MC Mässan i Göteborg 2016 ( Januari 28-29-30-31 )

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kom gärna fram och tjöta lite, men som sagt är ju lite trög i huvudet. Har vi träffats tidigare så kanske jag inte finner det i minnet direkt och har det lite svårt med namn, så är det bara. Men syftet med detta att vara på mässa är ju just att träffa likasinnade som gillar hojar med en anknytning till riktig racing. Få lite kontakt.... minnesvärda stunder. Men som sagt... träffar så många och namn är ju svårt att komma ihåg.:confused: Men har accepterat detta, hoppas på förståelse.
Lider av samma. :(
Pinsamt ibland men de som inte har överseende kan man vara utan...

Välkommna till MC-mässan, ta det för vad det är i vårt lilla avlånga stora fina Sverige. Säkert många brister på mässan, men ta det varsamt och njut, focusera på det bra och häng inte upp tankarna på det som felar eller fattas! Mc-året 2016 har tagit sin början.... Mvh Toyman

Helt rätt! :tummenupp Jag ska inte köpa ny hoj så jag gled runt och bjälade med trevligt folk. :)
Var förbi och kollade, alltid lika trevligt! :tummenupp
Hade gärna bjälat lite men du var upptagen och jag hade, som vanligt, inget viktigt att säga! :D
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Kom gärna fram och tjöta lite, men som sagt är ju lite trög i huvudet. Har vi träffats tidigare så kanske jag inte finner det i minnet direkt och har det lite svårt med namn, så är det bara. Men syftet med detta att vara på mässa är ju just att träffa likasinnade som gillar hojar med en anknytning till riktig racing. Få lite kontakt.... minnesvärda stunder. Men som sagt... träffar så många och namn är ju svårt att komma ihåg.:confused: Men har accepterat detta, hoppas på förståelse.

Välkommna till MC-mässan, ta det för vad det är i vårt lilla avlånga stora fina Sverige. Säkert många brister på mässan, men ta det varsamt och njut, focusera på det bra och häng inte upp tankarna på det som felar eller fattas! Mc-året 2016 har tagit sin början.... Mvh Toyman

View attachment 426800

Var förbi din monter och bytte några ord och drömde mig bort bland din skatt. Alltid lika trevligt!
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Hej tillbaka, Har fått till en monter på 105m2, den rymmer nu 20 Super Sporthojar, Montern är 21m lång och är dekorerad med färgglada raceställ och hjälmar. Hojarna spänner över perioden SuperBike-VM 1988 till 2002. Så för en del, så är ju hojarna lite äldre men inte mindre vackra, fina och raciga trots sin ålder.

Kom gärna fram och tjöta lite, men som sagt är ju lite trög i huvudet. Har vi träffats tidigare så kanske jag inte finner det i minnet direkt och har det lite svårt med namn, så är det bara. Men syftet med detta att vara på mässa är ju just att träffa likasinnade som gillar hojar med en anknytning till riktig racing. Få lite kontakt.... minnesvärda stunder. Men som sagt... träffar så många och namn är ju svårt att komma ihåg.:confused: Men har accepterat detta, hoppas på förståelse.

Välkommna till MC-mässan, ta det för vad det är i vårt lilla avlånga stora fina Sverige. Säkert många brister på mässan, men ta det varsamt och njut, focusera på det bra och häng inte upp tankarna på det som felar eller fattas! Mc-året 2016 har tagit sin början.... Mvh Toyman

View attachment 426800

Din R7a fick mig att dräggla. LÄNGE. :yoparty
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Hellllll, vad mycket folk det var i dag på mässan!! kul ändå:tungan vid 17.00 så kunde man röra sig fritt gick rakt in i provkörnings hallen struntade att fylla i formuläret, tog en cb 650 gasade satan och blev utskälld..... :D Kollade in Yamahas nya MT-10 och blev besviken, vist är den snygg men alldeles för mycket plast när man börjar klämma och känna. Det är inget fel på lite plast men det här kändes riktigt budget. Suzuki GSX-s gillade jag faktiskt, KTM super duke 1290 r special edition riktigt fin men inte värd pengarna och för att inte tala om försäkrings premien :zpy Jämförde Svedea och bilsport och mc försäkring i mot varandra vilken skillnad. Min nuvarande hoj skulle Bilsport och mc ha 8400 hel/år medans Svedea ville ha 4500 hel/år inte så svårt att välja:) var kul att kolla på el hojen gick bra som fan, ett jävla vrid svarade direkt, men jag vill att det ska Lukta och låta, inget du åker lite längre med. BMW s-1000R fin som snus. BMW 1200 RS ja varför inte, kan faktiskt se mig själv på en sån om ett par år:tummenupp12496185_145460749168388_6859916998968678487_o.jpg12622529_145463689168094_1906974018736160140_o.jpg
 
