MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.
Jooohan skrev:
Nej såklart inte, men du kanske kör på en annan bil och då dödar föraren?
Ska dem få sota för din dumdristighet?

Den statistiken saknades men det skulle ju vara väldigt intressant att veta hur många bilister som blir ihjälkörda av motorcyklister.
 
KawaChris skrev:
Den statistiken saknades men det skulle ju vara väldigt intressant att veta hur många bilister som blir ihjälkörda av motorcyklister.
skulle hellre vilja veta hur många motorcyklister som dödas av bilister
 
Jag tror att det viktigaste för oss förare är kontinuerlig utbildning och träning så man kör lite mer med huvudet.
Givetvis måste även VV göra sitt och inte förvärra situationen med ex. lösgrus.
Att skapa diverse nya lagar hjälper nog inte så mycket för de går och kommer säkerligen att brytas = skyddet är borta.
/Tobbe
 
Texas Ranger skrev:
Faktum är ju att du är bättre skyddad med en skyddsutrustning än utan!
Faktum är att du är bättre skyddad med bälte än utan!
Ngt som jag märkt är att en del nyblivna hojägare skippar att köpa hela kittet och ist prioretera en dyrare hoj! Hur många nyblivna hojägare druttar inte omkull första året?
Jag tror att dödsfallen minskar om folk kör utan utrustning, för då kör knappast någon så snabbt att den dör. Och om man kör så fort så skulle man nog dött även med utrustning. (räknar alltså inte in hjälm i utrustning)
 
Last edited:
Ge folk lite ställe att sträcka ut på, det löser inte alla problem men jag är övertygad om att det hjälper med fler banor och också asfaltsplättar (tomma flygfält) där man kan leka utan att bli jagad av polis och tillsyningsmän.

Vajerräckena får mig att undra hur det står till på vägverket, spar säkert liv totalt sett men jag är inte imponerad.

Vad jag inte tror hjälper mot olyckor är krångligare körkort och begränsad effekt. Det är egentligen inte ett skit svårt att köra mc, inte så att man behöver ett speciellt körkort. Det farliga är vi som är lite för glada för att köra "lite" för fort för ofta. Information och bättre utbildning hjälper nog mest på de som redan inser riskerna och kör/kommer köra vettigt.

Det enda som verkligen skulle hjälpa är väl att höja åldern för tung mc, frågan är till hur mycket 25, 35 eller 50 år? :gnissla
 
Texas Ranger skrev:
Ska man inte förutsätta att "folk" inte knarkar,själv skulle jag känna mig ganska kränkt om jag hade varit tvungen att drogtesta mig när jag tog lappen! Dessutom så säger ett drogtest inte att du ev kommer att knarka om tex fem år!
Drogtestet säger också att du inte tar droger.... Kränkt blir du inte om alla måste göra det
 
P@trik skrev:
Varför skulle det vara det ? Om jag åker för att tvätta hojen en sträcka på ett par hundra meter är aldrig över 50km/H varför ska jag då behöva ett skinnställ..

Kul att få böter bara för att flytta hojen från ett garage till ett annat..

Då kan vi lika gärna lagstadga om knäskydd till när man är ute och går.

Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Edit: jag mena med detta inlägg att om det händer något så skulle din självrisk kosta.... jag vill däremot inte ha en lag på det---
 
Last edited:
Kiosken skrev:
Ang 27-årsgräns tror jag att det är ett riktigt DÅLIGT förslag, därför att man lär sig långsammare ju äldre man blir, samt att den kategorin åkare som ska ha de värsta direkt och sedan köra som fan, kommer att köpa värsta hojen ändå och köra som faaaann.. när de blivit 27. Det kan komma att drabba de som har stort intresse och lär sig köra i ung ålder.
Jo, men 27 är inte gamalt, 27 är en bra gräns, för då har man fått lite vett i huvudet, det är stora skillnader mellan en 21 & 23 års ålder och en som är 27, det kan jag garantera. Vad skulle du göra med 200 000 när du var 21 år, och vad skulle du göra med dom när du var 27 år

