MC Klassiker

http://www.blocket.se/view/6700958.htm?caller=kbl_s&l=0&c=1&city=0[/QUOTE] Detta är ett mycket bra exempel på vad man inte skall göra med en "klassisk MC". Ifall man vill ha en Kawasaki Ninja så kan man köpa en sådan man ska inte "förstöra" en CB 750 så att den ser ut som en roadracinghoj. Denna "sporthoj" kommer ändå aldrig i närheten av en ZXR 750's väghållning eller prestanda. Kawan är inte ens dyr att köpa och det finns kraschkåpor till den så den behöver egentligen ingen helförsäkring. Vad styr egentligen en MC's identitet motorn eller chassiet? Är en Kawa med Suzuki motor fortfarande en Kawa eller....... :confused:
 
Jag har en gammal kawa gpz 750 från 83 som jag tänkte vingla runt på i vår, jag köpte den pga av att den var billig i inköp och försäkring. Nu är det ju så att bilsport skriver att hojen skall vara "orginal" vilket redan avhandlats sen skriver dom fint skick och det är minst sagt en tolkningsfråga när det gäller min hoj. Rent mekaniskt är den i fint skick men om man inriktar sig på det rent visuella så måste man nog stå en bit ifrån och kisa för att man ska kunna säga att den är fin.
Nu ska man ju skicka in foto på hojen för att beskriva skicket om man vill ha klassiker försäkring, hur ser era hojar ut är de fina? Har ni några foton som ni skickat in till bilsport/mc?
Jag funderar på om det räcker att tvätta och putsa eller om jag måste göra det ordentligt, jag har lite tejp å skruvar här å där som inte är så orginal :3freak
 
Silwer skrev:
typ så här annars
RG500.gif


Man tyckte faktiskt tat de såg häftiga ut, men så är det med allt, smaken ändrar sig och man blir van att saker ska se ut på nya sätt.
Fast så ful är den inte, finns många värre, CBR600 eller CBR1000 från 87 kräk.

Ful?!? den är I N T E ful!
Tycker den är überfräck!
Vill ha en!
 
fazerfun skrev:
så gör man ja....ägde en 86a en gång för länge sedan men var tvungen att sälja den pga studier....ångrar mig än idag. :(

En av mina pärlor :) :tummenupp
 

Bifogat

  • Suzuki Blue 001.jpg
    Suzuki Blue 001.jpg
    32.6 KB · Visningar: 108
Det här är en bild på min hoj i originalskick som jag skickade in till bilsport. Jag tycker att den är i fint skick och bilsport höll med mig.
Vad som är fint eller snyggt är dock alltid en smaksak.
 

Bifogat

  • GPZ-1100.2004-002.jpg
    GPZ-1100.2004-002.jpg
    141 KB · Visningar: 170
Last edited:
Silwer skrev:
Jag fick aldrig prova nån såndär, men jag har hört att de tog i kåporna väldigt för att markfrigången var dålig.

RD500 har jag kört däremot, fast inte på den tiden det begav sig så det gav väl inte så mycket.

den var riktigt kul faktiskt och spöade ju RDn...konstruktionen var dock väl komplicerad för att det skulle funka på gatan...hade en kompis som bytte kolvar oftare än stift. Och ja, det har hänt en del med markfrigången sedan dess...idag går de knappast att få tag i men dyker en upp så är jag def. spekulant.

Testade en RD så sent som i somras...kanonfin -84 i origskick som snubben skulle ha 35k för. Men den var faktiskt en besvikelse...ibland ska drömmar och illusioner bara få vara drömmar och illusioner...
 
Silver Z skrev:
Det här är en bild på min hoj i originalskick som jag skickade in till bilsport. Jag tycker att den är i fint skick och bilsport höll med mig.
Vad som är fint eller snyggt är dock alltid en smaksak.

Din är riktigt fin tycker jag, jag får nog ta och fixa min lite tror jag..
 
Här hittade jag en bild på min sk hoj, den ser lite bättre ut än vad jag trodde men frågan är om dom inte vill ha mer detaljerad bild med högre upplösning.

Observera att den INTE är jag som lackat den eller gjort färgvalet.

attachment.php
 

Bifogat

  • KawaGPz.jpg
    KawaGPz.jpg
    20.7 KB · Visningar: 518
Silver Z skrev:
Det här är en bild på min hoj i originalskick som jag skickade in till bilsport. Jag tycker att den är i fint skick och bilsport höll med mig.
Vad som är fint eller snyggt är dock alltid en smaksak.

Visst är det så. Tycker dock alltid det är kul att se gamla 80-talslok i fint skick. :tummenupp :tummenupp

Silver Z skrev:
Detta är ett mycket bra exempel på vad man inte skall göra med en "klassisk MC". Ifall man vill ha en Kawasaki Ninja så kan man köpa en sådan man ska inte "förstöra" en CB 750 så att den ser ut som en roadracinghoj. Denna "sporthoj" kommer ändå aldrig i närheten av en ZXR 750's väghållning eller prestanda. Kawan är inte ens dyr att köpa och det finns kraschkåpor till den så den behöver egentligen ingen helförsäkring. Vad styr egentligen en MC's identitet motorn eller chassiet? Är en Kawa med Suzuki motor fortfarande en Kawa eller....... :confused:[/QUOTE]

:lol :lol helt obegripligt

Lobo Gixxer skrev:
Ful?!? den är I N T E ful!
Tycker den är überfräck!
Vill ha en!

