mc olycka helsingborg

enhjuling skrev:
Kanske dumt att tjafsa i en tråd som handlar om en kille som fått foten avsliten?
Men det är alltid så att smäller det har man kört för fort eftersom man inte hann väja.
Dessutom så slår man sig mer ju fortare det går så...
Så om man blir påkörd när man är ute och går så har man gått för fort? Det känns som att diskussionen har riktat in sig på hastigheten och inget annat. Allt kan man inte hjälpa, man kan bara köra med förnuft och vara observant på allt och alla och hoppas på det bästa. Man är utsatt.

Hur man än tänker så är det ju ett faktum att riskerna ökar ju högre hastighet, sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln.

Fan vad tragiskt, hoppas att det går att rädda foten.

Detta med svängande bilister tycker jag är svårt att hantera. Blinkar jag med helljuset tror dom att jag vill vara snäll så dom kan åka före, saktar jag in missuppfattas det på samma sätt och bilen svänger ut framför. :huvet

Hur fan ska man göra egentligen? :huvet :huvet Ska man behöva stanna vid vägkanten tills idioterna har åkt? Då blir man väl påkörd bakifrån istället :gnissla

En gång när jag var ute och åkte blev jag så osäker på en bil som skulle svänga att jag svängde in på vägen åt höger, gjorde en U-sväng och åkte ut på samma väg igen. Jag förlorade väl 15 sekunder i tid, men det kändes säkrare så.

mudder skrev:
En gång när jag var ute och åkte blev jag så osäker på en bil som skulle svänga att jag svängde in på vägen åt höger, gjorde en U-sväng och åkte ut på samma väg igen. Jag förlorade väl 15 sekunder i tid, men det kändes säkrare så.

Bättre att förlora 15 sekunder än foten.
Bra jobbat :tummenupp

fazerfun skrev:
"Det är inte mc-förarna som orsakar olyckorna oftast".... :va och vilken statistik bygger du det på? Innan du börjar kalla folk för dumbass så kanske du skulle läsa på lite...

I det här fallet handlade det om en vänstersvängande bil som mosade en MC. Att man av självbevarelsedrift ska vara uppmärksam vid korsningar råder det inget tvivel om, men skuldbördan i denna smällen är helt och hållet bilistens.

Hoppas bara att killen klarar sig och att läkarna lyckar sy fast foten igen.

Ett jävligt bra tips, om än lite störande för andra bilister är att köra med HELLJUS på dagen. Hellre synas och irritera en sur gubbe än att gubben inte ser dig och orsakar en olycka som denna.

Så kör med helljus!

/T

Twin skrev:
Ett jävligt bra tips, om än lite störande för andra bilister är att köra med HELLJUS på dagen. Hellre synas och irritera en sur gubbe än att gubben inte ser dig och orsakar en olycka som denna.

Så kör med helljus!

/T
Det ha jag börjat med nu och man lägger märke till att andra bilister lägger märke till en bättre. Ingen som står vid påfart till höger och kör ut en bit och bromsar nåmera :D. Var just ut på 4 timmars färd och det var endast en som blinkade, inte ens snuten blinkade (dom stirrade bara på mittkonsolen där radarn reggar hastigheten för mötande fordon iof). Helt klart så makar helljus sence. Do it do it!

Va fan fler tips som dessa vore fan inte fel så man vet i ryggen vilka ställen man inte skall ge sig ut på alltså! .. Skit bra! :tummenupp

mvh Mar

69:an skrev:
Enbart hastighetsanpassning hjälper inte alltid, säger jag som igår var en hårsmån från att bli kylarprydnad på en mötande merca som gjorde en idiotomkörning i stort sett över mig trots mina dubbla H4 i nyllet... :huvet

Däremot behöver nog de flesta påminnas om de klassiska situationerna där många hojåkare kommer att sluta sina dagar i sommar:
* Kör inte om ett annat fordon där det har möjlighet att svänga vänster
* Utgå alltid från att ett väntande fordon på en utfart eller korsande väg kommer att svänga ut framför dig
* Utgå alltid från att ett mötande fordon kommer att svänga vänster där det är möjligt
* Kör inte om ett fordon som i sin tur kan komma att köra om ett framförvarande fordon
* Var alltid beredd på att andra trafikanter inte ser dig

Alla som kör hoj vet om ovanstående fällor men många glömmer dem ändå i stridens hetta, vilket visar sig gång på gång.

Jag säger tvärtom faktist , jag tycker det är många som blinkar på en eller nja "många" kanske ,men just snutarna jag mött har faktist blinkat på mig att stänga av , men jag brukar stänga ner tillfällig då! :)

skit bra tips annars , då syns man faktist!

//Mar

Paroxyst skrev:
Det ha jag börjat med nu och man lägger märke till att andra bilister lägger märke till en bättre. Ingen som står vid påfart till höger och kör ut en bit och bromsar nåmera :D. Var just ut på 4 timmars färd och det var endast en som blinkade, inte ens snuten blinkade (dom stirrade bara på mittkonsolen där radarn reggar hastigheten för mötande fordon iof). Helt klart så makar helljus sence. Do it do it!

enhjuling skrev:
Kanske dumt att tjafsa i en tråd som handlar om en kille som fått foten avsliten?
Men det är alltid så att smäller det har man kört för fort eftersom man inte hann väja.
Dessutom så slår man sig mer ju fortare det går så...

Jösses ...tror du att det är så ?
Är det nåt jag lärt mig när det gäller körning med bil & mc så är det att
på mc´n har man mer koll då man är mer i trafiken och störs inte av några mobiltelefoner eller radio. I bilen går det mer lite som på räls .....och man är lätt mkt mer okoncentrerad. Många av bilisterna svänger utan att blinka eller kolla vad dom har bakom sig och det är då det ofta händer. En mc förare har ingen chans att väja för en förare som hastigt ändrar färdriktning m.m

Bilister är i mina ögon det största hotet mot en mc förare.
Dock är jag på samma linje som många andra här som tycker att man ska betrakta sig själv som osynlig inför andra och vara beredd på det mesta.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti