MC-Mässa Göteborg 2018! (25-26-27-28 jan)

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Moto Guzzis säljare var supertrevliga, jag köpte nästan en trött retrohoj av bara farten... riktigt bra mässa tycker jag. Suzukis tävlingshoj var otroligt läcker. H2-an såg lika konstig ut i år som första gången jag såg den. Lagom mycket folk, varav en förvånande stor del hade hemmagjorda mc-västar. En bra dag på det stora hela.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Den där Schwantz-replikan som Suzuki hade med sig, visst är det kolfiberskivor som sitter på den?

Men såna skivor var väl inte ens uppfunna då, tidigt 90-tal? :va
Kanske inte helt otroligt ändå :tummenupp

?The evolution of Brembo brake discs in racing

Since its debut in the world of motorcycle racing in the early 70s to the present day, Brembo used four different types of material to produce brake discs.

From plasma coated aluminium discs used in the course of 80 years to reduce the weight in the 125 and 250 classes to the floating discs with disc carrier in cast aluminium and disc rotor in cast iron screwed on the disc carrier up to the floating discs with aluminium disc carrier and stainless steel disc rotor.

In early 90s, a new material with revolutionary features made its appearance.
This is carbon and it was then used to manufacture the discs of premier class bikes, the first for the 500 class and then for MotoGP and briefly for the 250 class.
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Haft en trefvlig dag i Göteborg där man kom in på mässan omkring 09:05 och fick bra fototillfällen p.g.a. avsaknaden av folk den första timmen. Diskuterat det ena och det andra med ett flertalet försäljare och skönt folk, samt käkat en helt okej hamburgare från Jack's Burger samt en (fem) kall bira (Norrlands Guld) på det och bara glidit runt och torrgasat det mesta. :hihi Köpte dock ett nytt ställ i form av ett Dainese helställ för 4890:- som "påstods" ha kostat 9995:-, samt en ny hjälm, HJC TR-1 för 899:-
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Köpte dock ett nytt ställ i form av ett Dainese helställ för 4890:- som "påstods" ha kostat 9995:--
Är det ett Laguna Seca så stämmer det. Utan armbågspuckar eller med?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Trevliga gubbar i montrarna att tjata med. Men var är brudarna med kroppsmålningar?
Årets diva pris går till Ducati,totalt självupptagna säljare som älskar sig själva. Näh,V4 blir det inte...

Kanske inte politiskt korrekt i Sverige, men åker du till mässan i Milano är det fullt med lättklädda tjejer. Varenda tillverkare har dem i sina montrar. Det var ett upprop att bojkotta den typen av mässor av några Svenska motorredaktörer för ett par år sedan och någon artikel i kvällspress. Jag antar att de struntar föga i det där.

En av hojarna jag hade velat se om jag hade åkt upp till Göteborg hade kanske varit den nya V4:an från Ducati, men den finns ju hos en handlare nära en inom kort. Åker inte upp till mässan för en hoj.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Trevligt med nya hojar, gött folk och fin mat.. tråkigt att 9 av 10 utställare bara va där som utställare, gick ju inte handla något mer än kläder, hjälmar, mat och öl :/
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Trevlig mässa även om jag kan tycka att det inte är så mycket nyheter. Dessutom har jag lite svårt för alla 150kg+ i västar (oavsett kön) som anser att eftersom de druckit två öl så är det ok att vingla in i allt och alla. Jag försöker nog säga att det är lite för mycket touring för min smak.

Dagens mest surrealistiska upplevelse skedde strax innan stängning. Det fanns en monter där man kunde göra egna skyltar och en svart man med stort krulligt hår hade tydligen tröttnat på den politiska skitnödigheten i Sverige. han passerade med en nygjord skylt med texten "Säg negerboll" :näsblod. Det väckte så många frågor så jag hann inte få upp kameran.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Yes box - en barberare ställer ut, har byggt upp en salong på plats och där går oändligt vackra män runt bland byggena och bedömer, berömmer och smeker varandras skägg med blickarna. Motorcyklarna reduceras till chicka assessoarer i en genomdesignad livsstil.


Dagens mest surrealistiska upplevelse skedde strax innan stängning. Det fanns en monter där man kunde göra egna skyltar och en svart man med stort krulligt hår hade tydligen tröttnat på den politiska skitnödigheten i Sverige. han passerade med en nygjord skylt med texten "Säg negerboll" :näsblod. Det väckte så många frågor så jag hann inte få upp kameran.

Ha, ha!

