MC möter rådjur.

Så där är det, man tycker man har så jäkla mycket koll och så plötsligt händer det bara, å inte hinner man göra ett skit åt det.

Odsen för oss hojåkare är tyvärr inte så goda, för att över huvud taget kunna köra så tvingas men stänga av alla varningsklockor som ringer i huvet, det går förstås inte så länge. Resultat: Man kör som en jä_la kärring nu för tiden :(

goba skrev:
2339184 one lucky guy.... kanske bättre att köra snabbt in i ett än långsamt enligt de fysiska lagarna......
japp, det verkar så iaf. Jag var så sjukligt nära att krocka med ett rådjur i 140 mitt i natten på väg hem från jobbet. Skulle uppskatta att jag missade den med kanske 1 meters marginal. Mao så var jag bara en bråkdel av sekunden ifrån att klippa den :skrämd
Undrar vad som hade hänt, kanske hade jag klarat det eftersom det var på en raksträcka!?

synd på kåpor och skogens lille gynnare.

förilla bra musik!
går igång rejält på sånt.

FUBAR skrev:
2339625 japp, det verkar så iaf. Jag var så sjukligt nära att krocka med ett rådjur i 140 mitt i natten på väg hem från jobbet. Skulle uppskatta att jag missade den med kanske 1 meters marginal. Mao så var jag bara en bråkdel av sekunden ifrån att klippa den :skrämd
Undrar vad som hade hänt, kanske hade jag klarat det eftersom det var på en raksträcka!?
Du menar om du skulle ha smällt med det på en raka?
http://videos.streetfire.net/hottestvideos/14/84036997-E95B-4E98-A0D1-D2043F6C031D.htm
Det är såna här filmer som gör att jag knappt kan köra mer, man går f_n aldrig säker :gnissla

rådjuren är så satans duma också (förutsagt att man inte själv kommer i 200 blås) att dem ska springa ut när man kommer.
Vad är de som får rådjuren till att springa ut just när man kommer? Det är väll egentligen inte oturen för det är väll ljuset som dem springer ut till? Precis som katter.

Quaya skrev:
2340984 rådjuren är så satans duma också (förutsagt att man inte själv kommer i 200 blås) att dem ska springa ut när man kommer.
Vad är de som får rådjuren till att springa ut just när man kommer? Det är väll egentligen inte oturen för det är väll ljuset som dem springer ut till? Precis som katter.
Vet inte men jag har sett rådjur komma springande från öppet fält i dagsljus och rakt ut på vägen, inte frågan om att reagera på att det kommer något från sidan över huvud taget, har de bestämt sej att springa för 1 minut sedan då gör de jävlarna det (verkar det som), det spelar ingen roll om nr1 nästan blir överkörd, nr2, 3 och 4 sprintar likförbannat över också :död
De verkar inte ha mycket till överlevnadsinstinkt eller så har de ännu inte fattat att det finns större saker som rör sej snabbare än de själva :va
Konstiga djur (det gäller iofs nästan alla djur, hehe)

Fick ett rådjurskid som sparang in i ljuddämparen en mörk kväll i 140 knyck snacka om ögonblicks verk:fakta jag vände och såg i strålkastarljuset att kidet reste sig å stack så vi klarade oss med blotta förskräckelsen bägge två.:Bugar

Ozzian skrev:
2341145 Vet inte men jag har sett rådjur komma springande från öppet fält i dagsljus och rakt ut på vägen, inte frågan om att reagera på att det kommer något från sidan över huvud taget, har de bestämt sej att springa för 1 minut sedan då gör de jävlarna det (verkar det som), det spelar ingen roll om nr1 nästan blir överkörd, nr2, 3 och 4 sprintar likförbannat över också :död
De verkar inte ha mycket till överlevnadsinstinkt eller så har de ännu inte fattat att det finns större saker som rör sej snabbare än de själva :va
Konstiga djur (det gäller iofs nästan alla djur, hehe)

Jo man har märkt det.. det är inte smarta djur men det jag menar av egen erfarenhet (förvisso med bil) är att påväg till lumpen en söndagkväll så är där en väg som säkert är 2 mil lång och kl 23 så var det då bara jag och en annan bil framför mig, och inte ett ljusskymt låångt fram eller bakom oss men endå så lyckas fan ett rådjur rusa ut framför bilen som körde framför mig och han förstör hela sin grill och lyktor.

klippte err rådjur med bil för ett par år sedan. inte alls kul. som tur kom polisen bak oss som stannade o tog hand om bambin.
skador på bilen över 60.000:-

hade inte en suck att bromsa innan det small..

kanske vi hade sluppit alla bambi olykor om bambi hade lärt sig liiiiite trafik reglar.

Hösten 2004 går till historien för mig som frontfördärvare.
Har varit ute i skog och mark och jagat rådjur sedan premiären i början på september. Inte ett djur i sikte:gnissla .
I början på oktober så tog jag en bock med fronten på bilen i 70 blås. Ny grill, ny huv och höger sida fick sig en rejäl omlackning.:huvet
Mitten av oktober så körde bilen framför mig över ett rådjur, jag hinner se att rådjuret reser sig upp och springer rakt in i min front i 40 blås. Ny resa till lackeraren.:(
I början av november så besämmer sig rådjur nr tre för att hoppa ut framför mig. Klipper av båda bakbenen och sabbar fronten på bilen igen fast på vänster sida. Får avliva djuret med kniv i väntan på polisen:rolleyes: .
Två dagar senare kör jag in i en falk som skrotar två extraljus och spräcker framrutan. En vecka efter att allt är lagat så kommer nisse-grävling och sedan var underredet helt kass.
Sen kommer ju dom mänskliga sakerna: Grannen genar över min bakdel och man får lacka om hela aktern inklusive bakluckan. Två veckor senare vid försäkringsbesiktningen backar en skylift in i fronten, dom skulle sätta upp ny skylt för försäkringsbolaget:rolleyes: . Påväg från lackararen så kommer en lastbil och släpper av ett lass med singel över mig och tre andra bilar. Ny omlacknig av fronten plus byte av samtliga lampor fram och framruta.

