MC:n dör mitt under pågående körning slumpmässigt! Blir galen..

Steinmarkh

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2013
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki GSF 600S Bandit
Hej hej!

Varning för en vägg av text!

Jag har en Suzuki GSF 600 Bandit från 1997.

Ända sen jag köpte den för 1,5 år sedan har jag kämpat med detta problem. Felet ter sig som så att med ojämna avstånd dö helt när man håller på att köra för att sedan vara enormt svårstartad.

En typisk tur med banditen går till så här: jag startar och kör mot mitt mål, håller jämn gas på t.ex. 90 km/h. Helt plötsligt ser jag på hastighetsmätaren att hastigheten kryper nedåt sakta, 87-85-83-80 km/h, kompenserar genom att ge mer gas vilket inte ger någon effekt. Hastigheten fortsätter att sjunka och jag vrider mer och mer på gashandtaget tills jag har full gas. Den enda effekt det ger är att ljudet från avgasröret låter väldigt dovt och burkigt, hastigheten fortsätter att sjunka.

När hastigheten har sjunkit så pass att växeln är för hög, växlar jag ner ett steg, gasar, inget händer. Växlar ner igen, inget händer. När man kommer ner mot 40 km/h och frikopplar för att växla ner så dör motorcykeln helt och man rullar bara tills man står still.

Försöker starta motorcykeln, startmotorn går runt men motorcykeln går inte igång. Ibland, 1 av 10 gånger startar den med full choke men når då inte ens 1000 varv, närmare 800, när den normalt skulle tokrusa vid full choke. Försöka man köra i det läget så är det motorstopp så fort man släpper kopplingen 5 millimeter. Oftast startar den inte alls dock så man kan försöka flera minuter utan att den startar och man hör att batteriet håller på att få slut på ström.

DÅ! Helt plötsligt, startar den och tokrusar som normalt med full choke. Vrider av choken och man kan köra iväg som om INGET hade hänt. Detta håller i sig högst en mil innan exakt samma visa händer igen - hastigheten sjunker, den svarar inte på gas, dör när man frikopplar och går sedan inte att starta.

Grejen är att det här problemet kommer slumpmässigt, som längst körde jag 50 mil non-stop över en dag. Nu senast hann jag köra 4 mil innan det hände och jag fick lämna cykeln efter vägen. Däremellan är den till synes helt normal, varför jag tror att problemet är löst och ger mig iväg. Körde till jobbet flera dagar i rad, det hade jag aldrig gjort om jag visste att den kunde dö när som helst.

Första gången det hände visste jag inte vad det var, trodde det var en engångsgrej. Den startade nästa gång.
Efter att hänt någon gång till har jag fått hjälp att kolla förgasarna så att det inte var något som satt igen dem eftersom symptomen tydde på soppatorsk - att den inte får bränsle trots att det finns gott om det. Det hjälpte dock inte.
Efter det hade hänt någon gång till körde jag den till en verkstad, där hade batteriet tydligen ingen ström när de skulle prova den, batteriet hade varit felfritt innan jag lämnade in den. Det upptäcktes sen att batteriet hade kokat och de kunde mäta sig till att spänningsregulatorn inte gjorde sitt jobb. Jag köpte en begagnad regulator och bytte själv, kunde mäta korrekta värden och trodde att problemet var löst varför jag glatt gav mig iväg. Men exakt samma sak hände igen. Den uppmäter fortfarande bra värden på batteriet, med strömmen av, strömmen på och under tomgång även efter den senaste "incidenten".

Jag har varit insnöad på att symptomen hade med spänningen/regulatorn att göra eftersom det var det man trodde på verkstaden. Men nu verkar det ju som att det inte har något med det att göra? Som sagt så tycker jag det verkar som bränsleproblem men verkstaden hade varit i kontakt med någon servicechef på Suzuki som också trodde att det var något överspänningsskydd som slog av motorcykeln, så därför har jag helt enkelt köpt det rakt av.

Nu är jag i ett läge där motorcykeln står 40 mil hemifrån och verkstäder inte vill ta emot den eller avråder mig från att lämna in den eftersom det är så svårt att felsöka när felet kommer så sällan och det blir för dyrt eller för jobbigt att lägga ner tiden på verkstaden.

Nu ber jag ödmjukt om tips på åtgärder jag själv kan vidta för att få problemet att försvinna för gott! Kontroller eller åtgärder för att felsöka eller bara delar att byta ut en efter en. Var börjar jag? Är tacksam för allt som kan leda mig närmare en lösning på problemet och alla ord och tankar som skrivs i den här tråden. :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nästa gång skulle jag testa att öppna tanklocket, pyser/puffar det till så har du undertryck i tanken, och då ligger antagligen en slang i kläm. Det borde hända mer regelbundet om det är något sånt, men värt att testa.
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Laddregulatorn. Googla dig fram till hur man mäter den, om du inte vill byta den på chans. Om du byter den så byt också batteri, för en dålig regulator dödar batteriet.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förgasare?
Kondensvatten i bensinen som långsamt stiger och sätter igen munstyckena. Efter en stunds stillastående sjunker vattendroppen och allt är som vanligt.
Dränera och gör tokrent i tank, kranar, slangar och förgasare!

Insprutning? Då vete tusan vad det kan vara...
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kan oxå var membranet i bränslekranen, så var det för mig. Trasigt membran öppnar inte och du får ingen soppa till förgasarna. Innan du ev köper membran kan du enkelt kolla genom att ställa den i läge pri och se hur det går.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Intermittenta problem är ett jävulskt fanstyg att lösa.. har du kunnat lägga märke till nån gemensam nämnare i driftförhållanden när den har dött? Typ väderlek, temperatur.. Har du kollat ventilspel? Är dom för tighta kan du ju hamna över noll och tappa kompet eller bränna ventilerna. Då går inte motorn men kan hoppa igång när den kallnar. Enkel och gratis sak att kolla om du har ett bladmått dessutom!
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Hade ett liknande problem med gräsklipparmotorn, helt plötsligt stanna den och gick inte att starta för att plötsligt funka igen. Det var problem med tändhatten, blev överslag i den. Prova att byta.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
I gammelvolvon var det dåliga tändstift som gav symptomen! Efter flera resor hos verkstan som bytte tändspole osv visade det sig bara vara slöa tändstift som gick för varmt...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det första jag skulle gjort när den dör är att skruva ut ett tändstift.
Är det snustorrt får den inget bränsle, är det blött får den ingen gnista/luft.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Soppapump? Hoj med förgasare brukar fylla kopparna bra bara på att gravitationen drar soppan ur tanken, sen när man kör längre på högre varv suger den kopparna tomma och motorn dör, sen tar det en stund innan det rinner till tillräckligt med sås igen. Symptomen med choke osv får mig att tro att problemet är soppa relaterat.
Kolla upp bränslenivån i kopparna vid gång, den skall inte sjunka nämnvärt.

Annars tror jag också på kondensen som någon nämnde tidigare, skit i tanken ockaå möjligt, men det borde synnas bra när man har isär föggarna, eller om det finns ett försatt filter dådå.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top