MC-Olja från Biltema

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Har tagit det här från classichonda.nu
Biltema kommer med en ny mc-olja till våren!

Gud hör bön?!

Eller vad sägs om följande, efter ett par påstötningar:

Hej Per-Arne!

Produktansvarig ger följande svar.

Vi kan glädja Er med att till våren kommer ett högprestandaalternativ, precis som efterfrågas. Det blir en syntetisk MC-olja som är JASO-godkänd. Oljan är särskilt framtagen för motorer som körs hårt och vid höga varvtal. Oljan är av högsta kvalitet. Vi jobbar på att få med den nya MC-oljan i katalogen som kommer i februari.

Jag hoppas detta svar räcker.

Med vänlig hälsning
Fredrik Oden
Biltema Kundservice
www.biltema.com

Jag tackade och bockade för mc-kollektivets räkning...
//P-A

Funatic skrev:
Aldrig i hel*ete att det kommer biltema-olja i närheten av min hoj!

Är det någon som på allvar tror att motorcykeln bryr sig om vad som står på oljedunken?

Skulle vara kul om nån som vet något om oljor kunde uttala sig om hur det verkligen ligger till. Biltema lär ju inte tillverka oljan själva och jag är tämligen övertygad om att exakt samma olja finns att köpa för bra mycket mer i ett antal hojaffärer.

Är oljan godkänd enligt alla normer som övriga mc-oljor är så ska jag gladeligen slå den i hojen, oavsett vad det står på dunken :D men annars vetefan.....

Och biltema tillverkar inte oljorna själva, det troligaste är väl att dom köps från nåt av det stora bolagen.

nickname skrev:
Är oljan godkänd enligt alla normer som övriga mc-oljor är så ska jag gladeligen slå den i hojen, oavsett vad det står på dunken :D men annars vetefan.....

Och biltema tillverkar inte oljorna själva, det troligaste är väl att dom köps från nåt av det stora bolagen.

Den här diskussionen har varit uppe tidigare, och då kollade jag med en som driver ett Biltema varuhus här i Stockholm.
Biltema tar sin Olja från Nynäs petrolium (tror jag det hette), vilket är samma som flera företag, bl.a Statoil.
Alla oljor som säljs på Biltema upfyller samma krav och normer som oljor som säljs av Castrol, Statoil, Shell, OKQ8 mm.
Tror alltså att det inte är någon fara att handla olja på Biltema, samma skit i annan förpackning.
Däremot har dom ju saknat en helsyntetiskt "högprestandaolja" för motorcyklar innan, men om don får det nu så borde det väl funka?.

stavgren skrev:
Skulle vara kul om nån som vet något om oljor kunde uttala sig om hur det verkligen ligger till. Biltema lär ju inte tillverka oljan själva och jag är tämligen övertygad om att exakt samma olja finns att köpa för bra mycket mer i ett antal hojaffärer.
I tråden olja på http://www.classichonda.se/ finns en del att läsa

varför skulle man chansa, de kan ju när som helst ändra på skräpet ifall det nu skule bli för dyrt.
Biltema är ingen inrättning för kvalitetsprodukter direkt.
De har säkert en o annan sak som duger, men det käns som det kvittar.
Jag har sett oljefilter köpta hos dem som läcker bla.
Man får vad man betalar för, visst kan man tycka tat oljefilter-tändstift-olja mm är dyrt, men alltså en del jag ser köper nya bilar och sen sätter de på sån där skit för att vara snåla.

cRoC skrev:
Statoil har väl ingen dunderolja heller precis..

Kanske stämmer men statoils olja är ju ivf svindyr :D

Var tvungen att köpa 1liter mc olja och den kosta 175kr!!!

Silwer skrev:
biltema rör jag inte med tång ens.

Om inte Statoils olja duger, duger då Norsk Hydro's? En vanlig 10W40 kostar ca 15 spänn litern från ett 200-liters fat. Olja åldras inte nämvärt så är ni ett par kompisar kanske ni kan gå ihop om ett 200-liters fat.

andersbrink skrev:
Om inte Statoils olja duger, duger då Norsk Hydro's? En vanlig 10W40 kostar ca 15 spänn litern från ett 200-liters fat. Olja åldras inte nämvärt så är ni ett par kompisar kanske ni kan gå ihop om ett 200-liters fat.

Funkar med våtkopplingar? (Hoppas-hoppas-hoppas...)

/J

Biltema har man när man fulmekar sin gammelbil, knappast något jag häller i hojen, då får det bli mer välkända märken (Motul 5100 i gixxern, Spectro i gammel GSX:n) :fyllisar

/Felix

Jag har ett fat med ca:150 liter BP 10-40w kvar, som har blivit över sedan jag lade ner bilverkstan i sommras+ett 20l dunk med hydros 10-40w olja.
Bägge är mineralolja. Kom och fynda. :tummenupp

Det är bara att lägga ett bud på oljorna och sedan hämta. ( ni får det billigt)

micke

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...