mc laddare andvända denna ??

kan varmt rekommendera ctek och tillbehöret comfort connect. som du drar fast på batteriet, och sen hänger fram sladdstump för att koppla på laddaren. Klockrent om du batteriet sitter avigt till.

CTEK.comfort-connect.rend.jpg
 
Last edited:
"Folk frågar även ibland, varför bör man köpa en CTEK batteriladdare istället för en som kostar hälften så mycket, och ser i stort sett likadan ut (produktbeskrivning verkar även densamma)? Men detta är inte en helt sann bild. CTEKs produkter har ett unikt system (patenterade funktioner) som inte finns i andra legala batteriladdare, som därför inte kan erbjuda samma prestanda. Om det rör sig om ”copy cats”, dvs en kopia eller en förfalskning, så är det garanterat att den inte följer standarder. Det är omöjligt att använda kvalitetsmaterial, anlita duktiga tekniker som gör rätt produktsammansättning, hålla en jämn och fin kvalitetskontroll och samtidigt hålla en låg prisnivå. Dessa batteriladdare håller inte normer och kan inte garantera att de är gnistfria, felkopplings- och elektroniksäkra"

detta är en bra funktion den har: *Pulser för att väcka lätt sulfaterade batterier*


PR folk kan få bajs att låta gott, skulle inte äte det för de.
 
Cteck klarar även såna! (vilket kanske inte kopiorna gör)


Ok, men är inte meningen att man inte behöver koppla på någon form av laddare just för att det är en underhållsfri batteri?
Till och med nån som påstod att man inte behöver ta ut batteriet från hojen då den inte behöver underhålls laddning.

Jag kanske ska lägga till att såna batterier går på 1400kr och inte behöver bytas på ca 6-7år!
 
Last edited:
Att underhållsladda ett batteri förlängar livslängden på batteriet med mycket. Att låta batteriet laddas ur på vintern och sedan laddar upp det igen på våren är inte speciellt bra för batteriet. Batterier är kemiska och mår bättre av att underhållsladdas.

Underhållsfri betyder inte att man inte behöver ladda det under vintern. Det betyder att man inte behöva fylla på batterisyra (som förr i tiden).
 
Last edited:
PR folk kan få bajs att låta gott, skulle inte äte det för de.


lite billigare på jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemList.jsp&denied=yes&%40where.CategoryParent%3ACategoryID%40op.eq%40comp.Items=231007

tycker inte 490:- är så dyrt. inte ens en utegång på krogen. ;)

*Dessa batteriladdare är helt enkelt Bäst i Test – 3 år i rad, 2004-2005-2006 (Sverige, England och Finland) *

lite info:
http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/laddare/ctek-info.shtml
 
Last edited:
Elräkningen på underhållsladdningen är så marginell att jag inte ens har med det i ekvationen. :öga

Jag hade ett mc-batteri på underhållsladdning 5-6månader förra vintern med en CTEK Multi XS 3600. Jag hade även en elmätare inkopplad mellan laddaren och vägguttaget. Totalt hade laddaren förbrukar 0.1kWh på den tid den varit inkopplad.

Nu vet jag inte vad priset per kilowattimme ligger på i dagsläget. Men det blir iaf en sån struntsumma att jag inte blir ruinerad av den. Att lämna datorskärmen i stand-by läge i stället för att stänga av den ger antagligen större hål i plånboken.

Vill inte vara en besserwisser. Men 0,1 KWh på 5-6 månader låter osannolikt lågt. Jag skulle vilja säga att din elmätare ljuger. Kanske som så att du har en billig elmätare?=)

100W förbrukad energi på 180 dagar (4 320 timmar) skulle innebära att laddaren inte drar mer än 0,04W i timman som medel. Och vad får man för 0,04 W? inte ett smack, det räcker inte ens för att driva logiken i laddaren, förmodligen går mer energi än så förlorad i förluster i själva nätdelen (som måste vara igång för att veta om batteriet behövs laddas eller inte).

