MC-olycka ledde till kravaller

Tror knappast det görs utan anledning, sätt dig ner och läs en bok istället om segregation, klassamhälle, maktrelationer, utanförskap m.m så kanske även du förstår:tummenupp O du, glöm inte huvudvärkstabletterna:huvet

De är ju verkligen jättebra när folk rättfärdigar kriminella handlingar som mordbrand, misshandel och vandalisering mm genom att skylla på utanförskap.......

och vad har det med detta att göra :confused:

2 ungdomar kör ihjäl sig på mc utan hjälm och lyse skall denna tragiskt händelse rättfärdiga att man vandaliserar, misshandlar, mordbränner och misshandlar brandmänn som försöker släcka brändena :va

det är ju lika korkat som att säga att jag kan spöa brevbäraren för att han kommer med räkningar från banken :rolleyes:

sedan om dom inte har det så jämnställt i frankrike och känner sig utanför och segregerade så skall man ju inte blanda ihop en olycka med en "protest aktion" lär ju knappast finnas pengar kvar efter återuppbyggnaden att spendera på klassfrågor o.s.v

Jaa, enligt mig har det allt med det här att göra! Att två ungdomar kör ihjäl sig utan skydd är bedrövligt, kanske hade dom överlevt med skydd, det vi dock inte vet är om POLISERNA varit vållande till kollisionen eller inte:va Men upprinnelsen till upploppet tror jag knappast har att göra med denna enstaka händelse, utan massvis med ilska som ligger och gror av en mängd olika anledningar, som inte lösts av landets politiker.

De är ju verkligen jättebra när folk rättfärdigar kriminella handlingar som mordbrand, misshandel och vandalisering mm genom att skylla på utanförskap.......

Där har du fått allt om bakfoten vännen:pannkyss jag rättfärdigar absolut inte det som hänt...utan vill gärna se/höra/läsa om orsakerna bakom kravallerna...tror som sagt knappast det bara hade att göra med dessa två ungdomars död då Frankrike nyligen haft liknande problem med ungdomar....

Last edited:
Där har du fått allt om bakfoten vännen:pannkyss jag rättfärdigar absolut inte det som hänt...utan vill gärna se/höra/läsa om orsakerna bakom kravallerna...tror som sagt knappast det bara hade att göra med dessa två ungdomars död då Frankrike nyligen haft liknande problem med ungdomar....

Förra gången var väl en-tre grillade tonåringar utlösande faktorn? Jagade av polisen hoppade de över stängsel till en transformatorstation där det inte gick så bra...

Edit: Källhänvisning: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=477566

Förra gången var väl en-tre grillade tonåringar utlösande faktorn? Jagade av polisen hoppade de över stängsel till en transformatorstation där det inte gick så bra...

Varför sprang dem från polisen för ?`

Hmmm, sikta högt skjut med bly säger jag :yoparty

btw, de hade tagit sig in i ett ställverk, hade de gått i skolan hade dem nog aldrig gjort det eftersom då vet man att det finns transformatorer på ett antal MVA, gör mkt ont med ampere genom kroppen :eek:

Last edited:
Varför sprang dem från polisen för ?`

Hmmm, sikta högt skjut med bly säger jag :yoparty

btw, de hade tagit sig in i ett ställverk, hade de gått i skolan hade dem nog aldrig gjort det eftersom då vet man att det finns transformatorer på ett antal MVA, gör mkt ont med ampere genom kroppen :eek:

Nja, ibland undrar man ju... De flesta borde reagera på skyltar där det står "Varning, livsfara att beträda området" osv men tydligen inte...

ja, det kan jag faktiskt inte svara på till 100% minns när jag läste om det någonstans eller om det var på nyheterna... att det framkom bland annat att det fanns vittnen som sa att ungdomarna flydde från polisen innan dom ramla ner där...av misstag, vilket poliserna helt förnekade...suspekt var det iaf!
Sen att eller om det var pga inbrott hade/har jag ingen aning om.

Men jag tror att det är lätt hänt för vissa ungdomar att uppvisa denna grad av "idioti" om man väljer o kalla det så eller "hat" när dom känner att myndigheterna ser dom som en grupp och som ett "problem" som måste åtgärdas/lösas så snabbt som möjligt, utan att titta på bakgrundsfaktorer och möjligtvis jobba förebyggande... Undra om det är ren tillfällighet att det inte lika ofta uppstår kravaller i "rikare" stadsdelar??:va

Dom åkte på en stulen cross och vad som hände exakt är ju en bra fråga,om polisen prejade dom som "vittnena" säger eller om dom körde in i bilen av nån anledning.

Men jag tror att det är lätt hänt för vissa ungdomar att uppvisa denna grad av "idioti" om man väljer o kalla det så eller "hat" när dom känner att myndigheterna ser dom som en grupp och som ett "problem" som måste åtgärdas/lösas så snabbt som möjligt, utan att titta på bakgrundsfaktorer och möjligtvis jobba förebyggande... Undra om det är ren tillfällighet att det inte lika ofta uppstår kravaller i "rikare" stadsdelar??:va

Får en inre bild av en protest på Djursholms torg under parollen "Privatiseringen går för långsamt!".

Ja allvarligt talat så är det givetvis en fråga om sociala faktorer. Någon som sett repotage eller kanske varit i Frankrike och sett dessa föroter. Dom har det verkligen inte lätt där nere förstår man av det lilla jag sett. Förhållandena där blir nog ett bra bränsle i protester, etc. Klart som fan att utanförskap, fattigdom, etc föder sånt här...

Tragiskt, men får vi det samhälle vi förtjänar.

Tråkigt för frankrike och fransoserna att stora områden blir förstörda när kulturberikarna känner sig obekväma.
För i Frankrike när det startas uplopp likt detta så brukar de väl i regel inte vara ursprungsbefolkningen som är drivande faktorn.
Så alla experter som granskat båda kvällstidningarna berätta hur fel ja har.
Nej låt drägget smaka på egen medecin en gång för alla och sätt hårt emot hårt.

ja, det kan jag faktiskt inte svara på till 100% minns när jag läste om det någonstans eller om det var på nyheterna... att det framkom bland annat att det fanns vittnen som sa att ungdomarna flydde från polisen innan dom ramla ner där...av misstag, vilket poliserna helt förnekade...suspekt var det iaf!
Sen att eller om det var pga inbrott hade/har jag ingen aning om.

Ja, visst var det vissa misstankar om suspekt beteende från polisen men jag förstår inte hur man ramlar ner över en bedömt 2-3m hög mur. Som jag senare läste hade personerna gömt sig inne på relästationen och efter att det blivit en del strömavbrott hade man upptäckt dem.

Jag förstår mycket väl att det förmodligen ligger dåliga sociala förhållande bakom kravallerna men tycker inte mord, rån, mordbrand osv är berättigat för det, inte heller förståeligt.

Får en inre bild av en protest på Djursholms torg under parollen "Privatiseringen går för långsamt!".

Ja allvarligt talat så är det givetvis en fråga om sociala faktorer. Någon som sett repotage eller kanske varit i Frankrike och sett dessa föroter. Dom har det verkligen inte lätt där nere förstår man av det lilla jag sett. Förhållandena där blir nog ett bra bränsle i protester, etc. Klart som fan att utanförskap, fattigdom, etc föder sånt här...

Tragiskt, men får vi det samhälle vi förtjänar.

:Bugar :Bugar :Bugar :fakta :fakta :bow :tummenupp :tummenupp....Tack:)

Back