MC krock med älg

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Då hade han tur! Kan gå mycket illa med vilt.

Jag tycker förövrigt att den allmäna jakten på älg är helt sinnes. Låt viltskötare, proffs, jobba med att ta ner älgstammen till en bra nivå och spara minst tre liv varje år. Jägare som behöver rullator i stan ska inte sitta på pass i skogen. Andra dricker brännvin och vådaskjuter varandra. Eller låt istället amatörerna ladda med bedövningsmedel så att när älgkraken är groggy och sover kan de fästa reflexväst och spara ännu fler liv i trafiken :)
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Min kamrat bröt nacken och dog när han körde in i magen på en älg (MC). Hade ingen lust att åka mer hoj resten av den sommaren.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
moog skrev:
2216184 Min kamrat bröt nacken och dog när han körde in i magen på en älg (MC). Hade ingen lust att åka mer hoj resten av den sommaren.

Det är nog det som är den största risken vid älgkollison med sporthoj.
Sitter man på en hoj med en upprätt körställnig så klarar man åtminstone nacken.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Fader körde på en ren men klarade sig som tur var undan med skrapsår och en skimrande läcker lårkaka :D han hade iofs riktigt tur. Vart inte gladare för att renjäveln bara ställde sig upp och skakade på sig före han löpte till skogs .
 

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Åkte bak när far min körde för ett antal år sedan.
Det gick runt 120-130 och ett rådjur springer fram.
Han väjer och parerar djuret precis, men jag får en rejäl smäll på smalbenet.
Kunde inte gå speciellt bra på ett par veckor, men jag är glad att det gick så pass bra!
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Poppler skrev:
2216085 Då hade han tur! Kan gå mycket illa med vilt.

Jag tycker förövrigt att den allmäna jakten på älg är helt sinnes. Låt viltskötare, proffs, jobba med att ta ner älgstammen till en bra nivå och spara minst tre liv varje år. Jägare som behöver rullator i stan ska inte sitta på pass i skogen. Andra dricker brännvin och vådaskjuter varandra. Eller låt istället amatörerna ladda med bedövningsmedel så att när älgkraken är groggy och sover kan de fästa reflexväst och spara ännu fler liv i trafiken :)

Nog hade han tur alltid! Känner bara en som kört in i älg med mc, å han överlevde han med som tur var.

Ang. det där med att använda sig av viltvårdare, proffs för att ta ner älgstammen i sverige, då hade dom fått mycket att göra! Det skjuts omkring 100 000 älgar varje höst i sverige av en stam på 300 000- 400 000 st. För att klara av det så jagar ca 250 000 av Sveriges 300 000 jägare älg. Tror du att "proffs" hade klarat av det?

Vad det gäller jakt å brännvin, så är det samma som brännvin och bil/mc körning, det hör inte ihop. I snitt dör det 2,4 personer under jakt varje år i sverige, hur många dödsskjutningar som är alkoholrelaterade vet jag inte men risken är mer eller mindre försumbar.
 

Struve

Go å gla
Gick med
17 May 2006
Ort
Öckerö
Hoj
Suzuki GSX 400E -83
Poppler skrev:
Jag tycker förövrigt att den allmäna jakten på älg är helt sinnes. Låt viltskötare, proffs, jobba med att ta ner älgstammen till en bra nivå och spara minst tre liv varje år. Jägare som behöver rullator i stan ska inte sitta på pass i skogen. Andra dricker brännvin och vådaskjuter varandra. Eller låt istället amatörerna ladda med bedövningsmedel så att när älgkraken är groggy och sover kan de fästa reflexväst och spara ännu fler liv i trafiken :)
En snubbe här som har dårlig koll och drar alla över samma kam bara för att ett par stycken gör bort sig.
Hur många mc-förare är det som får lida pin bara för att det är några idioter som kör som nötter?? Jo alla, samma gäller jägarna.
Dessutom så får även en jägare gå en utbildning som kallas jägarexamen, du får knappt ens inneha ett kul/hagelvapen utan denna examen.

Men tycker förövrigt att det är jobbigt med viltkrockar oavsett fodonstyp.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
jag va rädd att det där skulle hända mig i helgen när jag körde landsvägar (E18 och väg 63) omringade av skog mitt under skymmingen..

men jag såg inte ett ända djur.. jag måste haft tur..
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Struve skrev:
2216727 En snubbe här som har dårlig koll och drar alla över samma kam bara för att ett par stycken gör bort sig.
Hur många mc-förare är det som får lida pin bara för att det är några idioter som kör som nötter?? Jo alla, samma gäller jägarna.
Dessutom så får även en jägare gå en utbildning som kallas jägarexamen, du får knappt ens inneha ett kul/hagelvapen utan denna examen.

Men tycker förövrigt att det är jobbigt med viltkrockar oavsett fodonstyp.

Word! Dessutom får man ansöka om licens hos polisen som bedömmer om du är lämlig att inneha ett vapen...

Sorry OT

Vet en som krockat med mc å älg både passagerare och förare dog
 

lois

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
stockholm
Hoj
R1-02
vill bara varna gammla södertälje vägen är härlig,,,, men OBS farlig har nästan kört på några under gångerna jag åker där BE WERE off the swedish MONSTer :tummenupp
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top