MC-mässan On-tour 2022

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Idag kom möjligheten att boka provkörningar under MC-mässan On-tour. Det verkar som att vissa cyklar bokas snabbt. Jag nöjde mig med att boka in fyra stycken till Gillinge den 21:a maj.
 
Idag kom möjligheten att boka provkörningar under MC-mässan On-tour. Det verkar som att vissa cyklar bokas snabbt. Jag nöjde mig med att boka in fyra stycken till Gillinge den 21:a maj.
Tack för påminnelsen ? Vi är 50-60 pers från min grupp som drar dit på spektaklet och ska genast infa dom om biljettsläppet ?
 
Ser ut som ett intressant evenemang, men jag har inte riktigt fastnat för att jag skall betala för att få provköra något jag vill köpa, i 15 min eller vad det nu var.
Är jag gammaldags?

 
Ser ut som ett intressant evenemang, men jag har inte riktigt fastnat för att jag skall betala för att få provköra något jag vill köpa, i 15 min eller vad det nu var.
Är jag gammaldags?

Nä, du är inte gammaldags. Jag tycker lite som dig "det är dum som betalar"... Men är väl ett sätt att bekosta kalaset då inträdet är gratis för de som inte vill provköra.
 
Ser ut som ett intressant evenemang, men jag har inte riktigt fastnat för att jag skall betala för att få provköra något jag vill köpa, i 15 min eller vad det nu var.
Är jag gammaldags?


Det är för att annars skulle Amira boka alla provkörningstider och sälja dom på Facebook....

(Var det inte Amira hon hetta som sålde passtider?)
 
Jag har inget emot att betala en liten slant för att kunna gå och studera det mesta som finns på marknaden på en och samma plats. Det går ju att besöka utan att betala om man bara vill titta och klämma.

Det motsvarar 5 liter bensin eller nåt...
 
Jag har inget emot att betala en liten slant för att kunna gå och studera det mesta som finns på marknaden på en och samma plats. Det går ju att besöka utan att betala om man bara vill titta och klämma.

Det motsvarar 5 liter bensin eller nåt...

Kostar inte entrébiljetten 120kr?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har inget emot att betala en liten slant för att kunna gå och studera det mesta som finns på marknaden på en och samma plats. Det går ju att besöka utan att betala om man bara vill titta och klämma.

Det motsvarar 5 liter bensin eller nåt...

Fast för mig innebär det även resan och hotelnatt, så jag provkör nog hos mina lokala handlare istället.

Vilket jävla hån "Nu kommer MC mässan till dig" och så har dom tre orter varav stockholm är långst norrut.

Men det är väl som när en förening jag är med i la sitt årsmöte i Umeå, varpå en stockholmare kläckte ur sig "Nästa gång hoppas jag dom lägger mötet i stockholm, för det är ju så jävla långt för oss stockholmare att åka till Umeå"

Varpå en Umeåbo sävligt sa "Ja, det är ju tur för oss Umeåbor att det är så nära till stockholm"
Varpå stockholmaren höll med " Ja det är väl inte mer än 60mil för er va?"
 
Tycker de kunde haft fler städer att välja på. Sitter inte och åker 20 mil enkel resa för att se några hojar1. Även på MC mässan har jag varit besviken då Sport segmentet är alldeles för liten i deras värld. Många har sagt att MC mässan i Finland är mycket bättre. Låter kanske grinig men det är mina åsikter.
 
Jag har inga planer på att byta hoj. Ingen speciell jag tänkt provköra heller. Men kommer nog åka dit och gå runt och titta på alla hojar.
Kul att det arrangeras igen
 
Fast för mig innebär det även resan och hotelnatt, så jag provkör nog hos mina lokala handlare istället.
Även för mig som bor utanför en förort till Sveriges närmaste stad så innebär en provkörning av alla märken som finns på plats att jag måste åka ganska långt.

För de flesta i landet är det inte alltför jävla långt till någon av de tre platserna. Nu är det förstås en bit norr om Stockholm så de som bor på Södermalm lär inte orka dit.
 
Även för mig som bor utanför en förort till Sveriges närmaste stad så innebär en provkörning av alla märken som finns på plats att jag måste åka ganska långt.

För de flesta i landet är det inte alltför jävla långt till någon av de tre platserna. Nu är det förstås en bit norr om Stockholm så de som bor på Södermalm lär inte orka dit.

Vi (mitt ex) köpte en hundvalp i Borås för många många år sedan.
Vi satte oss i bilen på kvällen och (jag) körde ner, exets syrra ville åka med ner till Göteborg, så vi svängde förbi där först, och jag passade på att sova 1½ timme i bilen på en parkering, sedan köpte vi valpen, satte oss i bilen och (jag) körde hem.

Två månader senare skulle uppfödaren ha valpträff i Vårgårda, i samband med en hundutställning, så vi åkte dit.
Hon höll på att svimma när vi kom inpromenerandes, Göteborgarna som hade köpt valpar tyckte att det var för långt att åka till Vårgårda-träffen.

