MC-ns största fiende? Bilar och dess förare!

Budo skrev:
Oj det blev många svar. Tackar för det och all stöd för det behöver jag och så är jag ganska oerfaren då det här blev min första mc olyckan.
Detta hände i Växjö, korsningen mellan lidbergsgatan och norra esplanaden. Många olyckor där faktiskt!
Han, chauffören var rätt okej faktiskt och blev mera rädd än mig. Han sa bara att han inte såg mig men nämnde inte farten någon gång då den inte var hög. Det fanns flera vittnen som såg det hela och då var det till och med en som kom fram till mig och sade "det var tur att du inte körde fortare". Polisen var framme också så jag tror inte det blir några oklarheter ang vem bär skulden.
Ska in till verkstan på Måndag och höra vad dom säger men bara två vxl kvar kan inte va bra?!
Skadade vänster benet, speciellt vid höftet gör det ont men inget är brustet verkar det som. Däremot så har ev ett revben spruckit så det gör lite ont om man ska hosta eller liknande.
Fattar fortfarande inte att det verkligen hände!

Den korsningen hör väl inte till dom tydligaste i stan om man säger så.
Många "chansar" när dom svänger vänster där.
Den korsningen passerar man ngr gånger på en vecka och ofta är det folk som verkar förvirrade där.
Fattar inte att det inte blivit en rondell där, så glada som v-ö kommun är i rondeller :tungan
//Tobbe

jemp skrev:
hej på dej !

Det verkar som vi som kör hoj måste tänka för bilförarna oxå.
Vi måste utgå ifrån att alla kör som dom fick sina körkort i julklapp.
krya på dej

Onekligen är det så för det är vi som är mer oskyddade. Men som sagt jag tycker att folk gör alldeles för många saker medans dom kör. Hur förklarar man annars alla de "konstiga" olyckor i låga farter?
Har kört lastbil i några år innan jag byte jobb för inte så länge sedan och jag kan garantera dig att "vanliga billister" är den sämsta gruppen som vistas på vägarna. Jag har aldrig under mina år haft någon incident med andra en vanliga familjebilar och många mil har det blivit.

tobbeviking skrev:
Den korsningen hör väl inte till dom tydligaste i stan om man säger så.
Många "chansar" när dom svänger vänster där.
Den korsningen passerar man ngr gånger på en vecka och ofta är det folk som verkar förvirrade där.
Fattar inte att det inte blivit en rondell där, så glada som v-ö kommun är i rondeller :tungan
//Tobbe

Stämmer bra det, men så här års är det ändå rätt så bra sikt då allt det gröna inte har slagit fullt ut ännu.

jemp skrev:
hej på dej !

Det verkar som vi som kör hoj måste tänka för bilförarna oxå.
Vi måste utgå ifrån att alla kör som dom fick sina körkort i julklapp.
krya på dej

Dom fick dom i ett cornflakespaket.... :3freak

jemp skrev:
bilister tänker säkert många gånger på mopeder när dom ser ett framljus,
istället borde dom tänka att det kan vara en hoj som kör kanske i laglig hastighet eller idiot fort t.ex kör du i 250 km/h susar du fram i ca 75m per/s
jag säger inte att alla bilförare är tomtenissar eller att alla hoj förare är laglydiga . :fyllisar

det är väl också så att dom som inte är mcintresserade har inte ett lika "tränat" öga för att se skillnad på mc/moped

Ogre skrev:
det är väl också så att dom som inte är mcintresserade har inte ett lika "tränat" öga för att se skillnad på mc/moped

var det inte tal om att sätta en blå lampa fram på MC, just av denna anledning? :va

det borde väl vara så lätt som att skifta positionslampan till en blå lampa?

Fluxir skrev:
var det inte tal om att sätta en blå lampa fram på MC, just av denna anledning? :va

det borde väl vara så lätt som att skifta positionslampan till en blå lampa?

Får man verkligen ha blått ljus fram på fordon, är inte det enbart till för utryckningsfordon? Det är ju poppis bland alla fjårtisar med beämve att ha blåa lampor överallt, och det är ju tämligen förbjudet.

Jag hörde nån idioti om att man skulle ha tre lampor i en triangel på mc, tror det är ännu svårare att få igenom...

Hoztic skrev:
Får man verkligen ha blått ljus fram på fordon, är inte det enbart till för utryckningsfordon? Det är ju poppis bland alla fjårtisar med beämve att ha blåa lampor överallt, och det är ju tämligen förbjudet.

Jag hörde nån idioti om att man skulle ha tre lampor i en triangel på mc, tror det är ännu svårare att få igenom...

nej, man får ju inte ha det. men det skulle ev. lagstadgas att MC skulle ha det... jag är inte säker på detta, endast rykten, någon som vet mer?

Det blir bara bättre och bättre. Pratade med motpartners f-bolag idag och enligt dom så har hans försäkring gått ut 2 dagar innan smällen. Med andra ord så vill inte dom stå för någonting :).

Budo skrev:
Det blir bara bättre och bättre. Pratade med motpartners f-bolag idag och enligt dom så har hans försäkring gått ut 2 dagar innan smällen. Med andra ord så vill inte dom stå för någonting :).

Då pratar man med trafikförsäkringsföreningen:

"Du kan få ersättning för dina skador av TFF trots att bilföraren körde olagligt, utan trafikförsäkring. Bilföraren (eller ägaren) kan sedan bli skyldig att betala tillbaka hela eller delar av ersättning till TFF. Du kan även få ersättning om föraren smiter från olycksplatsen."

Sätt en jävla röd flagga på mopeder istället.. att de ser ut som hojar skall ju inte vara vårt problem.. det är väl bättre då att de som kör i 30 km/h har en stor röd flagga och en skylt LGF :P

Tråkigt för det som hände... hoppas allt löser sig och du får en ny fin hoj innan säsongen är slut!

Budo skrev:
Rätt intressant, han kan ha haft fordonet försäkrat i åratal utan påbud och pyttsat in en massa penhar. Sen går försäkring ut och två dagar senare har han inte rätt till en enda krona.

Nåja, det är somsagt trafikförsäkringsföreningen som går in och betalar istället.

Intressant tråd att lägga undan i gömmorna till nästa gång det kommer en svavelosande tråd om hur jävla dumma i huvudet de är på TFF som kräver skitmycket pengar bara för att man inte fixar pappersarbetet vid ett ägarbyte...

Lycka till med hojjen.

morlock skrev:
Rätt intressant, han kan ha haft fordonet försäkrat i åratal utan påbud och pyttsat in en massa penhar. Sen går försäkring ut och två dagar senare har han inte rätt till en enda krona.

Nåja, det är somsagt trafikförsäkringsföreningen som går in och betalar istället.

Visst är det så. Och gissa om f.b. är glada över att slippa betala för skadorna nu två dagar efter att hans förs. har gått ut?

Eureka skrev:
Sätt en jävla röd flagga på mopeder istället.. att de ser ut som hojar skall ju inte vara vårt problem.. det är väl bättre då att de som kör i 30 km/h har en stor röd flagga och en skylt LGF :P

Tråkigt för det som hände... hoppas allt löser sig och du får en ny fin hoj innan säsongen är slut!

Hoppas oxo det hela löser sig så snabbt som möjligt men känns ändå som att en reparation är att vänta och då kommer det säkert att ta tid. 1-2 månader är nog ingen överdrift.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul