MC Klassiker

Silver Z

Tidsresenär
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 Evo-84
Motorcyklar av 1985 års modell och äldre går att Classic-försäkra men de får inte vara "ombyggda" Var går gränsen för ombyggning? Blinkers, avgassystem fälgar, sving eller framgaffel? Måste den vara helt original eller..... :va
 
Last edited:
Jag byggde om min Suzuki EF 750 till fighter i sommras. Hade den försäkrad som orginal. Sen krascha jag o hojen blev till skrot. Inga problem med försäkringen överhuvudtaget, inga frågor bara maximalt utbetalt!

Så oroa dig inte, bygg som du vill kör på bara. Men kör lugnt:-)
 
Silver Z skrev:
Motorcyklar av 1985 års modell och äldre går att Classic-försäkra men de får inte vara "ombyggda" Var går gränsen för ombyggning? Blinkers, avgassystem fälgar, sving eller framgaffel? Måste den vara helt original eller..... :va

Från mc bilsport hemsida:


"Classica" är försäkringen för dig som äger en mc som är 20 år eller äldre, i fint skick och inte ombyggd. Vi accepterar vissa små förändringar t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Däremot är t ex chassiförändringar och byte av framgaffel inte godkänt.

Hurså? Funderar du på att bygga om? Jag har själv funderingar på att införskaffa hoj modell gsxr eller gpz-r från före 85 och bygga om till figher/caferacer stuk. Dock är projektet på is pga brist på tid. Jag tänkte just på att man kan nog få en ball cykel med låg försäkring på det sättet.
 
Last edited:
Ombyggnad pågår redan, men jag undrar hur långt man kan/får gå med ombyggnaden av en "klassiker" innan den upphör att vara en sådan?
Räknas t.ex byte av fälgar och bromsar som en chassieförändring? Jag är hyfsat sugen på att byta ut mina 1-kolvsok fram till något som bromsar! Fälgar håller jag som synes redan på att byta.
 
Silver Z skrev:
Ombyggnad pågår redan, men jag undrar hur långt man kan/får gå med ombyggnaden av en "klassiker" innan den upphör att vara en sådan?
Räknas t.ex byte av fälgar och bromsar som en chassieförändring? Jag är hyfsat sugen på att byta ut mina 1-kolvsok fram till något som bromsar! Fälgar håller jag som synes redan på att byta.

På min fråga hos bilsport och MC sa dom ungefär såhär:

"Tja, helt orginal delar till en sån hoj är ju svårt att få tag på, och visst vill man säkert förbättra vissa delar, men sålänge du inte försöker höja värdet på en gammal hoj genom att kosta på den en massa, för vi ersätter dig med vad din hoj i ursprungsskick skulle kosta."

En sund inställning.
Jag vill absolut inte att min försäkringspremie ska bekosta något pucko som sätter 06'ans kåpor och motor på en gammal hoj och skrotar, däremot är jag givetvis med och kollektivt betalar för folk som kvaddar sina gamla inte allt för dyra kulthojar.
 
Silver Z skrev:
Ombyggnad pågår redan, men jag undrar hur långt man kan/får gå med ombyggnaden av en "klassiker" innan den upphör att vara en sådan?
Räknas t.ex byte av fälgar och bromsar som en chassieförändring? Jag är hyfsat sugen på att byta ut mina 1-kolvsok fram till något som bromsar! Fälgar håller jag som synes redan på att byta.

Hur hade du tänkt att fortsätta? Eftersom jag själv har funderingar åt det hållet är det intressant att höra hur andra tänker.


Vad det gäller försäkringen så vill de nog bekosta ett dyrt chopper eller extremhoj projekt
 
En fråga bara: varför vill man bygga en fajter av ett lok som GPZ 750-1100 från tidigt 80-tal?? :confused:
 
Kapten Stofil skrev:
..för att de där bågarna är så fruktansvärt as-snygga, både med o utan kåpa kanske...

tja, smaken är ju som bekant delad...jag kanske är en obotlig nostalgiker eller totalt visionslös men jag vidhåller att en sporthoj från 80-talet ska vara original så långt det går. Såg någon som byggt om Suzukis klassiker RG 500 till något fajterliknande missfoster...då blir jag riktigt bedrövad :kocko :kocko
 
fazerfun skrev:
tja, smaken är ju som bekant delad...jag kanske är en obotlig nostalgiker eller totalt visionslös men jag vidhåller att en sporthoj från 80-talet ska vara original så långt det går. Såg någon som byggt om Suzukis klassiker RG 500 till något fajterliknande missfoster...då blir jag riktigt bedrövad :kocko :kocko

Tja en snygg klassiker kanske man inte ska förstöra. Tanke är nog dock att man kan få något med fet motor som ändå inte kostar vänstra pungkulan att försäkra och följer ens egen smak. Själv är jag inte så sugen på förmycket plastkåpor. Vissa 80-t racers är ju inte direkt höjden av design i orginal.

