MC-olycka på Frösundaleden, förhoppningsvis ingen allvarligare skada.

Alltid mycket lärorikt att läsa om olyckor. Nu vet man detta med och kan i framtiden läsa av personen/personerna bättre och hjälpa dom bättre. Hoppas killen klarade sig bra och kan sova i sin egen säng i natt.

Bra jobbat! :tummenupp

ambulans skrev:
När jag läste det du skrev och såg att du tänkte ta honom bakpå så blev jag riktigt orolig ... När som helst kunde han ha tappat medvetandet och rasat i backen...
Men dina iaktagelser om honom är ju precis sånt som ambulanspersonal vill höra.. du märkte ju att han hela tiden frågade vad som har hänt... det är ett tecken på att hjärnan fått en smäll .. och att han sen börjar prata om andra saker , han var inte riktigt med helt enkelt.. jättebra notering.

Så här i efterhand undrar jag faktiskt varför jag överhuvudtaget kom på tanken att köra honom själv, och jag tror att den tanken grundade sig på en gång när en kompis bröt benet efter en landning med sin fallskärm. Detta hände på Gotland för några år sedan, och vi höll till ute på landet, ca: 4 mil från Visby lasarett.

Ringde då en ambulans men fick svaret att de inte kör ut med ambulans för ett benbrott och att vi fick köra in honom själva, vilket vi också gjorde. Min Opel Astra combi blev för en timme omgjord till ambulans då vi strippade allting bak så att han kunde ligga skönt. Fick till och med köra in i akutintaget, maffigt :)

I alla fall så tyckte jag som sagt att killen först verkade helt OK och att de då kanske skulle tycka att jag ringde 112 "i onödan". Dock så kom jag ju som sagt på bättre tankar när jag märkte att han var förvirrad, samt att akutsköterskan bad mig ringa ambulans.

Troligtvis var väl jag lite chockad med och visste inte på en gång vilket som var bäst.

Hade han varit synbart allvarligt skadad hade jag naturligtvis inte ens tänkt tanken om skjuts utan hade då ringt 112 direkt.

Playingcrowd skrev:
Hur är det med dig mankan?
Jag har varit med om 2 mc olyckor själv...menar först på plats en med bra slut bara en bruten handled och en stukad...
Men den andra så hade han ingen arm kvar den låg 30m bort ....tyvärr så finns han inte med oss längre....
Bara undrar om du mår bra?

Tack för omtanken :tummenupp

Jag mår bra, även om jag har tänkt mycket på det inträffade under kvällen/morgonen.

Jag har fått mig en ordentlig tankeställare och från och med i går så kommer jag ta det betydligt lugnare i trafiken än vad jag gjorde innan.

När jag såg hans olycka i den låga hastigheten så insåg jag med ens vad som skulle hända om jag smällde om jag fortsätter med min något aggressiva körstil, och då är det bara att vrida av och ta det lugnare om man vill fortsätta leva ett friskt liv.

Märkligt att det ska behöva hända någonting innan man inser det :va

ambulans skrev:
Ja... som Kjelle redan beskrivit så är det ju med stor sannolikhet en hjärnskakning. Men för säkerhets skull så röntgar man huvet och släpper inte hem en sådan från sjukhuset förräns ett antal timmar förflutit.

Hmm... efter min crash fick jag skjuts av brorsan in på akuten, men där knackade de bara lite på mina knän och frågade om jag mådde bra, sen var det tack o hej + en räkning några dagar senare...

Tänk om jag dött på vägen hem! :fatta!

ja allt står beskrivet i min tråd om först på olycksplats.. här ser man va snabbt olyckan kan vara framme. Och faktist göra skillnad, som visade sig här åxå.. tydlig och viktig information om den skadade kom fram, som med all säkerhet hjälpte ambulanspersonalen att ta rätt beslut och vidare informera detta på akuten, för att där läkare och övriga ska sätta in rätta vårdåtgärder...
Återigen.. kanonbra :Bugar :tummenupp

till er alla.. läs tråden, repetition är enda sättet att lära sig. :)

Bra jobbat - hoppas den fallne är på fötter snart igen.

Offtopic:
När jag läste det du skrev och såg att du tänkte ta honom bakpå så blev jag riktigt orolig ... När som helst kunde han ha tappat medvetandet och rasat i backen...

Och en annan satte sig och körde hem 7 mil på min egen hoj efter jag bröt benet (fast det visste jag inte då) :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :3freak :gnissla

Dock så gick det så pass bra att jag kunde det men så här i efterhand och mot bakgrund av det Ambulans skrev så var det kanske inte så smart.

Det var ingen värsting vurpa även om jag lätt kvalade in på dom 20-30km/h.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...