MC med keyless-system

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jo, det var bara en tidsfråga, förstås... så häromdagen hände alltså det som inte fick hända, men som lika säkert som att Daniel Helldén har arslet fram, skulle hända... någon gång! Batteriet i fjärrdosan gick alltså utan förvarning från fullt fungerande till tokdött. Så jag fick ett 3,5 km långt ofrivilligt motionspass, i de värsta motluten hitom Himalaya.

Nåväl, hädanefter är planen, antingen eller bådadera:
a) Ta för vana att byta batteriet i dosan varje år
b) Att alltid ha med ett extrabatteri

Eller har någon något bättre tips? Det är kanske inte så vanligt med keyless på mc, som det är på bilar? Men konsekvensen blir väl densamma? Att man står där med ett okörbart fordon. Alla goda råd kommer belönas med Folktandvårdens bokmärken med Bambi-motiv, extra special edition...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vet du om nyckeln rapporterar spänningsnivå till hojen och att den borde varna? Har så på bilen iaf. Säkrast känns väl att göra både och, byta regelbundet och ha batteri med

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Vilken hoj? Min Triumph Scrambler med keyless har en särskild platta under sadeln där man lägger nyckeln mot för att starta även om batteriet i den är urladdat. Har sett den nödlösningen på flera hojar och bilar med keyless.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vilken hoj? Min Triumph Scrambler med keyless har en särskild platta under sadeln där man lägger nyckeln mot för att starta även om batteriet i den är urladdat. Har sett den nödlösningen på flera hojar och bilar med keyless.

Det var min första tanke också - det brukar alltid gå att få igång hojen/bilen ändå. På VW är det ett område där låscyllen brukade sitta förr på rattstången tex.

Min andra tanke var - fan vad jag inte behöver keyless på MC. Möjligtvis undantaget BMW´s system där även tanklocket är keyless. Där har Triumph tex misslyckats totalt när man måste fram med nyckeln ändå för tankning. Men jag (som i övrigt är prylnörd) klarar mig fint med gamla hederliga nyckeln på hojen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med nyckellöst startsystem på mc - känns som en uppfinning ingen har efterfrågat och som skapar fler problem än det löser. Har haft det ibland på hyrhojar och då har det varit en ständig källa till orostankar i huvudet - "var lade jag nyckeln nu igen", särskilt när man kör med packning, stannar ibland tar i och ur grejer ur packväskor osv. Hojuthyraren berättade att de ofta fick rycka ut till kunder som hade råkat lägga nyckeln i packväskan och stänga locket.

Din plan låter rimlig. Jag gillar att helgardera, så jag skulle kört på både a och b, fast med två extrabatterier som jag förvarar på olika ställen.
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Ja, hade det gått att välja bort hade jag gjort det. När inte tank- och styrlås är elektriskt är det helt poänglöst med ”keyless”.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja, hade det gått att välja bort hade jag gjort det. När inte tank- och styrlås är elektriskt är det helt poänglöst med ”keyless”.

Ja just det - glömde styrlåset! Nästan ännu störigare...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Trots att de hojar jag kört haft keyless för både tank- och styrlås har det känts totalt meningslöst. Man måste ju ändå oftast ha en nyckel med sig för skivbromslåset.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Trots att de hojar jag kört haft keyless för både tank- och styrlås har det känts totalt meningslöst. Man måste ju ändå oftast ha en nyckel med sig för skivbromslåset.

Går det att få upp ett elektroniskt styrlås om batteriet i hojen är dött? Det kan ju vara jobbigt att få upp en död hoj på släp med hjulet fullt vänster? Eller har tillverkarna fixat någon manuell metod att öppna upp låset ändå?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har keyless, men hade inte direkt saknat det även om det funkat felfritt i 5000 mil. Till TS. Som flera har skrivit tidigare, så ska det finnas ett ställe på hojen som man ska hålla nyckeln emot, om batteriet är dött. På min BMW fick jag en varning om att batterikapaciteten var under 30% för ett tag sedan. Har dessutom en plastnyckel som funkar vid sensorn om jag tappar den riktiga nyckeln. Den är liten och lätt och är alltid med i plånkan.

edit. Kom på att på min KTM 1290SA-17 så funkade inte nyckeln vid leverans. Fick ta fram nyckeln och hålla den mot sensorn i ett par veckor tills jag fick en ny nyckel.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Går det att få upp ett elektroniskt styrlås om batteriet i hojen är dött? Det kan ju vara jobbigt att få upp en död hoj på släp med hjulet fullt vänster? Eller har tillverkarna fixat någon manuell metod att öppna upp låset ändå?

Ingen aning, men i och med att det är elektriskt känns det ju som en potentiell källa till den typen av problem. Vet iaf att BMW haft mycket strul med det elektriska tanklåset.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Well, i mitt fall är det Hondas lågbudget snik, som de kallar Smartkey, och som långt ifrån är ens i närheten av smart som en förskoleklass. Dosan skickar en konstant puls till tändningen, därav att batteriet kan gå från funkar bra till tokslut på ingen tid alls...

Nåja, jag fick i alla fall lite cool träningsvärk. I muskler jag inte visste att jag hade ens...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Går det att få upp ett elektroniskt styrlås om batteriet i hojen är dött? Det kan ju vara jobbigt att få upp en död hoj på släp med hjulet fullt vänster? Eller har tillverkarna fixat någon manuell metod att öppna upp låset ändå?

Ja, det funkar. Man håller nyckeln mot sensorn. Då funkar det som vanligt, men inte trådlöst. Fick göra så på min KTM 1290SA första veckorna då orginalnyckeln inte funkade.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Well, i mitt fall är det Hondas lågbudget snik, som de kallar Smartkey, och som långt ifrån är ens i närheten av smart som en förskoleklass. Dosan skickar en konstant puls till tändningen, därav att batteriet kan gå från funkar bra till tokslut på ingen tid alls...

Nåja, jag fick i alla fall lite cool träningsvärk. I muskler jag inte visste att jag hade ens...

Jag blev nyfiken och googlade lite, hittade denna högst komiska video på hur man startar en Goldwing med en död Smartkey, kanske det finns någon liknande fingercirkus för din Honda?:

 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tack! Ni kommer alla att belönas med samlarrariteten Tonton Macoutes original-woodoo-nålar med tillhörande docka, dekaltrimmad med Honda-loggan...

...och förstås en närmast oförskämt varm och myggfri mc-sommar!!!!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top