Faktum är väl att det fortfarande är bly-syra batterier som används till både bil och MC? Denna batterityp är ganska förlåtande när det gäller laddströmmar och urladdning, till skillnad från många andra batterityper (som i stället har många andra stora fördelar).

Personligen skulle jag inte köpa en dyr laddare för att låta mitt batteri underhållladdas under hela vintern. Jag skulle i stället skaffat mig en billigare laddare och ladda mitt batteri nån gång under vintern då jag känner att det behöver lite kärlek.
 
Man kan inte köpa en riktig laddare för 500 kr , utan köper en "pirat" för 250 kr !
Man kan inte köpa ett par "piratminiblinkers" för 200 kr utan man köper ett par Kellerman för 800 kr !

Njae... Jag lät mina originalblinkers sitta kvar o köpte en riktig laddare. Alltså har jag sparat 550 kr !:tummenupp
 
100W förbrukad energi på 180 dagar (4 320 timmar) skulle innebära att laddaren inte drar mer än 0,04W i timman som medel. Och vad får man för 0,04 W? inte ett smack, det räcker inte ens för att driva logiken i laddaren, förmodligen går mer energi än så förlorad i förluster i själva nätdelen (som måste vara igång för att veta om batteriet behövs laddas eller inte).
Jag tycker också det låter litet... men 0,1 kWh på displayen kan innebära avrundade 0,149, vilket på 4320 timmar blir en snitteffekt på knappt 35 mW. För att driva LED:en krävs kanske ett par mW, övervakningselektroniken i övrigt ytterligare 5-10 mW och resten doseras ut som trickleladdning med rätt låg ström med jämna (glesa) intervall... Överraskande lågt, verkligen. Osannolikt? Vet inte, men jag håller nog ändå dörren öppen. :)
 
Man kan inte köpa en riktig laddare för 500 kr , utan köper en "pirat" för 250 kr !
Man kan inte köpa ett par "piratminiblinkers" för 200 kr utan man köper ett par Kellerman för 800 kr !

Njae... Jag lät mina originalblinkers sitta kvar o köpte en riktig laddare. Alltså har jag sparat 550 kr !:tummenupp

Jag köpte biltema blinkers, det var IOFS efter jag hade köpt mig en riktig laddare... (och för att ersätta ett par Kellerman)
 
Ok, men är inte meningen att man inte behöver koppla på någon form av laddare just för att det är en underhållsfri batteri?
Till och med nån som påstod att man inte behöver ta ut batteriet från hojen då den inte behöver underhålls laddning.

Jag kanske ska lägga till att såna batterier går på 1400kr och inte behöver bytas på ca 6-7år!


BRA batterier kan stå i cykeln hela vintern och den startar fint på vårkanten..
Va precis på "batterikurs".. Dom visade skillnaden mellan bra och dåliga batterier. Ett bra batteri kan stå i i ett halvår och fortfarande ha 70% av styrkan kvar
Tyvär är det mkt skit på marknaden

Man kan inte köpa en riktig laddare för 500 kr , utan köper en "pirat" för 250 kr !
Man kan inte köpa ett par "piratminiblinkers" för 200 kr utan man köper ett par Kellerman för 800 kr !

Njae... Jag lät mina originalblinkers sitta kvar o köpte en riktig laddare. Alltså har jag sparat 550 kr !:tummenupp


Eller så köper man en BRA laddare från ebay för 300kr m frakt

Min kollega köpte precis en Optimate med 10 battericonnections för nån tusenlapp
 
Last edited:
Faen vad snålvattnet rinner till ibland, klaga på en femhundring o snacka elräkningar när man har mc som intresse, det är ju som att fisa i en galax.
Bekvämlighet o kvalitet får kosta lite extra.:banana
 
BRA batterier kan stå i cykeln hela vintern och den startar fint på vårkanten..
Va precis på "batterikurs".. Dom visade skillnaden mellan bra och dåliga batterier. Ett bra batteri kan stå i i ett halvår och fortfarande ha 70% av styrkan kvar
Tyvär är det mkt skit på marknaden


Intressant!! :) Köpte original Yuasa (gel) Honda batteri till min hoj. Satt en sån i sen hojen var ny. 2001-2009
Enligt säljaren på Honda så skulle den här typen av batteri hålla i ca 6-7 år vilket stämde mer än bra! :) Kostade 1400kr.
 