Last edited:

frick_

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha WR250X 2008
Jag tyckte mässan var bättre än det varit på många år i år!
Det var för mycket folk på lördagen dock, känns som att det skulle behövt vara en mycket större hall för stunt-hallen. Dels för banan men även för publiken.
En till hall för custom-byggen hade gjort mässan ännu bättre dock :)
Laddade upp mina bilder från mässan här: https://www.flickr.com/photos/f_nordlander/albums/72157663394522099
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag tyckte mässan var bättre än det varit på många år i år!
Det var för mycket folk på lördagen dock, känns som att det skulle behövt vara en mycket större hall för stunt-hallen. Dels för banan men även för publiken.
En till hall för custom-byggen hade gjort mässan ännu bättre dock :)
Laddade upp mina bilder från mässan här: https://www.flickr.com/photos/f_nordlander/albums/72157663394522099

Hej. Tack för alla fina bilder du lagt upp. Efter 4 heldagar på mässan och det känns bra har mc-året 2016 börjat. Sjukt roligt tycker jag det är att närvara, men att hinna att kolla runt blir det dåligt med så att få se fina bilder ifrån mässan uppskattas. Mvh Tony
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Efter första gången för mig, så är jag nöjd med mässan! Jag var där lördagen vilket visade sig vara ett rätt oklokt val, sjukt mycket folk! Provsatt de hojar jag ville känna på, nu är jag väldigt sugen på en GSXR! :yoparty
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Denna skulle jag vilja veta lite mera om!
:rock
Någon som har lite mera input om denna skapelse...?
 

Bifogat

  • x.JPG
    x.JPG
    78.8 KB · Visningar: 93
Last edited:

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Har varit på varenda mc mässa sedan 1990 (Då det varit någon) Och måste säga att jag är nöjd. Mässan i GTB är mycket mysigare, trevligare och bättre än i Sthlm. Det är min egen åsikt. Så jag längtar enormt mycket att få ut och åka. Det perfekta startskottet på säsongen! :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är en massiv rånvåg i Göteborg så gå i större grupper och ha ketting med spikboll i gjutjärn längst ut, en per skalle och var minst 10 st.Polisen vågar knappt lämna stationen så ni e ensamma mot packet.Undvik alla smågator, gå inte ens i närheten av bankomater, ha rånplånbok gillrad med vassa rakblad, ha rånmobiltelefon o ge bort.Packet rånar folk mitt på dan i fullsatta bussar.Tänk inte ens på Nordstaden och centralstationen det är packets huvudsakliga återsamlingsplats när dom hela tiden släpps ut då dom är 13 år och imte straffmyndiga.Är du tjej rekomnderas två Glock 9mm - en fullauto laddad med JHP och en halvauto för ge täckade eldgivning när ni drar er tillbaka.Dom hånar och häcklar t.o.m kvinnliga poliser - så stan e lite osäker.

Så inga ensambarrundor när ni vimsar omkring med 2 promille och polarna har åkt hem.

Ta taxi.

Jag har checkat in läget ,dom ruvar lite överallt om man inte är ninja

:tummenupp

P.s

Akta er för ficktjuvar - dom gillar ställen med mycket folk som mc mässor och pubar
Glöm inte!
Om ni är flera gå i formation.
Ensam.. jag är gbgare o är jag ensam brukar jag snurra 360 grader samtidigt som jag promenerar, så jag har koll åt alla håll :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mässan:

Besöksrekord, bra kvalitet på besökarna - men under lördagen tyvärr alltför mycket folk i hallarna.
Eller, egentligen inte - bara illa skött av framförallt Svenska Mässan, men även mässarrangören McRF genom Lifestyle Events.

Arrangören snålar på utrymmet och bygger för smala gångar, och prutar bort de viktiga mattorna i beställningen till Svenska Mässan.
Visst, kanske okay i teorin och på skissen.
Det funkar under torsdag, söndag och kanske halva fredagen, men helt otillräckligt för lördagsanstormningen.

Trängseln skapar obehag, köerna skapar otrivsel och värmen lägger sig som ett lock allt medan syret i lokalen blir bristvara.

Vad Svenska Mässan får ta på sig är att man inte håller koll på att utställarna verkligen håller sig inom sina ramar. Detta är inget problem med de stora och seriösa deltagarna, men de mer... ...låt oss kalla dem marknadsorienterade utställarna inbillar sig att de säljer mer om dom flyttar ut sin verksamhet i gången.

