Mc-mek vs bilmek

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Går fordon, och tänkte läsa vidare till mc-mek.. Men nu har jag börjat tycka det är jävligt skoj att skruva på bilar. Måste välja till vissa ämnen för att kunna läsa vidare till mc-mek efter gymnasiet, därför jag är lite fundersam.
Vad skulle ni välja och varför?
Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika jobben?
Hur skiljer lönen?
Lättare att hitta jobb som bilmek?
Hur upplever Du ditt jobb som bil- eller mcmek?
:)

Har inga egna erfarenheter av arbete som vare sig bil eller mc-mek men det jag har hört är att arbetsmarknaden för mc-mek är rätt så begränsad medans en bil-mek får väldigt mycket tråkiga rostlagningar. Har du möjlighet att göra praktik på en bilverkstad för att få känslan för vilka arbetsuppgifter det är och hur bil-mek i "verkliga livet" är så hade det ju varit optimalt!

Coola Ola skrev:
Har inga egna erfarenheter av arbete som vare sig bil eller mc-mek men det jag har hört är att arbetsmarknaden för mc-mek är rätt så begränsad medans en bil-mek får väldigt mycket tråkiga rostlagningar. Har du möjlighet att göra praktik på en bilverkstad för att få känslan för vilka arbetsuppgifter det är och hur bil-mek i "verkliga livet" är så hade det ju varit optimalt!

Ska ut på praktik om 2 veckor (Toyota):)

Verkar som om bilmekaniker har en mer stressad miljö, och som du säger får göra mer skitjobb...

En sak att ha i åtanke är att MC-mek kan vara väldigt säsongsbetonat.
Vissa mc-firmor låter sina mekare stämpla på vintern.
Å andra sidan är jobbet Grymt stressigt när det är högsäsong.

Vill du ha stora möjligheter till jobb skall du satsa på att bli bilplåtslagare som det är stor brist på.
Angående rostlagningar så är min erfarenhet att större märkesverkstäderna inte gärna tar sådana jobb, så satsa på jobb hos en större verkstad i så fall.

Har jobbat som bilmeck och jobbar som mcmeck och skulle inte vilja byta tillbaka för allt i världen... renare, roligare finlir,inte lika tungt(inge kul att byta 20 vinterdäck på en dag vid den säsongen)

Visst mycket stressigare under högsäsong på mc och på endel ställen ganska mycket övertid bitvis, kanske inte kul att stå och skruva customjärn hela dagarna men bättre än bil iaf(trots allt so dominerar ju customloken på verkstäderna)

Nackdelen är att man måste ha en relativt ny hoj som man trivs med för att inte bli tokig när man provkört allt nytt o fint...

Skulle du känna att bil suget blir för stort så kan du ju alltid mecka din egen bil privat

Fy för bil-mecksjobb.
Jobbar du på större firmor är det ofta rena akordsjobben.
Försök isf få ett jobb där de mest tar moderna bilar för service och liknade.
Att stå och laga rost är så surt och man får aldrig betalt för skiten.
Jag tänkte bli mc-meck förr, men som det står ovan, det är i många fall säsongsberoende och jobben växer inte direkt på trän trots att så många hojar finns i trafik.
Det är egentligen brist på bilmekaniker idag, iaf sånna som är mer än reservdelsbytare.
Jag grejar en del med AC på bilar och tänker gå över mer och mer till detta i stället för de skitiga grejor som annars är väldigt vanliga och olönsamma.
Är du en fena på bilelektronik så kan du få kanonjobb, det fattar nämligen inte alls många sig på, de kan koppla in testinstrument ungefär och hittar den inte felet så blir det stillestånd.

Jag var nära att gå fordon istället för data på gymnasiet, nu i efterhand känns det som att det var tur att jag inte valde fordon. En kompis jobbade arslet av sig på en stor bilverkstad och hade jobbat där i 4 år och hade en lön på ca 11 000:- efter skatt :brinnerup Och det är för nåt som han är utbildad för! Skulle aldrig jobba med bilar för den skitsumman, inte meka med dem iaf. Har svårt att tro att mc-mek har så mycket mer i lön också, och det är garanterat svårare att få jobb som mc-mek.
Satsa på någon specialinriktning inom fordon om det går, lillbrorsan körde inriktning på billackering och jobbar som det idag. Personligen tycker jag att det är roligare att lackera bilar än att skruva med dem, man tröttnar inte lika fort.

Jag går också fordons fast i Skellefteå.Min plan är då att välja maskin/lastbil i tvåan och bli traktormekaniker.Roligt jobb eftersom jag har både praoat och sommarjobbat i en traktorverkstad i 4 veckor.Dessutom är det gott med jobb för det+att det är skitkul :tummenupp

cRoC skrev:
Ska ut på praktik om 2 veckor (Toyota):)

Verkar som om bilmekaniker har en mer stressad miljö, och som du säger får göra mer skitjobb...

Toyota har jag varit på! :)

Inge kul o byta däck hela dan o göra service.

Nädu, mc mekaniker är eftertraktade, vad jag har hört iaf.