BRA batterier kan stå i cykeln hela vintern och den startar fint på vårkanten..
Va precis på "batterikurs".. Dom visade skillnaden mellan bra och dåliga batterier. Ett bra batteri kan stå i i ett halvår och fortfarande ha 70% av styrkan kvar
Tyvär är det mkt skit på marknaden

Tyvärr är det ju inte batteriet allena som bestämmer om en cykel som stått utan laddning en hel vinter startar. Om batteritillverkarens uppgivna självurladdning skall innehållas ska ju hojen vara toppladdad när den stängs av och inte ha några krypströmmar eller strömkrävande larm.

I alla fulla fall så får man ju ut längre teknisk livslängd ur både "bra" och "dåliga" batterier om man underhållsladdar dem under vinterupphållet.

Efter 25 år med säsongsfarkoster som motorcyklar träbåtar och hobbybilar kan jag konstatera att det är god ekonomi med kontinuerlig underhållsladdning eller iaf 2-3 vanliga uppladdningar under vinteruppehållet. Det betalar sig fort vad gäller batteriutgifterna.
 
Jag slog på stort och köpte mig en C-tech 7000, med den lyckade jag få i gång ett fritidsbatteri som någon hade slängt på grund av antagligen djupurladdning. det skulle aldrig ha gått med en billigare laddare :tummenupp
 
Tyvärr är det ju inte batteriet allena som bestämmer om en cykel som stått utan laddning en hel vinter startar. Om batteritillverkarens uppgivna självurladdning skall innehållas ska ju hojen vara toppladdad när den stängs av och inte ha några krypströmmar eller strömkrävande larm.
Självfallet

I alla fulla fall så får man ju ut längre teknisk livslängd ur både "bra" och "dåliga" batterier om man underhållsladdar dem under vinterupphållet.

Efter 25 år med säsongsfarkoster som motorcyklar träbåtar och hobbybilar kan jag konstatera att det är god ekonomi med kontinuerlig underhållsladdning eller iaf 2-3 vanliga uppladdningar under vinteruppehållet. Det betalar sig fort vad gäller batteriutgifterna.

Ja man är ju inte direkt mr.busy på vintern så lite kärlek kan väl även batteriet få :D
 
lite billigare på jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemList.jsp&denied=yes&%40where.CategoryParent%3ACategoryID%40op.eq%40comp.Items=231007

tycker inte 490:- är så dyrt. inte ens en utegång på krogen. ;)

*Dessa batteriladdare är helt enkelt Bäst i Test – 3 år i rad, 2004-2005-2006 (Sverige, England och Finland) *

lite info:
http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/laddare/ctek-info.shtml

Handlar inte om att det är dyrt, tycker mer det handlar om att det är onödigt mycket pengar för en (tråkig)Pryl, lägger heller mellanskillnadem på ngt annat kul som bensin till hojjen än att slänga ut det på ngt som jag kommer annvända 1 gång om året om ens det.

Min penis kommer inte bli större för att jag har en uber-delux-mega-charger-5000, fast om den blev det skulle de ju lätt vatt värt de extra pengarna! :fyllisar
 
Handlar inte om att det är dyrt, tycker mer det handlar om att det är onödigt mycket pengar för en (tråkig)Pryl, lägger heller mellanskillnadem på ngt annat kul som bensin till hojjen än att slänga ut det på ngt som jag kommer annvända 1 gång om året om ens det.

Min penis kommer inte bli större för att jag har en uber-delux-mega-charger-5000, fast om den blev det skulle de ju lätt vatt värt de extra pengarna! :fyllisar

SATAN!! De trodde jag!!!:huvet
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top