Mc-olycka

janeinar skrev:
2065905 Medelåldern på en död "mc-förare" i Sverige är 38 år enl statistiken har jag hört.
Gratiskorten börjar visst dra upp statistiken än mer :klappar

Nej fy fan, applodera åt andras olycka :fatta! Jag skiter i om han fick kortet gratis, el om han körde glidarhoj etc, etc. Tycker det är tragiskt om hojåkare skall delas upp i olika fack, och man njuter av andras olyckor, jag lider med honom :(

Men tror o HOPPAS att det var med ironi du menade detta.

tuppjuck skrev:
2066087 Han borde ha sett "A twist of a wrist" :rofl

Allvarligt... känns som om den filmen är hårt överrklamerad. Orkade inte heller se till slutet :rolleyes:

:felämne Mjo, men om man inte tänker till så kan det nog vara mycket nytt, eller om man inte har kört mycket så att man är avslappnad. Just det där med tunnelseende är nog ett väldigt vanligt nybörjarfel, och att man spänner sig på hojen. Men visst, lite tradigt blev det, i synnerhet när dom körde minutlånga klipp med samma videoeffekt igenåigenåigenåigen :huvet Fast det är bara dom med kort som får skratta åt andra som klantar sig :7peta :hihi
:backontop

janeinar skrev:
Medelåldern på en död "mc-förare" i Sverige är 38 år enl statistiken har jag hört.
Gratiskorten börjar visst dra upp statistiken än mer :klappar

Hur blåst är man om man applåderar en MC-olycka som slutar i bergvägg med helikoptertransport som följd?

Xyron skrev:
2066353 Varför transportera någon i ambulanshelikopter om han inte är skadad utan bara ska stanna för observation?

Kör försiktigt alla!

Om du hade gått en L-ABC kurs anpassad för motorcyklister hade du veta varför det kom en helikopter. En olycka med en mc inblandad räknas alltid som mycker allvarlig och en helikopter skickas per automatik (om det finns en tillgänglig). Om du ringer 112 efter en olycka är det några saker du måste säga (nu har jag säkert missat något):
- Platsen
- Antal skadade
- Motorcykelolycka
- Vem du är och ditt nummer

Till er andra, snälla gå en L-ABC kurs och ta med er ett första förband. Det finns en möjlighet att det kan rädda några liv i sommar.

KjellF

kjellf skrev:
2066862 Om du hade gått en L-ABC kurs anpassad för motorcyklister hade du veta varför det kom en helikopter. En olycka med en mc inblandad räknas alltid som mycker allvarlig och en helikopter skickas per automatik (om det finns en tillgänglig). Om du ringer 112 efter en olycka är det några saker du måste säga (nu har jag säkert missat något):
- Platsen
- Antal skadade
- Motorcykelolycka

Till er andra, snälla gå en L-ABC kurs och ta med er ett första förband. Det finns en möjlighet att det kan rädda några liv i sommar.

KjellF

Tackar då vet jag, tänkte bara om han var helt ok så är det onödigt att skicka en helikopter som kanske gjort mer nytta någon annan stans.
Bra att veta att de prioriterar en om man skulle ligga och blöda i en kurva någonstans. :Bugar

Vägen svängde men inte Pekka. :rolleyes:

Hoppas att han snart är på hojen igen och slipper uppleva det någon mer gång.

kjellf skrev:

KjellF

Har funderat på att gå en liknande kurs, vart vänder man sig om man vill göra det?

Många ungtuppar är snabba att dömma andras förmåga att köra....tur at SH finns, full av experter :Bugar

kjellf skrev:
2066862 Om du hade gått en L-ABC kurs anpassad för motorcyklister hade du veta varför det kom en helikopter. En olycka med en mc inblandad räknas alltid som mycker allvarlig och en helikopter skickas per automatik (om det finns en tillgänglig). Om du ringer 112 efter en olycka är det några saker du måste säga (nu har jag säkert missat något):
- Platsen
- Antal skadade
- Motorcykelolycka

KjellF

Kan instämma till det sista. Som instruktör på sjukvårdskurser (syftar på mig) så blir man häpen över den bristande kunskapen på hur man hjälper en medmänniska, både i trafiksituationer och andra scenarion (hjärtattack, elolycka etc..)
Det är min bestämda åsikt att den sjukvårdsutbildning som ges i lumpen borde permanentas i gymnasiet. Helt sjukt att prioritera andragradsekvationer framför förmågan att rädda liv, särskilt eftersom de flesta människor någon gång under sitt liv blir vittne till en allvarlig bil-, drunknings-, brandolycka eller dylikt..

/J.

Xyron skrev:
2066353 Varför transportera någon i ambulanshelikopter om han inte är skadad utan bara ska stanna för observation?

Kör försiktigt alla!
Alla som är med om en högenergetisk olycka är att betrakta som skadade tills de är undersökta av läkare/traumateam, vilket görs på sjukhus.
I västsverige är ambulanshelikoptern det bäst utrustade transportmedlet vi har, kan nästan liknas vid ett flygande mini-IVA.
Det som verkar vara en allvarlig skada kan ofta vara ganska banalt, men ibland är det tvärt om.
Detta kanske är svar på din fråga.

rogka566 skrev:
2066520 Hur blåst är man om man applåderar en MC-olycka som slutar i bergvägg med helikoptertransport som följd?