Dee_cati skrev:
Jag var nära att gå fordon istället för data på gymnasiet, nu i efterhand känns det som att det var tur att jag inte valde fordon. En kompis jobbade arslet av sig på en stor bilverkstad och hade jobbat där i 4 år och hade en lön på ca 11 000:- efter skatt :brinnerup Och det är för nåt som han är utbildad för! Skulle aldrig jobba med bilar för den skitsumman, inte meka med dem iaf. Har svårt att tro att mc-mek har så mycket mer i lön också, och det är garanterat svårare att få jobb som mc-mek.
Satsa på någon specialinriktning inom fordon om det går, lillbrorsan körde inriktning på billackering och jobbar som det idag. Personligen tycker jag att det är roligare att lackera bilar än att skruva med dem, man tröttnar inte lika fort.
lackerare tjänar bättre med, de har högre timkostnad än plåtisar eller mekaniker.
Men ofta behövs ju fler på de andra jobben plus att man ju bör ha en viss fallenhet för att lacka bra.
Visst är det dåliga pengar, konstigt nog, alla vill ha sina bilar lagade men ingen vill betala:lol
Men man överlever ju på det och det kräver ju inte så våldsamt mycket, man har ju inte ansvar över människor osv.
Men nån måste ju vara mekaniker med, hur ska det anars gå, folk köper ju massor med bilar och kan i allmänhet inte ett dyft själva.

Solid snake skrev:
Toyota har jag varit på! :)

Inge kul o byta däck hela dan o göra service.

Nädu, mc mekaniker är eftertraktade, vad jag har hört iaf.
Du har fel, service är ofta guldjobben, man följer sitt schema och det går ofta fort.
Tråkigt kanske, men då skulle du se en del annat man får göra, jag står då ut med service på en ny bil jämfört en 15 år gamal bil eller liknade med rostlagning.

Hjulen tar man ju ändå nästan alltid av vid service och att då byta till vinterhjulen ser jag inte som avancerat, men det är jag det.

Silwer skrev:
Du har fel, service är ofta guldjobben, man följer sitt schema och det går ofta fort.
Tråkigt kanske, men då skulle du se en del annat man får göra, jag står då ut med service på en ny bil jämfört en 15 år gamal bil eller liknade med rostlagning.

Hjulen tar man ju ändå nästan alltid av vid service och att då byta till vinterhjulen ser jag inte som avancerat, men det är jag det.

Du, service på vilken bil som helst är inte roligt på vintern när det droppar ner snö och is i overallen när man står under, men det är ju bara vad jag tycker.

Jag vet att man jobbar efter ett schema, ett par dagar var vi klara 3 timmar innan vi slutade, kul? nä.

Sitta o glo är inte kul.

Jag vet att man plockar av hjulen vid service.

då tar man ju bara nästa jobb?
Det är ju service på hojar med, iofs är de väl inte som du beskrev fulla med snö, men jag tror man ledsnar på det med om man inte är intresserad.
Det handlar inte för mig tat det måste vara så roligt, men det behöver ju inte vara pest heller.
Som sagt man ska satsa på nåt som går ut över det vanliga reservdelsbytandet så att man har nån specialkunskap, då slipper man ju de där värsta jobben.

Välj transport istället och få körkort osv. Behövs verkligen folk inom den kategorin då många är 40-talister.

Silwer skrev:
Men det är ju en vesäntlig skillnad att kuska med lastbil dagarna i ända, det är ju inte direkt samma sak, så det måste bero på intresset.

Det är sant, men det är ett bra jobb hyffsad lön och ibland väldigt roligt.

Fast det är väl från person till person, men jag är en sån människa som mår dåligt av att vara instängd på en fabrik eller bilverkstad.

Silwer skrev:
lackerare tjänar bättre med, de har högre timkostnad än plåtisar eller mekaniker.
Men ofta behövs ju fler på de andra jobben plus att man ju bör ha en viss fallenhet för att lacka bra.

Jo efterfrågan är iofs inte lika stor, men att det krävs fallenhet för att lacka bra håller jag inte med om. Jag är väldigt kreativ men när det gäller målning och sånt så kommer det inte ut hela vägen till händerna, därför är jag kass på att rita och allt sånt. Men efter att ha lackat i ca ett halvår så tycker jag att jag var duktig, och nu lite senare så känner jag mig ännu duktigare :) Som med allt annat så kan man lära sig det utan några som helst förkunskaper, och det är värt det för att slippa stå och svetsa rost och dra hjullager etc :(

cRoC skrev:
Går fordon, och tänkte läsa vidare till mc-mek
Hur upplever Du ditt jobb som bil- eller mcmek?
:)

Enkelt, bilmek= säsong hela året o då blir inkomsterna bra. MC är kul iom intresset för dom mene det är för mkt offseason med dom! Ta bilmek o se till att ta jobb på RÄTT verkstad.. inte giganterna med de stora märkena för det e som tidigare sagts i tråden slavjobb för pisslön. Se till att komma in på en liten verkstad med bra vilkor så kan du ta in mkt svart o meka eget obergänsat osv. Jag va på en "allbilverkstad" då jag fick mitt första jobb o det va tungt i början eftsom man va färsking..men sen gick det bra.
Utan att ta livet av sig kunde det bli 20 000.- rent/mån o det e inte fy skam med dagens skattesystem.
check.
/flemming :hihi

Lastbilar har jag ingen som helst lust att arbeta med, så det går fetbort.. Verkar som om bilmek verkar bäst. Men som sagt, har ju praktik om 2 veckor så då lär jag märka om det är nåt för mig :)
Ang lön så bryr jag mig inte särskilt mycket sålänge jag tycker om mitt jobb. Lacka, kan det vara kul att slipa halva dagarna?

Flemming: När du sa 20k "rent". Menar du efter skatt då?

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back