Mc-kort

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Airbus 321
Nu börjar det bli dax att ta lappen.
Men har börjat undra över en sak som jag inte hittar något information om.

är 23 vilket gör att jag får "tunga"kortet direkt.
MEN om jag kör upp med en "mellan"båge vad händer då?
får jag "mellan"kortet och får vänta i 2år tills jag är 25 för det "tunga"

har tänkt att köpa en "mellan"båge men vill kunna köra tyngre saker oxå
så känns lite dyrt/drygt att köpa först en tungbåge bara för uppkörningen
och sen sälja den och sen köpa mellanhojen....
 
spoon skrev:
Nu börjar det bli dax att ta lappen.
Men har börjat undra över en sak som jag inte hittar något information om.

är 23 vilket gör att jag får "tunga"kortet direkt.
MEN om jag kör upp med en "mellan"båge vad händer då?
får jag "mellan"kortet och får vänta i 2år tills jag är 25 för det "tunga"

har tänkt att köpa en "mellan"båge men vill kunna köra tyngre saker oxå
så känns lite dyrt/drygt att köpa först en tungbåge bara för uppkörningen
och sen sälja den och sen köpa mellanhojen....
En "mellanhoj" duger inte att köra upp med för obegränsad effekt. Låna en av körskolans cyklar.
 
Bra fråga...tror inte du får göra mellan...
 
Tar du mellan nu så får du inte köra tung förrän två år efter du tagit kortet, och det är ju inte dyrare att ta tungän mellan så därför rekomenderar jag dig att ta till tung direkt.
 
Jag ska också ta kort till våren, jag köpte en gammal billig skrutt 750cc för en billig peng som jag bara ska ha för övningskörning och uppkörning. Du kan ju säkert hitta nån billig för runt 10 papp som du sen säljer för samma pris efter du fått kortet.
Har iofs en ny ZX-6R som står och väntar i garaget tills jag fått kortet. Men den får jag ju inte köra upp för tung på...
 
spoon skrev:
Nu börjar det bli dax att ta lappen.
Men har börjat undra över en sak som jag inte hittar något information om.

är 23 vilket gör att jag får "tunga"kortet direkt.
MEN om jag kör upp med en "mellan"båge vad händer då?
får jag "mellan"kortet och får vänta i 2år tills jag är 25 för det "tunga"

har tänkt att köpa en "mellan"båge men vill kunna köra tyngre saker oxå
så känns lite dyrt/drygt att köpa först en tungbåge bara för uppkörningen
och sen sälja den och sen köpa mellanhojen....

Jag köpte en Hornet 600 när jag började övningsköra. En ganska liten och lättmanuvrerad sak. Den var för liten för att köra upp på men mer än tillräcklig för att övningsköra på.

Gör som jag. Köp en mindre hoj som förstahoj. Övningskör som en tok och hyr sedan körskolans hoj för uppkörningen om ingen snäll kompis kan låna ut sin hoj.
 
Hojkortet

Jag befinner mig i samma situation som du. Jag har haft bilkörkort i 10 år i sommar och kört en hel del moppe. Jag har köpt en 600 som jag tänkt övningsköra med och sedan tänkt boka in ca 3-6 lektioner kanske mer beroende på hur många handledare jag hinner ragga ihop. Sedan tänkte jag köra upp på körskolans hoj så jag får tung direkt. :D
/sussi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top