Jag sa "Tja, när du har träff såhär långt norrut, nästan i våra trakter är det ju klart att man kommer."

Första resan körde jag Umeå-Göteborg på 10 timmar.
Andra svängen tog lite över 10 timmar till Borås, för vi lämnade husvagnen där innan vi åkte till vårgårda...
 
Jag var på Gillingebanan idag och provade några olika motorcyklar. Först ut var en HD som var deras "överraskning" enligt bokningen. Det visade sig vara en Nightster. Ganska rapp i steget, men jag tror man får ont i armarna efter ett tag.
IMG_20220521_130249.jpg

Sen hade jag bokat glest så jag klämde in en CFmoto 800MT. Det var dagens positiva överraskning med gott om utrustning och rolig karaktär för en rimlig slant. Tyvärr funkade inte qs av okänd anledning, men det är väl en KTM-maskin så kvaliteten borde man kunna lita på...
IMG_20220521_133130.jpg
Multistrada V4S kändes klumpig efter kinesen, kilopriset är väl något högre.

IMG_20220521_134726.jpg

Energica Eve Ribelle hade tråkig motorkaraktär, typ linjär. Dessutom lät den precis som redskapet min tandläkare slipar tandsten med.
IMG_20220521_142607.jpg

Bäst knuff hade H2 SX, men jösses så ovillig att byta riktning.
IMG_20220521_151426.jpg
 
Jag skrev detta redan någon annanstans, en annan tråd om eventet.
Jag försöker att se positivt när något väl händer och anordnas. Att klaga på att det kostar 120 kr för att få provköra 8 motorcyklar skulle jag inte ens tänka en tanke på att göra. Detta är en bransch som jag gärna stödjer med en struntslant. Det irriterar betydligt mer att en kaffe kostar 38 kr i stan.

Det lilla som irriterade mig på provkörningen i Malmö var stundtals skitmycket folk på banan. Men å andra sidan visar det på stort intresse för eventet. Bra i längden.
 
Riktig rolig tillställning.
Själv så fick jag akut habegär på Royal Enfield....
Jaså, du med? (y)
Var intresserad av Meteor, en liten stånka på endast 350 cc. Vet inte varför jag skulle ha en sådan, men den är söt. Fast den kändes faktiskt inte så speciell, så det blir ingen affär.

Sedan körde jag Interceptor (650) och den gillade jag skarpt. Fin körkänsla, ser rätt ut. Ett bra budgetalternativ till en Bonneville 900. Med budget menar jag främst att den är mycket billigare i inköp. Inte att den kändes tafflig eller så. Kan tyckas lite med bara 47 hästar, men det funkar faktiskt.

Dagen surprise blev Himalayan. 400 cc, 200 kg och 24 hästar - det borde ju vara helt fel. Men den var helmysig! Självklart inget för Autobahn. Inget acc-monster... men bra register och skön känsla att ge järnet och höra dunket från "alla" 24 hästarna. Antispinn? Nej, det behövs inte.... ;)

Men på smala 70-vägar och såklart på grusvägar bör den vara klockren. På med packningen och rulla i väg rakt ut i landet! Blev grymt sugen på en sådan. :)
 
Jag hade förstås föredragit att kunna köra lite längre och sluppit köerna, men nu vet jag att jag vill prova en kinesisk mc igen. Utan dagens event hade jag aldrig tänkt tanken.
 
Jaså, du med? (y)
Var intresserad av Meteor, en liten stånka på endast 350 cc. Vet inte varför jag skulle ha en sådan, men den är söt. Fast den kändes faktiskt inte så speciell, så det blir ingen affär.

Sedan körde jag Interceptor (650) och den gillade jag skarpt. Fin körkänsla, ser rätt ut. Ett bra budgetalternativ till en Bonneville 900. Med budget menar jag främst att den är mycket billigare i inköp. Inte att den kändes tafflig eller så. Kan tyckas lite med bara 47 hästar, men det funkar faktiskt.

Dagen surprise blev Himalayan. 400 cc, 200 kg och 24 hästar - det borde ju vara helt fel. Men den var helmysig! Självklart inget för Autobahn. Inget acc-monster... men bra register och skön känsla att ge järnet och höra dunket från "alla" 24 hästarna. Antispinn? Nej, det behövs inte.... ;)

Men på smala 70-vägar och såklart på grusvägar bör den vara klockren. På med packningen och rulla i väg rakt ut i landet! Blev grymt sugen på en sådan. :)
ju äldre man blir så tittar man allt mindre på effekten. 47 hk räcker långt då både Interceptor och Continental ger den härligt analoga känslan.

Men, den som fick mig att nästan betala på plats var Classic 350 med dubbelsadel. Långsamt och trögt men fullständigt underbar i sin enkelhet. Sambon gav tummen upp för köp så....

I nån mening kan man ju nästan motivera ett sånt inköp med tanke på dagens bensinpriser.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top