MC-kort i USA?

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Tjena, sitter och funderar på vad som gäller för att få köra mc i USA. Får jag tex köra obegränsad hoj på mitt A-begränsad där?

Du måste iallafall ha ett internationellt körkort, tror ja.
Vägverket bör kunna svara på vad som gäller.

Last edited:
Jag bodde i Seattle i 21 år, och det som jag vet är att man får MC ta kort på tung mc när man fyllt 16 (med tillstånd från föräldrar). http://www.dol.wa.gov/driverslicense/motoendorsement.html

Nu vet jag inte hur det ser ut på svenska körkortet, om det står något max cc på ditt, eller hur det är, men står det mc så skulle du kunna klara dig med lite lätt snakk vid ett eventuellt polismöte. Men händer det något, och det kommer fram att du inte har giltigt kort på mc, så kostar det dig dyrt med försäkring etc. Det är absolut inte värt att riska något!!!

JB

Jag bodde i Seattle i 21 år, och det som jag vet är att man får MC ta kort på tung mc när man fyllt 16 (med tillstånd från föräldrar). http://www.dol.wa.gov/driverslicense/motoendorsement.html

Nu vet jag inte hur det ser ut på svenska körkortet, om det står något max cc på ditt, eller hur det är, men står det mc så skulle du kunna klara dig med lite lätt snakk vid ett eventuellt polismöte. Men händer det något, och det kommer fram att du inte har giltigt kort på mc, så kostar det dig dyrt med försäkring etc. Det är absolut inte värt att riska något!!!

JB

Det enda som skiljer är ju att jag inte har haft A i 2 år, förövrigt så är det ingen skillnad mot ett vanligt A-kort(man ser ingen skillnad)

Gå in på SMC hemsida och kika men är ganska säker på att du måste ha internationellt körkort för att köra i USA. Detta måste du ansöka om.

Ja men om jag fixar internationellt körkort, får jag köra obegränsad hoj där då?

jag hyrde bil i usa förra året då behövde jag inte nått internationellt kk, funkade hur bra som helst med mitt svenska.

Om det bara står "motorcycle" på det internationella, då skulle det gå. Står det "restricted to mc under 400 cc" eller vad det nu är, då går det väl inte.

Ja men om jag fixar internationellt körkort, får jag köra obegränsad hoj där då?

Om det bara står "motorcycle" på det internationella, då skulle det gå. Står det "restricted to mc under 400 cc" eller vad det nu är, då går det väl inte.

Det finns inga kubikbegränsningar, bara effekten som gäller för mellankort

Det går ibland, inland inte.

Skall man till exempel ut på krogen, så tar dom inte svenska körkort som giltiga bevis - man måste ha med sig passet. (detta gäller i Washington State i alla fall).

Bäst är det ju om man har något körkort som det står på engelska (i.e. det internationella) ifall du blir stoppad eller om du inte får hyra.

Keep the rubberside down :yoparty

jag hyrde bil i usa förra året då behövde jag inte nått internationellt kk, funkade hur bra som helst med mitt svenska.

Du måste ha ett internationelt körkort. Eller du behöver det inte. Men väldigt bra för säkerhetskull.
Nu var det 5 år sedan jag hade mitt när jag reste runt i australien och nya zeeland sedan asien.

Men det är en liten papperslapp typ där du har ett gammalt passfoto på dig med en vv stämpel för vilka fordon du får köra.. Och den stämpeln var inte svår att kopiera och gå lös på papperet..

Så jag vet inte om dom har uppgraderat det till något i plast..

Jag har klubbat med mitt gamla kk i CA, inga problem.

Hyrde motorcykel på mitt svenska körkort, som då enbart hade B behörighet, i mexico, eftersom det var en bild på mc på baksidan var detta inga bekymmer.

Hyrde bil på ett mexikanskt körkort i los angeles, och moppe på det i honolulu, ingen som ifrågasatte det. Dock, "Act as if..." är ett bra motto, ta för givet att det ska funka så brukar det göra så också.

Olika lagar i olika stater, har i CA far man inte, for ca 2 ar sedan kora pa utlanskt KK nar det kommer till hoj.

Gäller även med internationellt körkort?

Ar till 99% saker pa att internationellt KK inte galler i CA heller, jag blev tagen jan -07 pa mitt svenska KK, polisen sa da att i CA far man endast kora hoj med US korkort.:(

ED: Vill man ha den basta och den anda ratta infon far man nog vanda sig till DMV for den stat man vill kora i.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back