mc laddare andvända denna ??

En "batteribank" är alltså en uppsättning ihopkopplade batterier, inte en bank där man sätter in sina batterier för förvaring.

Mitt syfte med att nämna dessa dyra batteribanker var för att påskina att man inte gärna låter en sådan förfalla, utan man gör vad som är bäst för batterierna.

Bland annat övervakar man vattnet och underhållsladdar minutiöst på för batteriet bästa tänkbara sätt, samt att man bygger enkoma rum för batterierna som är torra och svala, med bra ventilation.

Men visst, släng du batteriet i frysen om du tror på det.
I värsta fall kostar det dig ungefär lika mycket som en Cteck laddare

Skulle bara vara ironisk då jag inte har en aning om batteribanker och sånt.
Det står bra där det står nu så det får vara :) laddar det lite då o då och det är nog bättre än att det ska stå o laddas ur i garaget där det är strax över 0 gradit
 
My bad !:3freak Gav mig fan på att jag sett ett diagram med självurladdning kontra omgivande temperatur , men..............:gnissla Efter viss påläsning får jag sälla mig till den sidan som förespråkar fulladdat , torrt o svalt. Vid 20 grader C så tappar ett friskt blybatteri till ca 92% i självurladdning på 1 månad. Efter 6 mån har det tappat till ca 80%. Ökar man förvaringstemperaturen med 8-10 grader , så fördubblas självurladdningen. Några siffror på självurladdning vid UNDER 20 grader C har jag tyvärr inte hittat......:gnissla
 
Min Ctek går tillbaka till startläge om man rycker ur kontakten och sätter i den igen. Fast det kanske bara är strömreserv i några sekunder eller vadå?

Nej, den lånar ström från batteriet för att komma ihåg. Testa att rycka ur sladden med ett batteri inkopplat. Det funkar iaf på min XS7000 som står och laddar på landet där det har varit strömlöst minst 2ggr under vintern.
 
Angående självurladdning på blysyrabatterier så bör ni lita mer på vad batteritillverkarna skriver än vad batteriladdartillverkarna och vissa på sporthoj skriver...

http://www.varta-automotive.se/index.php?id=15&L=21

Batteriskötselråd

Batterier som ska stå oanvända, t.ex. båtbatterier över vintern, ska vara fulladdade innan de ställs in. Ett urladdat batteri fryser redan vid -10 °C , ett fulladdat först vid ca -70 °C . Granska batteriernas laddning någon gång under vintern och ladda vid behov.

Långtidsförvara batterierna på svalt och torrt ställe. Självurladdningen avtar med 50% för var tionde grad temperaturen sänks. Vid + 0ºC är den så liten att ingen underhållsladdning behövs.
 
Folk verkar ju skita pengar på forumet! Synd att inte jag gör det, men går vi in på Bekvmlighet så är jag en föreblid lat e jag fan också! Kvalite..ja jo min hoj startade problemfritt på första försöket i förrigår fast den ståt ute i kylan hela vintern så jag vinner där me! woo

Tyvärr tror jag inte att du vinner, för ditt batteri kommer antagligen att pensionera sig före mitt, ett batteri mår bäst av att vara fulladdat o förvaras svalt och även om din moppe startade så var inte batteriet fulladdat.
Så att ladda några gånger under vintern är inte att förrakta, sen är det ju så att det kan man göra med vilken skitladdare som helst om man håller koll manuellt.:tummenupp
 
Angående självurladdning på blysyrabatterier så bör ni lita mer på vad batteritillverkarna skriver än vad batteriladdartillverkarna och vissa på sporthoj skriver...

http://www.varta-automotive.se/index.php?id=15&L=21

Batteriskötselråd

Batterier som ska stå oanvända, t.ex. båtbatterier över vintern, ska vara fulladdade innan de ställs in. Ett urladdat batteri fryser redan vid -10 °C , ett fulladdat först vid ca -70 °C . Granska batteriernas laddning någon gång under vintern och ladda vid behov.

Långtidsförvara batterierna på svalt och torrt ställe. Självurladdningen avtar med 50% för var tionde grad temperaturen sänks. Vid + 0ºC är den så liten att ingen underhållsladdning behövs.




Med andra ord är det optimala om batteriet står i svalt/kall garage?
 
Så att ladda några gånger under vintern är inte att förrakta, sen är det ju så att det kan man göra med vilken skitladdare som helst om man håller koll manuellt.:tummenupp


det är ju det jag försöker säga, man behöver inte ha uber delux laddare för 67k för att underhållsladda sitt 500krs batteri
 
Lidl laddaren går tillbaks till stand-by läge när strömmen har varit bruten. Har en själv så jag vet.

Vad är "stand by-läge"? När jag kopplar in en laddare oavsett typ så ansluter jag först sladdarna till batteripolerna, sedan pluggar jag laddaren i väggen. Det borde inte skilja sig från ett strömavbrott med åtföljande påkoppling av strömmen. Hur gör ni och hur skall man göra med Lidl-laddaren?

Guson
 
Vad är "stand by-läge"? När jag kopplar in en laddare oavsett typ så ansluter jag först sladdarna till batteripolerna, sedan pluggar jag laddaren i väggen. Det borde inte skilja sig från ett strömavbrott med åtföljande påkoppling av strömmen. Hur gör ni och hur skall man göra med Lidl-laddaren?

Guson
En laddare som t.ex. CTEK Multi XS 3600 har fyra lägen:
* Stand-by - ingen laddning.
* MC - laddning med begränsad strömstyrka för mindre batterier.
* Bil - laddning med som max laddarens maximala strömstyrka.
* Vinter - samma som bil men med några tiondels volt extra för riktigt kalla förhållanden.

Vissa laddare som är rena kopior av den har samma lägen. Men med den skillnaden att t.ex. Lidls laddare tydligen går till stand-by efter strömavbrott, medan CTEK kommer ihåg vilket läge den var i senast och fortsätter sitt arbete där.
 
En laddare som t.ex. CTEK Multi XS 3600 har fyra lägen:
* Stand-by - ingen laddning.
* MC - laddning med begränsad strömstyrka för mindre batterier.
* Bil - laddning med som max laddarens maximala strömstyrka.
* Vinter - samma som bil men med några tiondels volt extra för riktigt kalla förhållanden.

Vissa laddare som är rena kopior av den har samma lägen. Men med den skillnaden att t.ex. Lidls laddare tydligen går till stand-by efter strömavbrott, medan CTEK kommer ihåg vilket läge den var i senast och fortsätter sitt arbete där.

Hmmm.....låter skumt , rycker jag sladden på min ctek o väntar fem min. stoppar sen i sladden så startar då den på stand by.:fyllisar
 
Nu bidde jag fan osäker ska ut o kolla NU.

Måste erkänna att så länge det verkar finnas lite ork i batteriet så håller det i minnet vad som kördes.
 
Last edited:
Skulle provköra hojjen i fredags men inte en suck till chans att startmotorn orka starta.

Batteriet är på laddning nu, men hade 12.08volt kvar, är det 90 % kvar då?

Eller hur räknas det?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top