Tyvärr är det inte så. Flödet i hallarna bromsas dramatiskt när bredden på de redan smala gångarna halveras, folk börjar knuffas, det blir varmt och grinigt - och somliga lämnar för tidigt, med en trist eftersmak. Helt i onödan!
Det är Svenska Mässans ansvar att hålla ordning i gångarna av en massa olika anledningar.
Trevnaden för besökaren är en, möjligheten till snabb utrymning eller chans att nå fram för att kunna ge första hjälpen är bara några av dessa anledningar.

Detta funkade inte för fem öre under årets mässa, och det fanns mer underligheter:
Diverse tomma utställningsplatser ockuperades av okända aktörer som inte anmält sig eller betalt för sin plats.

Här är bara ett exempel:

027_zpsc6n176nm.jpg

Använder medvetet en oskarp bild. Finns bättre, om någon från arrangören mot förmodan skulle vara intresserad...

Random folk tar med sig grejer utifrån, och sätter sig ner för att putsa skor / kränga diverse kemikalier.
Men, trots att man tjyvlånat en monter utan att betala för sig, så kan man inte tänka sig att sitta i den - utan man sitter ute i gången och minskar därigenom utrymmet som besökaren har att röra sig på.
Det ser inte så allvarligt ut på bilden, men den är tagen på söndag morgon.
Jag anmälde detta till Svenska Mässan redan på lördag när det var kaos på platsen, mycket tack vare dessa freeloaders - men utan att någon brydde sig.

Efter ytterligare 2 konfrontationer med Svenska Mässan under söndagen orkade någon lyfta på arslet för att gå ut och titta på vad som hände utanför glasburen - och jagade iväg dem.
Något man skulle gjort direkt på lördagen, tillsammans med en massa annat man borde tagit tag i.


Insläppen kollapsade totalt under lördagen. Bilden visar den "hemliga" entré 8 som de flesta presumtiva besökare missar:

022_zpsbqoiuo0h.jpg


100 meter kö var ett rekord för stunden. Ett korthetsrekord, faktiskt...
Man tvingades även öppna utställarentrén för vanliga besökare, men utan att bemanna upp den från standardnivå 1 x gammal tant + 1 x ung tjej.
Kaos och irritation, så klart. En dålig start på ett mässbesök som borde vara inspirerade istället för irriterande.

Ytterligare en sak jag noterade var att scanningen av streckkoden på förköpta biljetter som presenterades i folks mobiltelefoner var allt annat än smärtfri.
Jag vet inte om det handlade om dålig utrustning, skador/repor i glaset eller något annat som gjorde att somligas biljetter tog längre tid att bara scanna, än vad det tagit att köpa en biljett över disk på plats.
Vidare: åtskilliga besökare vinkades till sist förbi efter flera misslyckade scanningsförsök.

Detta innebär att:
A: Den som inte fått sin biljett scannad kunde teoretiskt lämna över den till någon kompis längre bak i kön.

B: Mässan hade ingen koll på hur många som egentligen besökte mässan.
Eller befann sig i lokalerna... :fakta


Mer gnäll: stökigt inne på mässan, städningen hann inte med.
...eller kunde snarare sagt inte ta sig fram.

Fullständigt nedpissade toalettgolv, och värre ändå:

Varning: Äcklig bild ahead:
.
.
.
.
.
.
.
http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/036_zpsmmb1rvs6.jpg

Fundera om du vill klicka...




Sorry, mässan var bra - och som utställare hade vi jättebra respons alla dagarna, även om folk var mer irriterade under just lördagen.

Men, varför skall man betala dyra pengar för en monter, när det tydligen går bra att flytta in lite som man känner för och claima en plats inne på Svenska Mässan man tycker ser bra ut?

Arrangören måste vårda denna kassako och vitamininjektion för branschen, och Svenska Mässan börja ta MC-mässan på allvar och bemanna därefter. Fuck!

Just nu ställer Svenska Mässan om för sitt 10-dagars arrangemang "Båtmässan".
Är det någon som tror att det besökarklientelet kommer att acceptera något enda av allt detta schabbel jag beskrivit ovan?

Varför skall vi?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bra skrivet !

Dock hade du inte behövt lägga ut bilden på toastolen, vi har liksom förstått ändå :)

I övrigt - Jag håller med dig till 100 %

Ja, den var äcklig.
Jag tog bort visningen nu. Den som är grymt nyfiken kan klicka sig fram till bilden, men rolig är den inte.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Var det någon smartare än mig som knäppte något kort på trådekerfälgarna på nine-t scrambler?:eek:
Tog fan knappt ett kort på mässan.. Det är nog det enda jag ångrar, och att jag inte beställde en R nine-t eller en thruxton R
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top