MC och Fartkameraskåp.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Var ute på en 22 milarunda i ett ärende och beslöt mig i regnandet för att testa vilka kameraskåp som var vakna och eventuellt ville ta en bild till nästa Idol tävling.Satte fart rejält men ingen av tre uppkommande skåp reagerade det minsta vilket ju var en liten besvikelse.Får väl gå och fota mig i en automat istället.Men frågan kvarstå ju.Är kamerskåpen enbart placerade på sina utvalda platser som ren skrämselpropaganda för just nu verkar de mest agera som ren dekoration längs vägarna. :va

2d8jpxi.jpg
 
Last edited:
Det är ett fast antal kameror som är aktiva dygnet runt, men exakt vilka som är aktiva varierar. Lite vardagslotto att köra för fort förbi dem med andra ord.

Sedan har folk påstått att de inte reagerar på MC längre.

Annars känns det lite onödigt att köra för fort förbi dem på hoj och ge framskyltspåhejarna mer bränsle på brasan.
 
I våras råkade en kamera blinka i 87 på 80-väg. Så dom känner av MC.
 
Den STORA plastraketen är kanske inte tillräckligt stor. Eller snabb.
 
Körde förbi en räcka på hisingen i somras.. 200 knyck på en liten daytona räckte för ett gäng fina blixtar! Ibland är dom vakna helt enkelt.. undrar om bilarna jag körde om fick stygga böter? :)
 
Det är ett fast antal kameror som är aktiva dygnet runt, men exakt vilka som är aktiva varierar. Lite vardagslotto att köra för fort förbi dem med andra ord.

Sedan har folk påstått att de inte reagerar på MC längre.

Annars känns det lite onödigt att köra för fort förbi dem på hoj och ge framskyltspåhejarna mer bränsle på brasan.

Är helt inne på din linje. Personligen så håller jag hastigheten vid fotolådorna.
Varför se till att de som inte gillar oss ska få mera vind under vingarna?
Finns så mycket dumheter som de med för mycket makt kommer på idag.
 
En kompis har en radarvarnare (som känner av aktiva kameror) och hen säger att det inte är många kameror som är "laddade"...
 
En kompis har en radarvarnare (som känner av aktiva kameror) och hen säger att det inte är många kameror som är "laddade"...

Det var ju med ett inslag om fartkamerorna i G.W.s program, där sa de exakta siffran för hur många kameror som är aktiva samtidigt, var en slående låg siffra men minns inte hur många nu. Var lite annan matnyttig information om ämnet i programmet.
 
En kompis har en radarvarnare (som känner av aktiva kameror) och hen säger att det inte är många kameror som är "laddade"...

Då kan du hälsa hen att hen antingen ska sluta lura dig eller reklammera den där varnaren dit hen köpt den. För den fungerar nämligen inte. I de nya skåpen, som inte är så nya längre, sitter kamera och radar alltid "laddade". Faktum är att den alltid mäter din hastighet sedan varerar det om en hastighetsöverträdelse resulterar i ett foto eller inte.
 
Då kan du hälsa hen att hen antingen ska sluta lura dig eller reklammera den där varnaren dit hen köpt den. För den fungerar nämligen inte. I de nya skåpen, som inte är så nya längre, sitter kamera och radar alltid "laddade". Faktum är att den alltid mäter din hastighet sedan varerar det om en hastighetsöverträdelse resulterar i ett foto eller inte.

Hmmm, hört det där tidigare. Källa på det? Funkade iallafall förra vintern (Sthlm-Idre)... Jag får väl be hen montera den på MC:n och göra ett roadtest igen. Typ.
 
Last edited:
Hmmm, hört det där tidigare. Källa på det? Funkade iallafall förra vintern (Sthlm-Idre)... Jag får väl be hen montera den på MC:n och göra ett roadtest igen. Typ.

Jag har också hört att det är så eftersom det inte finns något hinder för att föra heldatoriserad statistik på hastigheten.
Hindret för att fota alla är däremot att man har anställda som jämför med körkortsbilden.
Vilka kameror som fotar ska enligt vad jag vill minnas bero på den tidigare nämnda statistiken.
 