Jag tänker att tecknen börjar komma nu, inte bara på att vi redan nått och snart är förbi "peak beard", utan att något större och mer omvälvande är i görningen som kommer påverka hela vår bild av vad en motorcykel är. Det börjar först märkas genom div, små "buggar" i periferin av det motorcyklistiska världsalltets algoritmer. En Honda som plötsligt går sönder. En ny MotoGP-klass för förarlösa motorcyklar föreslås. En skäggprydd herre i skinnväst på en elektrisk HD som aggressivt vrider på rullen mitt i stan och ur det eftermonterade bashögtalarröret brölar "OMPA, OMPA" så fönsterrutorna skallrar och alla måste hålla för öronen. En herre i reflexväst på senaste touringhojen som trycker på "auto wheelie-knappen", varpå ett par stödhjul fälls ut och ekipaget stegras i en perfekt kontrollerad, TÜV-certifierad och fullt laglydig wheelie.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Stora och små människor med skinnväst kommer nog alltid vara på MC-mässan. Tyvärr är majoriteten av Sveriges MC-förare inte sporthojsförare.

Man får gilla läget och sluta tänka på det, annars går man bara runt och stör sig mässan.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Jag tycker det var en väldigt bra mässa i år :)

Vi var där ca 4 timmar på lördagen och vi hade nog behövt det dubbla. Blir ju lätt att man fokuserar på några enskilda hojar på bekostnad av att man inte hinner syna vackra byggen eller nyheter av märken som primärt inte ligger i ”skottköparlinjen”. Tycker också upplägget med mat o dricka på en stor del av övervåningen fungerar kanon, likaså stuntshowerna och testbanan! Mässan för mig bjöd på en go atmosfär och många glada ansikten! :)

Hade man fått önska något så är det en liten brant läktare längs långsidan av stuntområdet, i lördags såg vi i princip ingenting av showen…..

Mest uppskattat av mig o grabben var körningarna på testbanan, blev en sväng med KTM Duke 390 o Husqvarna SM701. Gratis var det med och trots en självrisk på 8000 fick jag en go feeling och repa på slangen ;)…...................slog mig dock hemma att feelingen troligen hängde ihop med en viss dryck tidigare på dagen……….:gnissla
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Ah, så de har "låst upp" artikeln nu. Som "icke-betalande" hade jag redan börjat fantisera ihop artikeln själv:

Vi får en pratstund med Gandalf Gustafsson som precis rest sig ur barberarstolen.
- Varför är du här idag?
- Jag har precis fått en skäggpedikyr, men egentligen är jag här för motorcyklarna.
- Vad är det som gör dig så intresserad av motorcyklar?
- Jo, alltså... jag och några kompisar hade egentligen tänkt starta ett mikrobryggeri där vi skulle brygga öl på återvunnen surdeg, men sen upptäckte vi att det inte funkade, så vi ville söka oss till det äkta... till det genuina.
- Hur menar du då?
- Jo... eh... se på alla motorcyklister med skägg... vi tror att det är därifrån skägget kommer. Vi vill vara en del av kulturen, en del av det äkta och genuina.
- Vad är äkta och genuint för dig?
- Jo, alltså... att bygga om sin hoj och sådär.
- Vad är det för hoj du tänkt bygga om då?
- Eh... det måste vara retro, så att det blir äkta och genuint. Borde väl finnas någon app där man bygger om hojen och sen får den levererad färdigbyggd... som en prenumeration?
- Fast bygger inte idén på att man skall bygga om en gammal befintlig hoj?
- Jo, precis! Så det blir äkta och genuint. Fast jag hittade ingen app, så nu har jag börjat leta efter färdigbyggda hojar på blocket istället. Fast det går sådär. Jag vill ha en Tesla. Bensindrivna hojar känns sååå 1900-tal.
- Vad kör du för hoj idag då?
[TYSTNAD]
- Har du något hojkörkort, eller du kanske är på väg att skaffa?
- Jo, alltså... jag tänker att i framtiden är ju ändå alla hojar eldrivna och då kanske man inte behöver något körkort. Det skall väl ändå inte behövas på 2000-talet? Det borde väl vara statens ansvar att lösa på något sätt, eller så kanske Google har någon smart lösning. Kanske något automatiskt system eller så.
- Det låter inte som att du är speciellt intresserad av att köra hoj?
- Köra? Det är sååå 1900-tal. Det viktiga är att skapa den genuina och äkta känslan av hur det var förr, vara en del av kulturen, bygga sin hoj och sådär.
- Lycka till!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Första gången på mässan för min del, var där under fredagen och lördagen. Var där tillsammans med sambon som inte kör hoj, men hon lyckades ha kul ändå. Suveränt att provsitta lite hojar, fasen va sugen jag blev på en Husa 701 Enduro. Lite besviken på utbudet av utrustning, bara samma hjälmar överallt och många storlekar tog slut direkt i handskar och stövlar.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Det finns alltså fortfarande de som ser sig som riktiga ”bikers” om de har en väst. :crash
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ah, så de har "låst upp" artikeln nu. Som "icke-betalande" hade jag redan börjat fantisera ihop artikeln själv:

Vi får en pratstund med Gandalf Gustafsson som precis rest sig ur barberarstolen.
- Varför är du här idag?
- Jag har precis fått en skäggpedikyr, men egentligen är jag här för motorcyklarna.
- Vad är det som gör dig så intresserad av motorcyklar?
- Jo, alltså... jag och några kompisar hade egentligen tänkt starta ett mikrobryggeri där vi skulle brygga öl på återvunnen surdeg, men sen upptäckte vi att det inte funkade, så vi ville söka oss till det äkta... till det genuina.
- Hur menar du då?
- Jo... eh... se på alla motorcyklister med skägg... vi tror att det är därifrån skägget kommer. Vi vill vara en del av kulturen, en del av det äkta och genuina.
- Vad är äkta och genuint för dig?
- Jo, alltså... att bygga om sin hoj och sådär.
- Vad är det för hoj du tänkt bygga om då?
- Eh... det måste vara retro, så att det blir äkta och genuint. Borde väl finnas någon app där man bygger om hojen och sen får den levererad färdigbyggd... som en prenumeration?
- Fast bygger inte idén på att man skall bygga om en gammal befintlig hoj?
- Jo, precis! Så det blir äkta och genuint. Fast jag hittade ingen app, så nu har jag börjat leta efter färdigbyggda hojar på blocket istället. Fast det går sådär. Jag vill ha en Tesla. Bensindrivna hojar känns sååå 1900-tal.
- Vad kör du för hoj idag då?
[TYSTNAD]
- Har du något hojkörkort, eller du kanske är på väg att skaffa?
- Jo, alltså... jag tänker att i framtiden är ju ändå alla hojar eldrivna och då kanske man inte behöver något körkort. Det skall väl ändå inte behövas på 2000-talet? Det borde väl vara statens ansvar att lösa på något sätt, eller så kanske Google har någon smart lösning. Kanske något automatiskt system eller så.
- Det låter inte som att du är speciellt intresserad av att köra hoj?
- Köra? Det är sååå 1900-tal. Det viktiga är att skapa den genuina och äkta känslan av hur det var förr, vara en del av kulturen, bygga sin hoj och sådär.
- Lycka till!
Underbart!
Mera sån't! :D
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jadu, glad att jag sålde Ducatin då dom verkar ha fått storhetsvansinne.
Tråkigt då jag älskar Ducati som märke.

Fick inbjudan till V4:an som förhandsvisning, svarade samma dag men det var fullt, fattar ingenting.

Lustigt!
Jag som upplevde dem som sjukt serviceminded och trevliga på mässan. Precis som jag upplever dem till vardags på desmocenter.
 

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Kanske inte politiskt korrekt i Sverige, men åker du till mässan i Milano är det fullt med lättklädda tjejer. Varenda tillverkare har dem i sina montrar. Det var ett upprop att bojkotta den typen av mässor av några Svenska motorredaktörer för ett par år sedan och någon artikel i kvällspress. Jag antar att de struntar föga i det där.

En av hojarna jag hade velat se om jag hade åkt upp till Göteborg hade kanske varit den nya V4:an från Ducati, men den finns ju hos en handlare nära en inom kort. Åker inte upp till mässan för en hoj.

Jo man får ta sig ner dit. Även några av dom större handlarna som säljer Ducati har eget raceteam eller supportar någon förare typ Melandri. Presentation med DJ,brudar oh-my-god,Gp stjärna och en hel vägg med coolfiber och pryttlar får mig att gå igång kanske!?
V4 är inget märkvärdigt utseendemässigt så absolut inte värt det nej,motorn som dom hade för genomskådning var dock det bästa tycker jag,den har dom kostat på. Inga plastdrev,snålkylning etc som Panigale V2.
 

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Jadu, glad att jag sålde Ducatin då dom verkar ha fått storhetsvansinne.
Tråkigt då jag älskar Ducati som märke.

Fick inbjudan till V4:an som förhandsvisning, svarade samma dag men det var fullt, fattar ingenting.

Ha! Fullt? Näh dom kan inte vara riktigt kloka.. Bättre med Apa då..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top