Lycka till lobo...de där mopparna växer inte på trän. Tror det finns en på SH som har en sån....grymt avis :rofl
 
fazerfun skrev:
Lycka till lobo...de där mopparna växer inte på trän. Tror det finns en på SH som har en sån....grymt avis :rofl

He he! Jag vet var det står en... fast i tävlingsutförande. Men karljävlen vill inte kränga den till mig! :fatta!
Känner honom personligen och han körde RR nångång på 80 talet med den.
Nu är han bara fet och journalist... :D
 
Last edited:
En polare till mig tog ut en ny sådan när det begav sig. Fick åka med den några rundor men aldrig köra. Fifan va den gick, en riktigt elak fan.

Så RG 500 har man dreglat över några gånger :drool
 
Det sas ju att Suzuki fick ta tillbaka dom första RG 500orna pga av att folk som hade dom körde ihjäl sig till höger å vänster pga den brutala kraften som kom när man gäsade på. Dom tippade helt enkelt över.
Håller detta föga troligt, en modern myt kanske...
 
Agent Apelsin skrev:
Här hittade jag en bild på min sk hoj, den ser lite bättre ut än vad jag trodde men frågan är om dom inte vill ha mer detaljerad bild med högre upplösning.

Observera att den INTE är jag som lackat den eller gjort färgvalet.

attachment.php

Tvätta och vaxa den, skicka sedan in bilder. Går det så går det! Du skall inte lägga ner pengar på en hoj som du förmodligen inte kommer att ha kvar. Det går på ungefär 5000 kr (lack och dekaler) att få den i ett fint originalskick.
 
:tummenupp Nästa år kan man köpa en 86 1100 R och klassikerförsäkra. Jag hade en 88 en gång för länge länge sen......
 

Bifogat

  • 1100R 1988.jpg
    1100R 1988.jpg
    70.3 KB · Visningar: 112
Silver Z skrev:
Tvätta och vaxa den, skicka sedan in bilder. Går det så går det! Du skall inte lägga ner pengar på en hoj som du förmodligen inte kommer att ha kvar. Det går på ungefär 5000 kr (lack och dekaler) att få den i ett fint originalskick.

Nä det har du rätt i. Blir det ommålning så blir det kompressorn i garaget hemma som får göra jobbet. Tänkte jag skulle plocka ner den lite i vinter ändå för att kolla över så den är ok, vill inte ha sprickor i ramen och sånt där. Elsystemet behöver nog ses över åxå, har varit nåt jon och hemmakopplat lite.
Funderar på om det inte vore bra å försöka få tag i såna motorbågar som du har om jag skulle tippa den, vet nån var sådana går att få tag i BILLIGT?
Packboxar till framgaffeln vore nog en bra ide och en reparationsmanual om det går att hitta..
 
Agent Apelsin skrev:
Funderar på om det inte vore bra å försöka få tag i såna motorbågar som du har om jag skulle tippa den, vet nån var sådana går att få tag i BILLIGT?
Packboxar till framgaffeln vore nog en bra ide och en reparationsmanual om det går att hitta..
Motorbågar är sunt att ha eftersom motorn är det första som tar i på en gammal Kawa. Jag köpte mina på Roffes för 795 kr men det finns kanske beg. på tyska e-bay. Byte av stötdämpare och gaffelfjädrar gör underverk men som sagt det är om man skall behålla hojen.
 
fazerfun skrev:
Testade en RD så sent som i somras...kanonfin -84 i origskick som snubben skulle ha 35k för. Men den var faktiskt en besvikelse...ibland ska drömmar och illusioner bara få vara drömmar och illusioner...

Det har hänt MYCKET vad det gäller utveckling på sporthojar sen 84..

Jag körde också en RD500 för första gången förra året, (jag var spekulant, 30k kostade den),
det som förvånade mej mest var hurpass dåliga bromsarna var, framförallt efterssom när man läser om den i dåtida recensioner och liknande så hyllas alltid bromsarna som "det bästa som någonsin existerat på gatan" och "direkt från racingbanan" osv osv.. Det är bara att konstatera att det hänt en del på bromssidan också sen 84 :)

Mitt betyg på RD500 är annars att den var väldigt ball, men inte så praktisk, jag trodde inte att den skulle vara SÅ ketchupig som den var.

Finns nog risk att jag köper en ändå dock, om jag inte får tag i en RG.
 
Lobo Gixxer skrev:
He he! Jag vet var det står en... fast i tävlingsutförande. Men karljävlen vill inte kränga den till mig! :fatta!
Känner honom personligen och han körde RR nångång på 80 talet med den.
Nu är han bara fet och journalist... :D

oj, den hojen är värd stålar.... :) synd att han är mer sugen på att äta än köra hoj :hihi
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top