MC:n startar fan inte!

Bikser

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki GSX-R750 -98
Har en GSX-R750 98'. Skulle ut och köra för några veckor sedan och den startar inte. Veckan innan gick den hur bra som helst.

Vad som händer: Startmotorn går men motorn svarar inte. Den kan småtända och gå i 1 till 1½ sekund. Gassar man fullt så tänder han inte.

Vad jag har kollat / Bytt: Bytt tändstift, Bytt bränsle, checkat bränsle pump och tryck, Kollat Luft och Bränsle filter, Oljan, Säkringarna, Batteri, Ventilerna.

Någon som vet något mer jag borde kolla?
 
Bikser skrev:
Har en GSX-R750 98'. Skulle ut och köra för några veckor sedan och den startar inte. Veckan innan gick den hur bra som helst.

Vad som händer: Startmotorn går men motorn svarar inte. Den kan småtända och gå i 1 till 1½ sekund. Gassar man fullt så tänder han inte.

Vad jag har kollat / Bytt: Bytt tändstift, Bytt bränsle, checkat bränsle pump och tryck, Kollat Luft och Bränsle filter, Oljan, Säkringarna, Batteri, Ventilerna.

Någon som vet något mer jag borde kolla?

gnista, tippsensor, stödsensor, tändningslås kanske
 
Min var hur jävla seg som helst idag, har inte startat den på 2 veckor. Fick hålla på bra länge innan han hostade igång. Du gav inte upp för lätt då? testa att stänga av lamporna och kolla om den går igång, kanske batteriet är kasst.
 
Gnista finns. Tänings lås har jag svårt att tro på för då borde inte äns startmotorn gå tycker jag, men kollar vell.
Tippsensor och stödsensor vet jag inte ens vad det är he he. :va

Jag laddade batteriet två gånger och provstartade. Provade till och med rullstart. Batteriet värkar inte vara dåligt, jag kan köra starten bra länge.
 
Bikser skrev:
Gnista finns. Tänings lås har jag svårt att tro på för då borde inte äns startmotorn gå tycker jag, men kollar vell.
Tippsensor och stödsensor vet jag inte ens vad det är he he. :va

Jag laddade batteriet två gånger och provstartade. Provade till och med rullstart. Batteriet värkar inte vara dåligt, jag kan köra starten bra länge.

Jag tror inte du har tippsensor, men en stödsensor lär du ha! (En sensor som bryter tändngen när stödet är ute, typ...) Men har du gnista, så har du, liksom, typ :4skrika

Prova med lite startgas, startar den på det så får den inte soppa så det räcker! (kan starta på startgas även om den får förmycket soppa, bara det inte är jätte mycket förmycket!)

(EDIT: startgas är det bästa som finns! Nästan allt startar med startgas utom människor dom liksom, stoppar med startgas... blir liksom, stoppgas :3freak )
 
triple skrev:
Jag tror inte du har tippsensor, men en stödsensor lär du ha! (En sensor som bryter tändngen när stödet är ute, typ...) Men har du gnista, så har du, liksom, typ :4skrika

Prova med lite startgas, startar den på det så får den inte soppa så det räcker! (kan starta på startgas även om den får förmycket soppa, bara det inte är jätte mycket förmycket!)

(EDIT: startgas är det bästa som finns! Nästan allt startar med startgas utom människor dom liksom, stoppar med startgas... blir liksom, stoppgas :3freak )

Den har tipp sensor.

MVH
Gm
 
Ok, Tipp och stödsensorer. Fattar.

Startgas: Jag har provat med 'Fullt', 'Lite' till 'Ingen' gas. och det blir så som det står i mitt första inlägg.

Bränslepumpen bildar tryck så det är inge fel på den.

Tack för alla svar så här långt :tummenupp
 
Bikser skrev:
Ok, Tipp och stödsensorer. Fattar.

Startgas: Jag har provat med 'Fullt', 'Lite' till 'Ingen' gas. och det blir så som det står i mitt första inlägg.

Bränslepumpen bildar tryck så det är inge fel på den.

Tack för alla svar så här långt :tummenupp

kolla tippsensorn, jag har ingen anign om var den sitter eller så, men kolla den. :)
 
Bikser skrev:
Startgas: Jag har provat med 'Fullt', 'Lite' till 'Ingen' gas. och det blir så som det står i mitt första inlägg.

Med startgas menar dom nog det man köper på burk. Får du inte fart på den då så borde du ta och kolla om du har gnista. Iom att bränslepumpen funkar så borde du ha soppa kan man tycka.
 
Bikser skrev:
Ok, Tipp och stödsensorer. Fattar.

Startgas: Jag har provat med 'Fullt', 'Lite' till 'Ingen' gas. och det blir så som det står i mitt första inlägg.

Bränslepumpen bildar tryck så det är inge fel på den.

Tack för alla svar så här långt :tummenupp

Startgas: :tungan

5302229.jpg
 
Om det skulle vara tippsensorn så skulle det vell inte vara någon gnista. Och gnista finns det. Tippsensorn funkar vell som en brytare. Av eller På. Så det kan ju knappast finnas något mellan läge. Skulle kunna ha ärjat igen, men under tre nätter i ett garage? Den gick ju fel fritt innan.

Aha. Den sortens gas. :brinnerup he he. Får vell testa.
 
Last edited:
Bikser skrev:
Om det skulle vara tippsensorn så skulle det vell inte vara någon gnista. Och gnista finns det. Tippsensorn funkar vell som en brytare. Av eller På. Så det kan ju knappast finnas något mellan läge. Skulle kunna ha ärjat igen, men under tre nätter i ett garage? Den gick ju fel fritt innan.

Aha. Den sortens gas. :brinnerup he he. Får vell testa.

Jupp tippsensorn slår av både bränsle och tändning.
 
du skrev att du bytt bränsle men har du tömmt förgasarna eller har du insprutning på den hojen kanske?
 
Om du nöter med startmotorn, luktar det bensin? I vilket fall så försök hitta en polare med en likadan hoj så du kan testa med hans CDIbox monterad på din hoj.
Eftersom du har gnista så måste det vara bränslerelaterat inbillar jag mig.
 
Presis. Det stinker bränsle. Tyvär så har jag ingen jag kan låna CDIbox av. Får vell hitta på något.
 
Här kommer lite mer utförligt om vad som händer. Om jag inte provstartat på en natt så händer detta:
Om jag provar att starta med normal tomgång eller kallstart gas (Choke, fast endå inte) händer det inget. Om jag där efter ger full gas så händer det ingenting då heller. MEN, när jag går tillbaka till tomgång/choke så börjar den tända och gå i 1 eller 2 sekunder. Drar jag på fullt igen så är det dött. osv.
:mad: :huvet
 
triple skrev:
Jag tror inte du har tippsensor...

Jo, det är tippsensor på dom.

Min förra -98:a startade inte ett tag. Den gick runt och hade gnista och så men till slut så kollade jag ändå batteriet. Där fanns felet. Batteriet tog inte emot laddning ordentligt. Nytt batteri och jag hade aldrig mer startproblem med den hojen. Värt att kolla kanske?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top