MC-Olja från Biltema

cRoC skrev:
Mycket köper jag på Biltema, men inte olja :fakta
Dito!
Så värst mycket olja går det ju inte åt, ett eller två byten om året. Att spara någon hundring på den viktigaste komponenten för motorns välbefinnande verkar vara att låta snålheten bedra visheten.

andersbrink skrev:
Om inte Statoils olja duger, duger då Norsk Hydro's? En vanlig 10W40 kostar ca 15 spänn litern från ett 200-liters fat. Olja åldras inte nämvärt så är ni ett par kompisar kanske ni kan gå ihop om ett 200-liters fat.

Varför ska man dela, ett fat olja är ju en årstförbrukning på en XR... :lol

Var kan man köpa sådana fat??

Vilken kvalitetolja du än har i motorn spelar det ingen roll om du står på varvstoppet vid McDonalds-kön. Störst inverkan på en motors livslängd är körsättet och hur pass uppvärmd motorn är innan man belastar den, inte oljan.

När jag dragräjsar vet jag att oljan inte kommer att falera, även med Biltemas mineralolja, däremot vet jag inte säkert om avgasventilerna eller vevstakarna kommer att hålla alla 402 metrarna. Det finns inga dåliga oljor idag, definitivt inte så dåliga som dom var i början på 70-talet när bilarna från japan kom och koksade igen oljekanalerna.

Är du riktigt rädd om motorn kör du med 20W50 istället för 10W40 och värmer upp motorn rejält med lugn körning (med minimal choke) innan du gasar fullt. Står du på tomgång när du värmer upp motorn med choken påslagen tunnar du ut oljan med oförbränd bränsleblandning, DET är inte bra för motorn.

BugEyes skrev:
Dito!
Så värst mycket olja går det ju inte åt, ett eller två byten om året. Att spara någon hundring på den viktigaste komponenten för motorns välbefinnande verkar vara att låta snålheten bedra visheten.

Är du riktigt rädd om motorn kör du med 20W50 istället för 10W40 och värmer upp motorn rejält med lugn körning (med minimal choke) innan du gasar fullt. Står du på tomgång när du värmer upp motorn med choken påslagen tunnar du ut oljan med oförbränd bränsleblandning, DET är inte bra för motorn.
VM i trådlyft! :)

Intressant ämne: hur man ska varmköra för att a) vara mest aktsam om motorn och b) få den varm så fort som möjligt.

Kan du (eller någon annan med koll) utveckla lite?

:)

Hade en tråd uppe lite tidigare om Biltemas 5W50 som inte är JASO-specad men den ska ändå fungera tillsammans med våtkoppling enligt biltema och deras expertis där några fritionshämmande tillsatser inte skulle förekomma....

men hade verkligen varit gött å ha det svart på vitt på papper...

VM i trådlyft! :)

Intressant ämne: hur man ska varmköra för att a) vara mest aktsam om motorn och b) få den varm så fort som möjligt.

Kan du (eller någon annan med koll) utveckla lite?

:)

Står i Volvo v70 handbok otroligt nog,,?? Perfekt beskrivet hur man RÄTT värmer upp motorn med minsta slitage. Kortfattat . Enligt Volvo ska man fara iväg genast utan att stå på tomg, Kör försiktigt bara i ca 10 min så räcker det bra. Om man värmer upp på tomgång tar det längre tid att värma opp oljan och det sliter tydligen mer på motorn. Att köra iväg med ynkedomlig belastning värmer upp oljan 7 reser fortare . Att stå på tomgång är ju inte bra för någon motor , för då har man lägsta oljetryck och dåligt kolvringstryck mot cylinderväggarna så sotpartiklar lättare letar sig ner till oljan förbi ringarna:3freak

Oljan spann . Kör i så kort spann som möjligt som klimatet och körsättet tillåter.
Så 20-50 är ju perfekt för dom flesta som kör både väg och bana.

5-50 har enligt mig på tok för långt spann så den hör hemma i bilar som startas från kall motor på vintern..
Man kan säga att en olja som ligger på 5-50 är inte lika bra på att skydda motorn som en 20-50 av samma märke... När väl motorerna har full värme ..

Enda nackdel jag märkt med 20 i botten är segare koppling/frikoppling dock ej så farligt ber på oljemärke!! Man får ju dessutom lite mer friktionsmotstånd i motoroljan i sig... Men det tar jag gärna för hållbarhetens skull

JASO betyder att den funkar i våtkopplingar

App app app... Själva JASO är den japanska motsvarigheten API och det har inget automatiskt med våtkopplingen att göra. Däremot finns det tillägg till JASO såsom "JASO MA2" och "T903:2006 4T" som det står på Biltemaflaskan. Alltså racingoljan. De senaste standardiseringarna dvs JASO MA2 bl a, kom 2006.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8