Det spelar nog ingen roll om det är en ny uppkörnings prov som kommer, tror EJ att det kommer att bli skillnad

X Bättre dektetivarb. av försäkringsbolagen när dom ska ge ersättning till en skadad hoj. (det är bara att ringa mormor i Pajala och höra hur olyckan gick till, slår vad om att hon inte har många rätt, det kan vara så enkelt som ett telefon samtal

X Ingen ersättning om inte skyddsklädsel används

X Våga Vägra se dom här jävla Get Away Filmerna

X Inte för att vara grym nu, men varför bry sig om dödsolyckor för supersporthojjar (Dom som ej följer trafiklagen alltså) Låt dom skylla sig själv dom som kör i 190km/h, för det är långt över vad man får köra.
Ta tex. du färdas ca: 3m per 10 km/h du kör, du kör i 110 km/h alltså färdas du 33 m/sec, du har en reaktionstid på ca:1.5 sec säger vi, så innan du har börjat bromsa så har du färdats i runda slängar 48m. Då finns det en chans ibland om man har blicken långt fram och tänker vad andra i trafiken kan göra att hinna bromsa i tid, för tänk ut ungefär hur långt fram DU har sett situationer som KAN ha resulterat i en olycka

Räkna ut då hur långt du hinner rulla innan du börjar bromsa när du kör 190 km/h och har en reaktionstid på 1.5 sec (1.5 sec har dom som är halv rutinerade i trafiken och planerar sin körning osv...) En som är oerfaren/haft KK nått år KAN ha en reaktionstid på 1.5 till 3 sek) Vad som räknas till erfaren är dom som "tänker", handlingsberedskap, bromsberedskap, planerar sin körning, är misstänksam, fantiserar om olika situationer som kan dyka upp

Jaja, ta denna punkt med en nypa salt, jag menar inte det egentligen att man får skylla sig själv

X Bilkörkort i 4 år innan man får ta MC

X Billigare försäkring / Svin dyr självrisk (detta sänks år efter år tills det har stannat på dagens ca:5000kr

Plus att det finns så mkt mer att komma med säkert
 
Last edited:
AleX skrev:
Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Kommer det en bil i 100km/h så hjälper inte skinnställ och varför måste alla ha skinnställ bara för att du har lätt för att gasa?
 
KawaChris skrev:
Kommer det en bil i 100km/h så hjälper inte skinnställ och varför måste alla ha skinnställ bara för att du har lätt för att gasa?

Missförstå mig rätt.... har du full utrustning så har du större chans o klara dig så e de punkt slut

Jag använder alltid skinnställ alltid ryggskydd alltid hjälm.. ni fattar...
 
AleX skrev:
Missförstå mig rätt.... har du full utrustning så har du större chans o klara dig så e de punkt slut

Jag använder alltid skinnställ alltid ryggskydd alltid hjälm.. ni fattar...

Okej så det är för alla andras skull som du vill ha lag på skinnställ.. för att folk är dumma? Vilken förmyndarattityd.
 
KawaChris skrev:
Okej så det är för alla andras skull som du vill ha lag på skinnställ.. för att folk är dumma? Vilken förmyndarattityd.

Sluta göra inlägg om du inte läs ordentligt jag sa INTE LAG men däremot om det händer något så dyr självrisk
 
Försäkringarna bör göras om så att man bygger upp personliga bonussystem. Ju fler år du haft en försäkring desto större rabatt. Jag anser att det är direkt osunt att tant Agda 75, kan försäkra en supersporthoj till lägre kostnad än någon i 40 årsåldern med 20 års mckörningserfarenhet.

Vad jag vill ha sagt är att man de första åren inte borde ha mer än tex 50hk i gashandtaget. När man haft begränsad effekt (alltså ägt en egen sådan och själv pyntat försäkringskostnaden) så blir det billigare att teckna försäkring på en effektstarkare hoj. 'Cash is King' och det tycker jag är rätt att utnyttja.