Hur ser RG 500 ut förresten?
 
Kapten Stofil skrev:
..för att de där bågarna är så fruktansvärt as-snygga, både med o utan kåpa kanske...
Anledningen till att jag håller på med en "antikvitet" är i huvudsak i hobbysyfte.Allt kan i princip förbättras på en gammal MC. Jag har ägt flera nya hojar och de är kul att köra, "nackdelen" är att de är färdiga. Vad skall man sysselsätta sig med under vintern isåfall? Jag köpte dock en GPZ för att jag tycker att den är snygg, inte för att bygga om den till en "fajter". Vad nu det är? Personligen tycker jag att man skall kunna se vad det är för MC man har "vidareförädlat" efter att man har förändrat/förbättrat klart. En gammal "värsting" hoj typ Katana och GPZ är även billiga hästar att försäkra vilket gör att man kan köpa prylar till hojen för försäkringspengarna istället.
 
Svaret jag fick när jag frågade samma sak var "Det måste vara tidstypiska modifieringar", och sen frågade han vad som var ändrat på min, men efterssom det bara är avgassystem, styre och småjox (typ gaffelstabilisator) så var det inga som helst problem, jag frågade också huruvida mitt planerade inköp av öhlinare skulle tolkas, men det var inga problem heller "Det är väldigt tidstypiskt alltihop".


Det är onekligen trevligt att kunna köra en 1100cc hoj för typ 1500:-/år helförsäkrat..

Kajan skrev:
Tja en snygg klassiker kanske man inte ska förstöra. Tanke är nog dock att man kan få något med fet motor som ändå inte kostar vänstra pungkulan att försäkra och följer ens egen smak. Själv är jag inte så sugen på förmycket plastkåpor. Vissa 80-t racers är ju inte direkt höjden av design i orginal.

Hur ser RG 500 ut förresten?

Såhär ungefär (lite beroende på årsmodell) :

rg500.jpg


*Vill ha*

Annars gillar jag mest nakna hojar (och flickor :) ) men RG500 är ju en gammal dröm, precis som RD500.
 
Alltså de får vara ombyggda med, fast bara på vissa sätt.
Farsan har en sån där CB750 71a med längre gaffel och mindre bakfälg och massa sånt, den gick fint att försäkra som klassiker, fast veteran kan den nog inte bli försäkringsmässigt.
Antar att detta handlar om de "tidstypiska" modifieringarna då.

Badger skrev:
Angående ombyggnad o försäkring. Kolla då in en ombyggd Honda CB 750 från 1975 :skrämd

http://www.blocket.se/view/6700958.htm?caller=kbl_s&l=0&c=1&city=0
jomen asså det där är mycket tidstypiskt för 1975:lol

Så där ska jag bygga om min cb1100 tror jag.
 
Kajan skrev:
Tja en snygg klassiker kanske man inte ska förstöra. Tanke är nog dock att man kan få något med fet motor som ändå inte kostar vänstra pungkulan att försäkra och följer ens egen smak. Själv är jag inte så sugen på förmycket plastkåpor. Vissa 80-t racers är ju inte direkt höjden av design i orginal.

Hur ser RG 500 ut förresten?

ska se om jag kan hitta en bild...
 

Bifogat

Last edited:
typ så här annars
RG500.gif


Man tyckte faktiskt tat de såg häftiga ut, men så är det med allt, smaken ändrar sig och man blir van att saker ska se ut på nya sätt.
Fast så ful är den inte, finns många värre, CBR600 eller CBR1000 från 87 kräk.
 
Silwer skrev:
typ så här annars
RG500.gif

så gör man ja....ägde en 86a en gång för länge sedan men var tvungen att sälja den pga studier....ångrar mig än idag. :(
 
fazerfun skrev:
så gör man ja....ägde en 86a en gång för länge sedan men var tvungen att sälja den pga studier....ångrar mig än idag. :(
Jag fick aldrig prova nån såndär, men jag har hört att de tog i kåporna väldigt för att markfrigången var dålig.

RD500 har jag kört däremot, fast inte på den tiden det begav sig så det gav väl inte så mycket.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top