MC Kort

iander21

marion
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VT 750C4
Blev av med mitt AB kort 2005 12 mån.Blev alltså tvungen ta nytt.Nöjde mig mad att ta B kort,Men forsätter köra MC eftersom straffet för att köra MC med B kort bara är en varning.Under 3 år har jag blivit stoppad 4 gånger i nykterhets och körkortskontroll då jag kört bil.När jag hade Mc behörigheten blev jag aldrig stoppad inte heller under de 3 år jag kört Motorcykel utan A kort.Verkar nästan helt riskfritt att köra MC utan behörighet.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
det behöver väl inte vara en varning alltid då man kör med B kort bara, lämpet o b kortet kan bli indraget också.. eller?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Öööhh. Moget.

Vart vill du komma med inlägget egentligen? Att du är så tuff och cool som kör runt utan körkort??

Det är ganska korkat att köra runt utan körkort. Blir du stoppad av polisen så kan du bli av med körkortet igen. Många blir det inte men du kan. Det beror på vad du har tidigare i fråga om trafikförseelser och liknande.
Händer något så kan du ge dig sjutton på att du åker på det. Kör du båge utan giltigt kort så kan du ge dig på att risken för att dom pinnar det på dig är större. Dessutom kommer dom automatiskt att ifrågasätta huruvida du körde omdömesgillt.

Ta ett körkort för sjutton. Har du haft det en gång ska det väl för bövelen inte vara så djävla svårt att ta det igen.

för övrigt blev jag stoppad av polisen så sent som igår kväll när jag var ute pch körde hoj. Så dom stoppar hojåkare också.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
hmm har man inte behörigheten är det väl olovlig körning?

Har tidigare enbart varit en smäll på fingrarna om man hade högre behörighet utan prövotid och ett "fy,gör inte om det!"

Har för mig att jag läst någonstans att det är ändrat från i år men är inte säker.

Henrik
 

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
1 liters..
Tja, intressant!

Vet du med SÄKERHET att om du blir stoppad av bängen körandes på en MC utan mckort men med ett B-kort att det BARA blir en varning? Eller är detta en "tro"...?

//

J.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Spelar ingen råll, bara att slänga hjälmen och köra däffrån för snutten få'nte jaga en om mannte har hjälm! De har min kommpis sakt!:yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, intressant!

Vet du med SÄKERHET att om du blir stoppad av bängen körandes på en MC utan mckort men med ett B-kort att det BARA blir en varning? Eller är detta en "tro"...?

//

J.

Jag VET med säkerhet att i mitt län så var det så om du var ren i papprena sen innan,kan dock vara annnan praxis i annat län men det är ju bara att ringa kk avd på länsstyrelsen och fråga.

Dock har jag ett svagt minne att det skulle vara ändrat from i år till lite hårdare bedömning,där är jag dock ej säker men som jag skrev högre upp,ring och fråga.

Henrik
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag VET med säkerhet att i mitt län så var det så om du var ren i papprena sen innan,kan dock vara annnan praxis i annat län men det är ju bara att ringa kk avd på länsstyrelsen och fråga.

Dock har jag ett svagt minne att det skulle vara ändrat from i år till lite hårdare bedömning,där är jag dock ej säker men som jag skrev högre upp,ring och fråga.

Henrik

Låter lite väl bra....då skulle ju alla med bilkort bara skita i hojkortet....
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Där har vi ett tips till folk utan kort.
Skit i att ta det....man verkar klara sig ändå :p
Skit i hjälmen också....
Men glöm för sjutton inte att byta luften i däcken!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nån annan klok person på forumet sa detta för ett tag sen: Att bli tagen av snuten är väl det minsta problemet när man kör utan kort, tänk istället på försäkringen och allt o alla runomkring ifall det skulle hänga nåt.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top