Varje fartkamera är aktiv i snitt 2-3 minuter per dygn. Sen varierar det naturligtvis mellan vägsträckorna. Utsatta vägsträckor kanske har aktiverat dom mer och mindre utsatta mindre tid aktiv.

Så det är en relativt liten chans att man ska bli fotograferad.

anledningen till att dom är aktiva så liten del av dygnet är att enligt svensk lag så räknas en registrerad bild som en anmäld överträdelse av lagen och då måste dom utreda den. Och dom har inte obegränsat med personal för att göra granskningen av bilderna.

Dom gjorde ju den missen i början med dom nya skåpen att dom hade dom aktiva lite för mycket med följden att det blixtsnabbt blev flera månaders handläggningstid.

Å andra sidan. Låt bli att köra fort förbi kameraskåpen. Även om kameran inte är aktiv så är radarn aktiv och registrerar vilka typer av fordon som passerar och hur fort det går. Dvs om många hojar kör förbi skåpen i hög fart så får dom statistik på att vi sköter efterlevnaden av hastighetsgränserna dåligt vilket ger bränsle på elden för åtgärder att förhindra det. Typ hastighetsspärrar på motorcyklar, effektbegränsningar eller andra dumheter. Vill vi fortsätta köra hoj såpass fritt som vi gör idag så bör vi sköta oss förbi kameraskåpen då det är en av dom plaster där "storebror ser oss".
 
En kompis har en radarvarnare (som känner av aktiva kameror) och hen säger att det inte är många kameror som är "laddade"...

Har kompisen sagt det eller har du faktiskt sett det. Jag har en gång i tiden haft en radarvarnare och visst varnade den för fartkameror. Den gjorde dock ingen skillnad på om kameran var aktiv eller inte. Den känner bara av radarn och den är alltid aktiv och registrerar trafikflödet.

Med andra ord. Har man en radarvarnare så kommer den att varna ett antal hundra meter före varenda kameraspåk oavsett aktiv kamera eller inte. En GPS app med kamerorna inlagda är lika effektiv i det avseendet.
 
Då kan du hälsa hen att hen antingen ska sluta lura dig eller reklammera den där varnaren dit hen köpt den. För den fungerar nämligen inte. I de nya skåpen, som inte är så nya längre, sitter kamera och radar alltid "laddade". Faktum är att den alltid mäter din hastighet sedan varerar det om en hastighetsöverträdelse resulterar i ett foto eller inte.

Ja. Precis. Radarn är alltid aktiv. Sen är det operatörerna från centralen uppe i Kiruna eller Luleå eller vart den nu ligger som väljer om kameran ska vara aktiv eller inte och det baseras på statistiken. Faktum är att om dom är lite vakna så kan dom teoretiskt från centralen upptäcka att man passerat en kamera i hög fart och då aktivera nästa kamera i väntan på att du ska passera. Om du kör bil så det är någon idé att fotografera då. Men jag misstänker att det är en möjlighet som inte utnyttjas då det kräver personal som övervakar på ett sätt som dom troligen inte har.
 
Hastighetsstatistiken ligger även till grund för om och hur länge en viss vägsträcka ska aktiveras. Gick ett TV-program om detta för inte så länge sedan.
 
Oavsett om det gillas eller ej så har jag 2 kameror på väg till jobb som inte har varit igång en enda vardag på 1 år, ingen av mina helgjobbdagar heller för den delen:3freak

Förra veckans insatts som skulle se till att få till bättring och bot i trafiken såg jag inte röken av, heller jag anar en konspiration.

jag tror Borg och Reinfeldt snodde pengarna till allt som har med detta att göra när dom lämnade in.. Ja så måste det vara..
 
Sedan har folk påstått att de inte reagerar på MC längre.

Jodå .. det gör de. Var ute o körde för några veckor sen och det blixtrade till för kompisen, han höll 80 på en 70 väg eller nåt (vi hade precis kört av en 90 väg) så de reggar nog.

Alla är väl dock inte igång alltid?
 
Har blixtrat på mig en gång, sen hör de till ovanligheterna att dom är aktiva.
 
Det är empiriskt fastställt att en på 25-30 fartkameror är aktiv. Slöseri med skattemedel kan man tycka.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top