Få bort skenförsäkrandet. Det måste vara lönsamt i längden att ställa sina hojar på sig själv. Har agda inte ägt en massa hojar tidigare så bör en supersporthoj inte bli så billig för henne bara för att hon haft körkort i en herrans massa år. Likaså ska man inte kunna ha en hoj i garaget som bara står och samlar bonus heller för den delen.

Slutligen tror även jag på att köra bana inte är så illa pinkat. Tex har jag kört ca 20 mil /år på sjön. Denna halkträning är ovärderlig, skulle jag inte haft denna träning i ryggmärgen vet jag att jag hade suttit i diket med bilen minst en gång.
 
Uppmuntra frågeställare här på SH att det är ok att köpa en hoj som
är äldre/mindre effekt.
Som det nu är så är hojar äldre än 00 blysänken, stenålder mm.
Tycker även att MC-pressen har ett stort ansvar i det här.
Många som köper Bike tror jag stirrar sig blinda på alla
stoppisar och andra tokigheter som visas.
 
KawaChris skrev:
Sluta be folk växa upp du då :7peta

detta blir mitt sista inlägg
OM jag ber folkväxa upp genom att skydda sig så visst..
det e inte värst för den som skadas utan för dennas anhöriga....

Jag sa att jag inte ville ha en lag om det
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1136547&postcount=127
Och http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1136423&postcount=109

Som sagt jag ville inte ha en lag men händer det något så vill inte jag som bär fullutrustning vara med o betala...

ett ryggskydd kan innebära skillnaden mellan rullstol och kryckor...
som sagt detta va mitt sista inlägg i denna frågan e de nått mer så pma :)
 
AleX skrev:
Drogtestet säger också att du inte tar droger.... Kränkt blir du inte om alla måste göra det
Vid det tillfället och har för mig typ en månad bakåt så ganska orelevant att göra det när man ska ta kk.Däremot så kanske det vore bra för de som blivit staffade för missbruk ,fyllstyrning osv att bli ordentligt kollade vid jämna mellanrum! Polisen bedriver ju så vitt jag övervakning ibland så borde räcka med det!
Inte för att jag skulle tycka att det skulle vara jättehemskt å bli kollad men nog lite värre för agda 67år som någon för övrigt borde kolla ögonen på lite oftare men det är ju en annan femma!
 
Texas Ranger skrev:
Vid det tillfället och har för mig typ en månad bakåt så ganska orelevant att göra det när man ska ta kk.Däremot så kanske det vore bra för de som blivit staffade för missbruk ,fyllstyrning osv att bli ordentligt kollade vid jämna mellanrum! Polisen bedriver ju så vitt jag övervakning ibland så borde räcka med det!
Inte för att jag skulle tycka att det skulle vara jättehemskt å bli kollad men nog lite värre för agda 67år som någon för övrigt borde kolla ögonen på lite oftare men det är ju en annan femma!
Jo om det bara varit denna grupp som tagit droger så hade det varit hur lugnt som helst...
Problemet är att så är inte fallet..

om det är någon som är drogberoende så "stoppas" de från o köra med körkort...
har man inget o dölja så varför inte???
 
KawaChris skrev:
Okej så det är för alla andras skull som du vill ha lag på skinnställ.. för att folk är dumma? Vilken förmyndarattityd.
Jisses! är du tvungen att komma med personangrepp så fort du ser ngt du inte gillar!
 
AleX skrev:
Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Edit: jag mena med detta inlägg att om det händer något så skulle din självrisk kosta.... jag vill däremot inte ha en lag på det---

Väx upp ?

Det är väl just det som är själva poängen eget ansvar..

Tycker ditt inlägg är ganska löjligt men jag kanske missförstår ,du vill ju uppenbarligen inte heller ha nån lag som talar om för dig vad du ska ha på dig..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top