motsvarande tid i fjol. Dessutom har över 400 personer skadat sig allvarligt i motorcykelolyckor i år.
Enligt Trafikförsäkringscentralens uppgifter har mc-föraren själv förorsakat olyckan i 14 fall. Det rör sig närmast om tillfällen då föraren kört av vägen.
Fyra olyckor är krockar som mc-förarna själva gjort sig skyldig till. Till tre dödskrockar har mc-föraren varit oskyldig.
I Sverige har man noterat ett stort antal dödsoffer med så kallade R-motorcyklar. R-motorcyklarna- är likadana muskel-mc:r tävlingsförarna använder. De kommer upp i farter om 160 kilometer i timmen på ettans växel och har en toppfart på närmare 300 kilometer i timmen. En ny R-mc går i dag löst på cirka 18 000 euro.
I Finland ser statistiken annorlunda ut än i Sverige.
I sju dödsolyckor har det varit frågan om lätta motorcyklar. I 14 dödskrockar talar trafikförsäkringscentralen om större motorcyklar, vilket innebär 600 kubik och mera.
Av de 21 döda i mc-olyckorna är 20 män och en kvinna. Av förarna var fyra under 21 år gamla, två i åldersklassen 21-25 år, nio 26-40 år gamla och sex mellan 41 och 60 år.
Av de döda förarna hade sex mycket liten erfarenhet av mc-körning en av förarna hade haft motorcykel endast två dagar.
Nio förare körde för fort de flesta grovt. Sju förare höll fartbegränsningarna. Hastigheten för de fem övriga dödskörningarna vet trafikförsäkringscentralen inte.
Mer utbildning
If:s försäkringschef Peter Roselius säger att om försäkringsbolagen fick bestämma skulle R-motorcyklarna förbjudas.
Men det är inte så entydigt. Det är inte motorcykeln som skapar olyckan, utan föraren. Den grupp mc-förare som behärskar en R-mc är väldigt liten. Därför håller vi nog med If i Sverige som vill att de som kör R-mc bör ha specialutbildning.
Enligt Roselius är 96 procent av de ersättningar försäkringsbolagen betalar ut i samband med mc-olyckor ersättningar för personskador.
Juho Kelhu stod i går i en mc-butik i Reso och tittade på R-motorcyklar.
Nästa år ska jag ha en sådan här, det är helt klart. Jag har väl alltid varit fa-scinerad av farten. Var jag skulle kunna köra ordentligt med en R-mc vet jag inte kanske på motorvägen. Då jag körde lätt mc miste jag körkortet två gånger. Hoppas jag har blivit lite klokare nu.
För cirka två veckor sedan dog en mc-förare precis utanför affären i Reso. Han körde förbi en buss på högra sidan och märkte inte vägarbetsmaskinen som stod framför bussen innan det var för sent.
Mc-handlaren Ykä Salonen i Åbo säger att 21-åringarna direkt köper minst 600-kubikare nuförtiden.
Inte är väl R-mc:n farligare än andra. Många R-förare är mc-freakar som kör ner till Tyskland för att se på mc-racing. I Tyskland kan man verkligen använda en R-cykel. På autobahn kör bilarna 220 och motorcyklarna 250 kilometer i timmen.
(r-mc är en sporthoj...fanns mera skrivet i tidningen)