Nu är den bilen såld. Förde väl otur med sig kan man säga. Men bilen har ju lack för en hel armé så stenskott ner till plåten lär väl aldrig hända.
Jag har turligt nog aldrig smällt med bågen och efter att jag vet hur hårda dom är från en bil så slipper jag gärna den upplevelsen.

Thunder skrev:
2343009 Hösten 2004 går till historien för mig som frontfördärvare.
Har varit ute i skog och mark och jagat rådjur sedan premiären i början på september. Inte ett djur i sikte:gnissla .
I början på oktober så tog jag en bock med fronten på bilen i 70 blås. Ny grill, ny huv och höger sida fick sig en rejäl omlackning.:huvet
Mitten av oktober så körde bilen framför mig över ett rådjur, jag hinner se att rådjuret reser sig upp och springer rakt in i min front i 40 blås. Ny resa till lackeraren.:(
I början av november så besämmer sig rådjur nr tre för att hoppa ut framför mig. Klipper av båda bakbenen och sabbar fronten på bilen igen fast på vänster sida. Får avliva djuret med kniv i väntan på polisen:rolleyes: .
Två dagar senare kör jag in i en falk som skrotar två extraljus och spräcker framrutan. En vecka efter att allt är lagat så kommer nisse-grävling och sedan var underredet helt kass.
Sen kommer ju dom mänskliga sakerna: Grannen genar över min bakdel och man får lacka om hela aktern inklusive bakluckan. Två veckor senare vid försäkringsbesiktningen backar en skylift in i fronten, dom skulle sätta upp ny skylt för försäkringsbolaget:rolleyes: . Påväg från lackararen så kommer en lastbil och släpper av ett lass med singel över mig och tre andra bilar. Ny omlacknig av fronten plus byte av samtliga lampor fram och framruta.

Nu är den bilen såld. Förde väl otur med sig kan man säga. Men bilen har ju lack för en hel armé så stenskott ner till plåten lär väl aldrig hända.
Jag har turligt nog aldrig smällt med bågen och efter att jag vet hur hårda dom är från en bil så slipper jag gärna den upplevelsen.
:rofl Man ska ju som bekant inte skratta åt andras olycka men det här tar nästan alla priser! Jämte "Mattias" små anekdoter var det länge sen jag garvade så mycket! :lol

Thunder skrev:

haha, ja det var nog bäst att sälja den bilen :D

Thunder skrev:
I början på oktober så tog jag en bock med fronten på bilen i 70 blås. Ny grill, ny huv och höger sida fick sig en rejäl omlackning......

Ja, här gnäller man över en skata i fronten på hojen.... Men nu gick mitt humör upp ett steg eller 2. Tack :lol

Warlock skrev:
2341304 Fick ett rådjurskid som sparang in i ljuddämparen en mörk kväll i 140 knyck snacka om ögonblicks verk:fakta jag vände och såg i strålkastarljuset att kidet reste sig å stack så vi klarade oss med blotta förskräckelsen bägge två.:Bugar

Tror tyvärr inte att han klarade sig med blotta förskräckelsen. Det är felet många gör, hittar ursäkter för att slippa stanna;

* Ligger djuret ner tror en del att den är tvärdöd.
* Rör djuret på sig repar han/hon sig nog.

Rapportera därför ALLTID när det har tagit i MC:n/bilen!

KTM660SMC skrev:
2347159 Tror tyvärr inte att han klarade sig med blotta förskräckelsen. Det är felet många gör, hittar ursäkter för att slippa stanna;

* Ligger djuret ner tror en del att den är tvärdöd.
* Rör djuret på sig repar han/hon sig nog.

Rapportera därför ALLTID när det har tagit i MC:n/bilen!

För upplysningsskull jag stannade, behöver inte nåra "ursäkter för att slippa stanna" jag såg kidet springa i väg och jag svepte strålkastaren så gott jag kunde över ängen där det sprang å det såg inte särskilt skadat ut, för övrigt så är jag en sån djurvän att jag ej skulle låta ett djur löpa om jag ej är säker på att det är ok. Jag ansåg inte att det fanns fog för att ta dit en patrull och slösa resurser när djuret skuttar över en äng helt obehindrat jag har sett och kört på djur förut då jag är lastbilschaufför till yrket sen 14 år, och ett skadat djur skuttar inte på det viset.

Warlock skrev:
2370772 För upplysningsskull jag stannade, behöver inte nåra "ursäkter för att slippa stanna" jag såg kidet springa i väg och jag svepte strålkastaren så gott jag kunde över ängen där det sprang å det såg inte särskilt skadat ut, för övrigt så är jag en sån djurvän att jag ej skulle låta ett djur löpa om jag ej är säker på att det är ok. Jag ansåg inte att det fanns fog för att ta dit en patrull och slösa resurser när djuret skuttar över en äng helt obehindrat jag har sett och kört på djur förut då jag är lastbilschaufför till yrket sen 14 år, och ett skadat djur skuttar inte på det viset.

Lastbilschaufförer är inte samma sak som veterinärer eller eftersökspatruller. Tvivlar starkt på att du saknar kunnande att se om ett djur är skadat eller ej i strålkastarljuset oavsett om du har kört lastbil i 14 år eller inte.

Blir man veterinär efter att ha kört lastbil i 14 år? Och läkare efter…. 20år? :D

Back