Fatta rätt - jag applåderar åt staten som delat ut en massa gratiskort, utan att utbilda folk innan!

VaRvStopPEt skrev:
2066373 Är väl bara bra att ta det säkra före det osäkra. Tänk dig själv om ditt egna "lidande" skulle bedömmas av den som ringer 112.

-Nej han ser inte så illa ut, och pratar gör han

Det är alldeles utmärkt när en skadad person pratar, ett riktigt bra utgångsläge faktiskt, i och med det vet du att han andas, är vid medvetande, i rellativt gott skick och du kan då koncentrera dig på eventuella blödningar och chock förebyggande åtgärder.

Bara för att någon har fått sitt motorcykelkort "på köpet" betyder inte att denne är en sämre förare än någon som tagit sitt kort på vanlig väg. En 50-åring som fått sitt kort gratis kan fortfarande ha 30 års vana av att köra motorcykel och är antagligen säkrare än vilken fjolårskortare som helst.

De är bara de som kliver på hojen och kör ut i trafiken otränade fast de aldrig suttit på en hoj som är farliga för sig och andra.

Men folk verkar ha svårt att se skillnaden och skriker rakt ut om gratiskort så fort en äldre kraschat.

DaggeZ skrev:
2065981 Så fort någon är över 50 behöver det inte betyda att man har ett "gratiskort". Jag tog mitt MC-kort den 2 nov 1967 (och jag kör 600 Ninja).

Dock: Jag är förmodligen farligare på vägarna än reaktionssnabbare yngre. Förhoppningsvis vägs detta upp genom omdöme, försiktighet och erfarenhet, dvs jag ger inte allt på allmän väg.

Den 2 nov 1967 var jag 4 månader gammal! Fränt... En som åkt från vänster till höger-trafik i barnvagnsunderrede bakom stolarna i en Opel Rekord... :gnissla

pang skrev:
2067934 Det är alldeles utmärkt när en skadad person pratar, ett riktigt bra utgångsläge faktiskt, i och med det vet du att han andas, är vid medvetande, i rellativt gott skick och du kan då koncentrera dig på eventuella blödningar och chock förebyggande åtgärder.

Jo tack det vet redan jag... va väl inte så bra skrivet av mig. Syftade mest på att det är väl bättre att flyga ut med helikopter 5ggr för mycket än 1 gång för lite

Det handlar inte om när var hur eller under vilka omständigheter en förare har tagit sitt körkort, ni går som katten runt gröten.

Sannolikheten för att det ska gå åt skogen ökar när en förare kör över sin förmåga.

En förare som vet var gränsen går har nödvändig erfarenhet och en rimlig TTL ”Time To Live” och du åtnjuter möjligheten att välja mellan att köra säkert ”fega” eller ta risker.

Övriga måste söka sin gräns och riskerar således att ha en kort TTL.

pang skrev:
2068791 Det handlar inte om när var hur eller under vilka omständigheter en förare har tagit sitt körkort, ni går som katten runt gröten.

Sannolikheten för att det ska gå åt skogen ökar när en förare kör över sin förmåga.

En förare som vet var gränsen går har nödvändig erfarenhet och en rimlig TTL ”Time To Live” och du åtnjuter möjligheten att välja mellan att köra säkert ”fega” eller ta risker.

Övriga måste söka sin gräns och riskerar således att ha en kort TTL.
Jag skulle vilja tillägga en sak där. En erfaren föraren kan lättare läsa situationer och förutse olika risker, och har därmed en ökad handlingsberedskap när/om något oväntat inträffar. Även om man kör med god marginal så kan det ju hoppa upp något på vägen, däcket smälla, mötande vinglar osv, Och då är det erfarenheten och handlingsberedskapen som är avgörande, och där brukar förare med nytagna kort tyvärr ligga snäppet efter. Sen minskar man ju naturligtvis oddsen ju närmare sin kapacitetsgräns man ligger, oavsett om man har handlingsberedskap eller inte, och det är ju svårare att väja/bromsa i 200 än i 100. Och det är ingen moralpredikan, utan bara rena fakta :)

janeinar skrev:
2067915 Fatta rätt - jag applåderar åt staten som delat ut en massa gratiskort, utan att utbilda folk innan!

Du har fel...trafikutbildningen på 70 talet var helt ok, anpassat efter den rådande trafikbilden som fanns då och fordonsparkens status...

Den har ändrats med åren, samt att attityden var helt annan mot nu....anarkin är skrämmande numera.

yonsson skrev:
2065333 Aouch. Ett "gratis"-körkort i kombination med vår är nog aldrig bra.
Hoppas det går bra för honom.
Fet avatar förresten.

Har Du tänkt på att han kan ha kört hoj sen han var 16år dvs 34år, var en erfaren hojåkare som råkade gasa för mycket i en kurva eller liknande.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back