Mc Kortet!?!?

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
Hej alla hojj åkare!
jag undrar om det finns någon som vet hur det blir när man tar mellan kortet hur får man då tungt kort sen?

och hur mycket teorin skiljer sig ifrån bilkortet. håller just nu på att ta bil kortet men tänker ta mc kortet direkt efter så att man inte glömmer teorin sen om man skulle ta mc kortet senare!

är glad för alla svar och tips!

MVH/Emil

Biffen_86 skrev:
Hej alla hojj åkare!
jag undrar om det finns någon som vet hur det blir när man tar mellan kortet hur får man då tungt kort sen?

och hur mycket teorin skiljer sig ifrån bilkortet. håller just nu på att ta bil kortet men tänker ta mc kortet direkt efter så att man inte glömmer teorin sen om man skulle ta mc kortet senare!

MVH/Emil

om du ej har skrivit än så skriv för MC samtidigt..det är bara 10 extra frågor(lätta)

Biffen_86 skrev:
Hej alla hojj åkare!

MVH/Emil

Jo du, det är såhär. Är du 18 år fyllda, får du köra upp för A-begränsad. Då får du styra en hoj som har en effekt på max 25 kw, eller 0,16 kw/kg.

Har du då haft det kortet i OBRUTEN följd i två år, får du A-"tung" efter denna tid.

Är du 19 och tar A-begränsad kan du, om du vill, göra en uppkörning när du fyllt 21 för "tung". Vilket leder till att är du 21 får du köra upp för "tung" med en gång.

Så är det.

okey, jag har inte skrivit än. men jag måste väll köpa en mc bok då så jag kan plugga in den teorin eller hur ska jag göra för att kunna dom frågorna?

MVH/Emil

Biffen_86 skrev:
okey, jag har inte skrivit än. men jag måste väll köpa en mc bok då så jag kan plugga in den teorin eller hur ska jag göra för att kunna dom frågorna?

MVH/Emil

Eh ja, plugga. Teoriprovet är det lättaste som finns, du kan/bör/ska inte kugga.

Tar du mellankortet (kör upp) år 2004 7/7 så får du automatiskt tungt kort (ingen uppkörning krävs) år 2006 7/7.

hållundan skrev:
Jo du, det är såhär. Är du 18 år fyllda, får du köra upp för A-begränsad. Då får du styra en hoj som har en effekt på max 25 kw, eller 0,16 kw/kg.

Har du då haft det kortet i OBRUTEN följd i två år, får du A-"tung" efter denna tid.

Är du 19 och tar A-begränsad kan du, om du vill, göra en uppkörning när du fyllt 21 för "tung". Vilket leder till att är du 21 får du köra upp för "tung" med en gång.

Så är det.

okey, tack för svaret.

det första alternativet värkar juh som att jag tar det. =)

hållundan skrev:

Så är det.
men asså man får väll tung automatiskt senare eller?? typ vid 22?

Biffen_86 skrev:

MVH/Emil

Mcbok till salu nära dig.. :fakta

MostWanted_NKPG skrev:
men asså man får väll tung automatiskt senare eller?? typ vid 22?
Läs, min gode vän, läs.

Har du haft A-begränsad i OBRUTEN FÖLJD i två år, får du "tung" på tvåårsdagen efter att du tog A-begränsad. Den kan komma tidigast du fyller 20 år, om du tog A-begränsad på din 18årsdag.

hållundan skrev:
Läs, min gode vän, läs.

Har du haft A-begränsad i OBRUTEN FÖLJD i två år, får du "tung" på tvåårsdagen efter att du tog A-begränsad. Den kan komma tidigast du fyller 20 år, om du tog A-begränsad på din 18årsdag.

jag förstog det...

Glöm inte att du måste ha lämp för MC också, eller har de ändra det systemet också? Det var ju banne mig 5 år sedan jag körde upp för MC och 6 år sedan jag körde upp för bil och skrev teorin. Fick A - begränsad(mellan) -99 och tittar försäkringsbolagen i mina papper så ser det ut som jag fick A-kort 01, men det är alltså att VV skrev upp behörigheten till A utan begränsning 01. Det får man säga till om man ska ha 24+ 5 år försäkring...

Iallafall så kostade lämpet inte mycket mer för att man skulle ta två behörigheter.

Jag har även märkt att väldigt många måste köra upp väldigt många gånger för att klara skivan? :va Se till att sälla dig till vår ödmjuka skara som skrivit teorin en gång och kört upp två gånger(A och B)...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025